26. marraskuuta 2012

Sinnikkäästi ruokaa napaan

Viime viikko meni täysin reisille sairastumiseni vuoksi, minkä vuoksi treenien lukumäärä ei päätä huimannut - tasan 1. Sekä nuha että yskä olivat kiusanani, mutta kuumetta ei sentään ollut. Otin koko viikon todella kevyesti. Vain pari kertaa kävin tyttäreni kanssa rauhallisella vaunulenkillä, mutta muutoin en harrastanut liikuntaa ollenkaan.

Treenaamattomuus vaikutti merkittävästi ruokahaluuni eikä ruoka tahtonut maistua millään. Sinnikkäästi kuitenkin söin kaikki ateriat Sannan laatiman ruokavalion mukaisesti. Sinnikkyys palkittiin, kun viikonlopun kynnyksellä astuin vaa'alle ja näyttöön pamahti 59,6. Pari-kolme viikkoa paino oli pysytellyt samoissa lukemissa, mutta viimeinkin paino otti kaipaamani harppauksen alaspäin.

Välipala: Pari riisikakkua, naudanleikkelettä, omena, pähkinöitä

21. marraskuuta 2012

Teetä & sielunhoitoa

Vain muutama päivä sitten iloitsin, etten ole sairastanut kertaakaan kuluneen vuoden aikana. Olisi ilmeisesti pitänyt pitää mölyt mahassaan, koska tiistaiaamuna heräsin kammottavaan kurkkukipuun - hädin tuskin pystyin puhumaan! Päivän mittaan kipu hellitti, mutta en minä täysin kunnossa ole. Kurkkukivun lisäksi lihaksiin koskee eikä voimia meinaa riittää arkipäivisiin askareisiinkaan.

Lempparitee ♥

Mieleni halajaa treenaamaan, mutta kai se on uskottava viisaampiaan ja otettava kevyemmin pari päivää. Jospa se flunssan (minkä lie) poikanenkin selättyisi.

19. marraskuuta 2012

Valitusta turhasta

Ruokaa tuokaa, vatsa huokaa

Painon pysyessä suurinpiirtein samoissa lukemissa viikosta toiseen, olen miettinyt mitä voisin tehdä toisin. Syön toki Sannan laatiman ruokavalion mukaisesti, mutta mitä minun tai meidän tulisi muuttaa, jotta paino tippuisi vielä pari kiloa. Painoindeksini on tällä hetkellä 21,5, eli olen normaalipainoinen, mutta se ei kerro koko totuutta. Kehonkoostumuksen suhteen painon tulisi vielä tippua, koska ylimääräistä on - näkeehän sen, kun katsoo peiliin.

Yli yhdeksän kuukauden odotuksen palkkioksi sain maailman suloisimman tyttären, mutta alavatsalleni tuo aika teki rumaa jälkeä. Olen yrittänyt opetella pois luonteenpiirteestäni, Kaikki mulle nyt, heti, mutta satunnaisesti harmistun, kun tuntuu ettei mitään muutoksia tapahdu omassa kehonkoostumuksessa (vaikka oikeasti tapahtuukin). Sitä vaan tulee sokeaksi omalle peilikuvalleen, mutta onneksi mm. vaatteet kertovat mitä todellisuudessa tapahtuu. Nimimerkillä, kaikki entiset housunsa kierrätyskeskukseen vienyt ja parit uudet pienemmät housut ostanut.

Facebookissa bongasin alapuolella olevan kuvan, mitä myös mieheni minulle näytti sanoen: "Hei katso, vähän hassu kuva. Sulla toi vaan menee toisinpäin!" Ei kai siinä sitten voinut muuta kuin hymyillä ja olla tyytyväinen omiin saavutuksiinsa.

Kuva Facebookista

Kokonaisuudessaan olen erittäin tyytyväinen siihen, mitä olen muutamassa kuukaudessa saanut aikaan. Tekemäni muutokset ovat olleet pääsääntöisesti helppoja toteuttaa, mutta välillä tuntuu ettei jaksa tai mikään ei onnistu. Tällöin positiivinen ajattelu tai ajatuksien purkaminen sanoiksi, esimerkiksi bloggaamalla, saa asiat näyttämään taas huomattavasti valoisimmilta. Tai sitten vaan lähtee sinne treeneihin tai syö sen sinulle laaditun ruovalion mukaisesti niin johan on hyvä fiilis.

