6. tammikuuta 2013

Minun lajini ja uusimmat BioSig -tulokset

Keskiviikkoillan lajiharjoituksissa käsittelimme knee on the belly -positiota sekä siitä tehtäviä käsilukkoja, kuten kimuraa. Kokonaisuutena lajiharjoitukset menivät huomattavasti paremmin kuin viime lauantaina, jolloin en vielä pystynyt sparraamaan päällä jyllänneen flunssan vuoksi. Nyt olo oli sen verran hyvä, että koko 1h 30min meni sparreineen yhdessä hujauksessa. Yhdessä erässä sain jopa lopetettua vastustajani lievekuristuksella side controllista - tästä se taas lähtee!

Tuntui käsittämättömän hyvältä päästä painimaan kunnolla pitkästä aikaa. Kyllä tämä on ehdottomasti minun lajini, vaikka urani alkutaipaleella vasta olenkin. Tavoitteenani on kehittää itseäni koko ajan paremmaksi ja olla vertaamatta itseäni muihin harrastajiini. Ainoa todellinen vastustaja olen minä itse, mutta kehittymään lähden myös kilpailuihin. SBJJL ei ole vielä julkaissut vuoden 2013 kisakalenteriin kaipaamiani pääkaupunkiseudulla järjestettäviä salikilpailuita, mutta se ainakin on varmaa, että huhtikuussa aion kilpailla Finnish Openeissa, mitkä ovat SM -kilpailuihin verrattaessa samanlaajuiset kilpailut. Pahin kisajännitys olisi vaan tarkoitus käydä poistamassa muutamissa pienemmissä kilpailuissa ennen varsinaista koitosta!

Perjantaina kävin jälleen Tampereella Optimal Performancen toimistolla, missä Sanna teki minulle BioSignature -mittauksen ja Jonin kanssa opettelimme painonnostoa. Kuten olin arvannutkin, mittaustulokset kertoivat karun totuuden, mitä kolmen viikon sairastaminen saa aikaan - kahta pistettä lukuunottamatta kaikki arvot olivat nousseet! Sanna pysyy kuitenkin olemaan stressaamatta aiheesta, koska hänen mukaansa tuo on täysin normaalia sairastamisen seurauksena. Kolmen viikon päästä uusi mittaus, minkä jälkeen katsotaan mihin suuntaan olemme jälleen menossa.

Ruokavaliosta karsimme hiilihydraattien määrää rajoittamalla marjojen sekä kaura-/ quinoahiutaleiden määrää. Pohdimme myös, että lepopäivänä söisin vain proteiinia sekä hiilihydraatteja - rasvat kokonaan pois! Tätä emme vielä kuitenkaan ottaneet käyttöön vaan katsomme kuinka kehoni toimii seuraavan viikon ajan ja vasta sitten teemme tarvittaessa tämän muutoksen.

Jonin kanssa opettelimme painonnostoa, raakarinnallevetoa sekä raakatyöntöä. Molemmat liikkeet alkoivat muutamat toistot tehtyäni onnistua paremmin, mutta se on ehdottomasti myönnettävä, että helppoja nuo liikkeet eivät missään nimessä ole. Vaatii varmasti tuhansia toistoja, jotta liikkeet saadaan onnistumaan täydellisesti, mutta minä olen valmis tekemään töitä sen eteen. Treeniviikossani on jatkossa 3 voimaharjoitusta entisen kahden sijaan, minkä lisäksi lajitreenit. 1-2 kertaa viikossa teen voimaharjoituspäivän iltana (voimaharjoitukset tehdään aamulla) 20 minuutin intervalliharjoituksen. Intervalliharjoituksella tarkoitetaan sykevaihteluita sisältävää lyhyttä harjoitusta. Sykevaihteluita sisältävä treeni kiihdyttää elimistön rasvaa polttavien hormonien muodostusta ja nostaa aineenvaihdunnan tehoa useaksi tunniksi vielä harjoituksen jälkeen (Optimal Performance 2013).

Lauantaiaamuna kävin tekemässä päivitetyn voimaharjoitteluohjelmani ensimmäisen treenin. Mahtava fiilis, kun tuntee viimeinkin olevansa terve ja on kykeneväinen treenaamaan tuttuun tyyliin sata lasissa!

A. Maastaveto 2 x 4 60kg, 2 x 4 65kg, 1 x 3 70kg
B1. Lattiapunnerrus (räjähtävä työntö, hidas alaslasku) 5 x 7 10kg/ käsi
B2. Negatiivinen leuanveto 1 x 7, 5, 5, 5, 5
C1. Facepull taljassa 1 x 10 20kg, 1 x 10 22,5kg, 2 x 10 25kg
C2. Pallon vienti (räjähtävä liike) 4 x 18

Maastavedossa tein ennätykseni, minkä vain voimisti hyvää fiilistäni entisestään. Kotona treenin jälkeen minulle maistu broilerin rintafilee ja keitetyt bataattikuutiot yhdessä salaatin kanssa - om nom nom!

Ravintoa sekä ruumiille että sielulle

2 kommenttia:

  1. Niin hyvännäköisiä näi ihan nämä sinun ruokakuvat, että tuli nälkä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Ei muuta kuin kokkaamaan sit. :-D

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.