Turhaan minäkin siis tässä marisen, eli ei muuta kuin hyvät yöt!

18. marraskuuta 2012

Toinen

Niin, se voimaharjoitteluohjelman toinen treeni.

A. Raakarinnalleveto 8 x 3 27,5kg
B. Tempausveto (HIDAS alaslasku, n. 5 sekuntia) 1 x 10, 8, 10, 9, 8 27,5kg
C1. Askelkyykky (toistot per jalka) 4 x 10 5kg/ käsi

Ai, että teki hyvää! Koskaan aikaisemmin en ole tehnyt askelkyykyssä pientä niia'avaa liikettä ala-asennossa, mikä sai minut huomaamaan, että pienilläkin painoilla saa jalkalihaksiin mukavan poltteen. Raakarinnalleveto onnistuu (mielestäni) kerta kerran jälkeen paremmin. Alkulämmittelyn aikana tein pelkällä mutkatangolla raakatempausta, mikä taas on huomattavasti vaikeampi liike, mutta säännöllisellä harjoittelulla olen saanut senkin kulkemaan hieman paremmin.

Ennen treeniä piti vähän poseerata
Älkää olko huolissanne, villasukista luovuin salin pukuhuoneessa

17. marraskuuta 2012

Deep half -kertausta

Viikonlopun vietto alkoi lajiharjoituksella, mikä käsitti alkulämmittelyiden lisäksi kuusi 5 minuutin erää sparria sekä deep half -kertausta. Sparrit eivät olleet kevyemmästä päästä ja viidennen erän jälkeen tuntuikin siltä, etten jaksaisi enää yhtään. Viimeisessä erässä en enää juurikaan jaksanut hakea omia hyökkäyksiä vaan keskityin puolustamaan parhaani mukaan. Purppuravyö Aleksilta tuli selkään niin, että tuntui, mutta en antanut sen vaikuttaa vaan yritin tehdä parhaani yhä uudestaan, uudestaan, uudestaan ennen kuin olin taas käsilukossa tai naama punaisena ja silmät kuopistaan pullistuneina kuristuksen partaalla.

Hyvää perussettiä

Kuluneen viikon aikana stressitasoni ovat varmasti olleet ennennäkemättömällä tasolla. Lapsen päiväuniaikoina olen viimeistellyt opinnäytetyötäni (AMK), mikä aiheuttanut minulle harmaita hiuksia eikä ruokakaan ole maistunut samalla tavalla kuin yleensä. Minun kohdallani siitä huomaa parhaiten, ettei kaikki ole kunnossa, kun ruoka ei maistu. Onnekseni opinnäytetyö on nyt työpöydällä valmiiksi tulostettuna ja maanantaina saan viedä sen tarkistukseen. Muutoinkin opintoni ovat loppuesseetä vaille paketissa - joulukuussa saadaan juhlia valmistujaisia!

Näyttää siltä, että painonpudotus on pysähtynyt maagiseen 60 kiloon. Tavoitteena olisi pudottaa painoa vielä kilolla tai kahdella, jotta kisapainoon pääseminen ei olisi niin kovan työn ja tuskan takana, eivätkä voimat lähtisi kokonaan siinä rytäkässä.

Viikonloppun vietto jatkui voimaharjoituksella, mutta siitä lisää huomenna. Huomenna olisi myös tarkoituksena mennä Lahden Gentaille kehonhuoltotunnille - ei tee varmasti yhtään pahaa!

15. marraskuuta 2012

Uutta voimaharjoitteluohjelmaa


Smooooooooooothie

Viime sunnuntaina sain Jonilta uuden voimaharjoitteluohjelman, mutta vasta tänään pääsin kokeilemaan ohjelman ensimmäistä treeniä - hyvältähän tuo jälleen vaikutti!

A1. Kulmasoutu käsipainoilla 2 x 10 10kg, 3 x 10 12,5kg
A2. Lattiapunnerrus käsipainoilla 4 x 10 10kg, 1 x 10 12,5kg
B1. Ylätalja yhdellä kädellä 1 x 10 20kg, 1 x 10 25kg, 1 x 10 30kg, 1 x 10 35kg
B2. Pystypunnerrus tangolla, seisten 3 x 10 17kg
C1. Kiertäjäkalvosinkierto, kyynärpää polvella 3 x 12
C2. Pallon vienti 3 x 15

Sekä liikeparit että niiden väliset palautusajat tuntuivat toimivan hyvin. Sopivat painot olivat hieman hakusessa näin ensimmäisessä treenissä, mutta muutoin tästä treenistä jäi oikein hyvä fiilis.

Nyt hetkeksi venyttelemään ja rentoutumaan sohvalle, että jaksaa aamulla lähteä nujuamaan.

14. marraskuuta 2012

Pakoon pas**sta paikasta

Maanantaina tulikin pidettyä lepopäivä, koska kroppa kaipasi ennemminkin venyttelyä kuin punttisalilla rehkimistä. Viikonloput treenit menivät siis oikeaan osoitteeseen, kun lähestulkoon koko kroppaan sattui (hyvällä tavalla).

Tiistaiaamuna olin noin tunnin painimassa Lahden Gentailla. Kahden minuutin erä, minuutin tauko, parin vaihto ja sama juttu uudestaan. Taso oli kova, kun kanssatreenaajina minulla oli uunituoreita Euroopan-mestareita. En kuitenkaan antanut tämän lannistaa itseäni vaan tein parhaani, mikä riittikin siihen, että sain tehtyä yhdelle vastustajistani käsilukon.

Viikonlopun lehtikaalisipsit

Myöhemmin illalla olin vielä päivän toisissa lajiharjoituksissa, missä lämmittelimme kevyesti sekä drillasimme teemalla: Pakoon pas**sta paikasta. SM-kilpailut ovat ensi viikolla, minkä vuoksi nämä olivat loistavia harjoituksia etenkin kilpailuihin lähteville, mutta yhtä hyviä myös meille muille. Oli ilo huomata, että mieheni opettamat vinkit guardin ohitukseen alkavat vähitellen toimia - JES! Samaa mieltä oli myös mieheni, joka oli seuraamassa harjoituksiamme tyttäremme kanssa. Siltauksista on tullut sekä voimakkaampia että räjähtävämpiä ja yhä useammin pääsenkin pois pelkopositiostani mountista alta... ellei päälläni röhnötä yli satakiloinen mies tai pienenpieni tyttö, joka on minussa kiinni kuin takiainen (terveiset vaan ystävälleni Emilialle );

12. marraskuuta 2012

Resepti: siemennäkkileipä



Kuiva-ainekaappiin on kertynyt viime aikoina runsaasti erilaisia siemeniä, mm. Ruohonjuuresta saamiani aprikoosinsiemeniä, mitkä olivatkin minulle uusi tuttavuus. Viikonloppuna päätin kokeilla siemennäkkileipien tekemistä.

Siemennäkkileipiin tarvitset ainoastaan n. 6 desiä erilaisia siemeniä. Omissa näkkileivissäni oli pellavan-, auringonkukan, aprikoosin- ja seesaminsiemeniä sekä chiasiemeniä. Laitoin siemenet kulhoon, peitin siemenet kylmällä vedellä, lisäsin teelusikallisen psylliumia, minkä jälkeen annoin taikinan turvota. Kun taikina oli turvonnut noin tunnin, leivitin siemenmassan ohueksi levyksi pellille leivinpaperin päälle. Näkkileipätaikinaa kuivatin pari tuntia 50 asteisessa uunissa, minkä jälkeen jatkoin kuivattamista huoneenlämmössä.

Seuraavana päivänä siemennäkkileivät maistuivat erinomaiselta luomuvoin kanssa!

11. marraskuuta 2012

Kuusi ja nolla

Kahdessa viikossa painoni on laskenut vain 200g, eli nyt olemme luvussa 60kg. Noin kerran kuukaudessa naisen keho tuppaa (ainakin omalla kohdallani) keräämään mukavasti nestettä, minkä vuoksi paino on heitellyt aikalailla kuluneiden viikkojen aikana. Tuntuu uskomattomalta, että tällä hetkellä painan 5 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta.

Tämä viikko on tosiaan ollut ½ volyymin viikko, mikä on tuntunut erittäin oudolta. Aloittaessani yhteistyön Optimal Performancen kanssa treenaamisestani on tullut huomattavasti viisaampaa. Nyt lepäämiselle on paikkansa treenien keskellä enkä viikosta viikkoon treenaa pää kolmantena jalkana keho ylikierroksilla. Joskus olen tehnyt senkin virheen enkä ole pitänyt lepopäiviä tai syönyt vapaita aterioita, minkä seurauksena, esimerkiksi viime syksynä sairastuin. Sairastumiskierrettä kestikin sitten 10 viikkoa, koska keho ei yksinkertaisesti enää toiminut oikein - paino nousi, mieli painui maahan, kroppaan sattui. Ei hyvältä kuulosta!

Naminami, aamupalamunakas

½ volyymin viikot mahdollistavat sen, että täysin laakereillani minun ei tarvitse olla kokonaista viikkoa vaan voin treenata edelleen, mutta maltillisesti ja kroppa saa kaipaamansa levon. Tämän viikon aikana olen keskittynyt normaalia enemmän kehonhuoltoon mm. venyttelyn, putkirullauksen, kiropraktiikan sekä hieronnan avulla - what a great feeling!

Joni lähetti minulle tänään uuden voimaharjoitteluohjelman, mitä pääsen koeajamaan heti huomenna. Tässä kuitenkin kevyen viikon treenini, jolloin sarjojen lukumäärät on puolitettu. Kevyestä viikosta huolimatta ennätykset paukkuivat.

Lauantai 10.11

A. Negatiivinen leuanveto 3 x 8
B. Kapea vinopenkkipunnerrus käsipainoilla 1 x 8, 8, 6 12,5kg
C1. Pystypunnerrus käsipainoilla, istuen 2 x 8 12,5kg
C2. Alataljasoutu V-kahvalla 2 x 10, 8 40kg
D1. Trap 3 2 x 12 3kg
D2. Garhammer Raise vinopenkissä 2 x 10

Jumppaa heinäpaalien päällä maalla

Sunnuntai 11.11

A. Raakarinnalleveto -complex (2 x clean pull + 1 x power clean) 4 x 3
B. Maastaveto tangolla 3 x 7 62,5kg
C. Takakyykky 1 x 7, 5, 7 55kg
D1. Glute Ham Raise 1 x 8, 10
D2. Pohkeet istuen 1 x 10, 9 50kg

7. marraskuuta 2012

Kevennellen

Kevyt viikko, mikä käytännössä tarkoittaa sekä kahta laji- että voimaharjoitusta. Voimaharjoituksissa sarja- ja toisomäärät on vähennetty puoleen totutusta, koska näiden välikevennysten ansioista ei tarvitse pitää kokonaisia lepoviikkoja ollenkaan. Kevyellä viikolla keskityn myös enemmän kehonhuoltoon - maanantaina kävin tuttuun tapaan kiropraktikolla, mutta loppuviikosta vuorossa olisi myös hieroja.

Tämän päivän lajiharjoituksissa käsittelimme kilpparia sekä kertasimme viime viikolla opetetun kellokuristuksen, mikä olikin minulle kesältä tuttu. Itselleni kaverin kontrollointi hänen mennessä kilppariin oon haastavaa, mutta vähitellen olen kehittynyt siinäkin paremmaksi.

Herkkuruokaa

Päivän aiheena oli varsinaisesti kilpparista pakeneminen. Ensimmäiseksi harjoittelimme guardin palautusta, missä otetaan ensin kädestä kiinni kaverin housuista polven kohdalta, pidetään käsi suorana, liu'utetaan ulompi jalkaterä kaverin pohkeen päälle ja käännytään guardiin - useimmiten tässä päätyy nimenomaan half guardiin. Toisena tekniikkana oli läskirulla, mikä onnistuu, kun kaveri on ottanut syvältä kauluksestasi kiinni, jolloin lukitset kaverin käden olkapäätä myöten kiinni itseesi (kannattaa ottaa vielä omasta puvusta tiukka grippi). Kun kaverin käsi on tiukasti hallinnassasi pyörähdät kuperkeikalla ympäri, jolloin pääset melko vaivattomasti side controlliin - kättä ei saa päästä irti ennen kuin röhnötät kaverin päällä kunnolla!

Jos kaveri ei pääse hallitsemaan, kilppari on varsin neutraali positio. Kilppariin ei pitäisi mennä liian helposti, koska kaikki osaavat pysyä pienenä pallona kippurassa, mutta sieltä tulisi kuitenkin samantien rakantaa hyökkäys ettei saa passiivisuudesta varoitusta tai miinuspisteitä kilpailutilanteessa. Liikkuminen on pakollista, mikäli aikoo päästä pakoon, mutta samanaikaisesti on huolehdittava, ettei kaveri pääse kuristamaan tai hakemaan muita lopetuksia.

Vaikeaa, mutta ei mahdotonta.

2. marraskuuta 2012

Ei tekniikkailotulitusta vaan PAINIA

Torstai-iltana olin purppuravyö Santerin vetämissä treeneissä @Leticilla. Parin kevyen alkulämmittelyliikkeen tehtyä siirryimme sparraamaan kolmen hengen ryhmissä niin, että jokaiselle tuli vuorollaan kuusi minuuttia yhtäjaksoista sparria. Aluksi kevyesti rullaillen, ilman lopetuksia. Vähitellen aloimme lisäämään volyymia, minkä lisäksi otimme myös lopetukset mukaan.

Treenien loppupuolella meidät jaettiin ryhmiin: tytöt, pienet pojat ja isot pojat. Jokaisessa ryhmässä oteltiin yksi kolmen minuutin erä muiden kannustaessa sekä huutaessa neuvoja - aivan kuten kilpailutilanteessa! Sparrit menivät mielestäni kohtuullisen hyvin, vaikka sinivöiset kanssasisareni minua aina riepottelevatkin. Vanha Ellu olisi saattanut pahoittaa tästä mielensä, mutta nykyään tämä vaan lisää treenimotivaatiotani: Nyt tämä asia ei mennyt hyvin, mutta ei se mitään, sitä on vaan treenattava lisää.

Viimeisen kymmenen minuutin aikana otimme vielä kaksi viiden minuutin erää normisparria.

Kuten Santeri sanoikin, tällä kerralla ei nähty mitään tekniikkailotulitusta vaan keskityttiin vain painimiseen näin SM-kilpailuiden kynnyksellä. Hyvä niin, vaikka itse en olekaan vielä kilpailuihin osallistumassa!

Perjantaiaamun vihersmoothie om nom nom

A. Raakarinnalleveto -complex (2 x clean pull + 1 x power clean) 8 x 3
B. Maastaveto tangolla 5 x 5 62,5kg
C. Etukyykky 1 x 5, 5, 4 52,5kg
D1. Glute Ham Raise 3 x 10, 10, 8
D2. Pohkeet istuen (jalkaterät sarjoissa ulos-, keskelle- ja sisäänpäin) 3 x 10 35kg

Raakarinnalleveto onnistuu viikko viikolta paremmin, mutta etukyykky taas ei - päinvastoin! Useampana kertana on tuntunut, ettei kintuissani ole yhtään voimaa. Hädintuskin saan minimin, viisi toistoa, tehtyä. Missä vika, oi valkku, oi valkku?

1. marraskuuta 2012

Purppuravyö Severin tekniikkakoulussa

A. Ylätalja V-kahvalla 1 x 8 30kg, 1 x 8 35kg, 1 x 8 40kg, 1 x 7, 5 45kg
B. Kapea vinopenkkipunnerrus tangolla 5 x 8 25kg
C1. Pystypunnerrus käsipainoilla, istuen 4 x 8 10kg
C2. Alataljasoutu V-kahvalla 4 x 10 35kg
D1. Trap 3 3 x 12 2,5kg
D2. Garhammer Raise vinopenkissä 1 x 8, 8, 8

Vinopenkkipunnerruskin näyttää viimeinkin lähtevän kulkemaan - ensi kerralla lisää rautaa tankoon! Pystypunnerrukseenkin voisin lisätä painomäärää, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että kynnys ottaa 12,5 kilon käsipainot on liian korkealla. 2,5 kiloa (per käsi) on kuitenkin melko paljon!

Nopea lounas: seitiä, quinoaa, pakastevihanneksia

Illalla kävimme vielä purppuravyö Severin kanssa treenaamassa minulle viime aikoina harmaita hiuksia tuottaneita tekniikoita, esimerkiksi open guardin ohittamista. Aikaisemmin tuntui, että palloilen pää kolmantena jalkana enkä saa mitään aikaiseksi, mutta Severin neuvoilla alkoi sekin onnistua. Sparrissa hän jopa sanoi, että välillä oli oikeasti vaikeaa estää ohituksiani ja kehitystäkin on kuulemma tapahtunut- JES!