24. tammikuuta 2013

Asiaa ruokavaliosta

Minulle on tullut muutamalta eri taholta kysymyksiä ruokavaliosta. Mitä syön? Kuinka usein? Minkäkokoisia annoksia? Entä ne proteiini-kasvispäivät, mitä silloin? Mitä hiilihydraattitankkauksen aikana syödään?

Munakas ja lämpimät kasvikset

Ruokavalioni tukipilareita ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan liha sekä kasvikset. Vähärasvaista nautaa, possua, broileria, kalkkunaa ja kalaa. Kerran viikossa tapahtuvilla ruokaostoksilla ostoskärryistä yli puolet täyttyy hedelmä-vihannesosaston tuotteilla - pääsääntöisesti vihanneksilla ja juureksilla!

Ruokavalioni on gluteeniton, mutta tällä hetkellä ruokavaliosta on poistettu myös gluteenittomat viljatuotteet, kuten tattari ja quinoa. Treenipäivinä päivällislautaseltani löytyy kuitenkin pieni määrä joko perunaa tai bataattia.

Naudan jauhelihaa, suppilovahveroita ja rakuunaporkkanoita

Hyvää rasvaa saan mm. oliiviöljystä, pähkinöistä sekä avokaadosta. Käytän myös päivittäin, 3 kertaa vuorokaudessa, Poliquinin nestemäistä EPA/ DHA kalaöljyä.

Maitotuotteita käytän kohtuudella: satunnaisesti kahvin kanssa sekä raejuuston ja maitonrahkan muodossa. Vuorokaudessa raejuustoa kuluu 50 grammaa ja maitorahkaa vastaavasti 250 grammaa.

Maitorahkaa, marjoja ja pähkinöitä

Myös marjat kuuluvat olennaisena osana ruokavaliooni. Aikaisemmin söin päivittäin 400 grammaa kotimaisia marjoja, mutta pienensimme määrän 100 grammaan ja korvasimme 300 grammaa tuoreilla kasviksilla, koska painonpudotus on hidastunut huomattavasti.

Hiilihydraattitankkauspäivänä kalorit ovat välillä 2500-3000. Tarvittavat hiilihydraatit otetaan sekä hitaista että nopeista lähteistä. Nopeisiin hiilihydraatinlähteisiin kuuluu mm. kaurapuuro (Puuppolan aitokaurasta valmistettu), mitä minäkin tankkauksen aikana söin. Hitaista lähteistä tankkauspäivän ruokalistaan kuului taas rusinat, taatelit ja viikunat. Myös riisikakut maistuivat tankkauspäivänä ja banaani! En voi sanoin kuvailla kuinka hyvältä banaani maistui, kun sain sitä pitkästä aikaa syödä.

Kaurapuuroa

Hiilihydraattitankkauspäivän aikana päivän proteiinintarpeeni tyydytin heraproteiinilla, koska se sulaa helposti eikä jää kehoon "tulpaksi" - smoothiet toimivat tankkauspäivänä erinomaisesti! Tankkauksen aikana ei syödä rasvaa kuin välttämätön paha, poikkeuksena kuitenkin Poliquinin nestemäistä EPA/ DHA kalaöljyä 3ml jokaisen aterian päätteeksi.

Lepopäivinä syön ainoastaan kasviksia sekä proteiinia, eli vähärasvaista nautaa, possua, broileria, kalkkunaa tai kalaa. Proteiinin määrä on 150 grammaa, mutta kasviksia ja juureksia voin toistaiseksi syödä vapaasti. Arviolta kasviksia on lautasella vähintään 200 grammaa per ateria. Rasvan puuttuminen ruokavaliosta lepopäivänä saa aikaan näläntunteen eikä olo ole muutenkaan parhaimmasta päästä, mutta tämä taas edesauttaa painonpudotusta. Lepopäivisin minusta tuntuu, ettei ole mitään tekemistä, minkä vuoksi ruokavalion noudattaminenkin on haastavaa, mutta ei missään nimessä mahdotonta.

Kerran viikossa minulla on vapaa ateria, ateria, jolloin saan syödä mitä mieleni tekee. Entisessä elämässäni vapaaseen ateriaan olisi kuulunut perinteiset karkit sekä sipsit, mutta tähän päivään mennessä olen päässyt pahimmasta sokeri-rasvariippuvuudestani eroon. En sano, ettenkö söisi koskaan karkkia tai sipsejä, mutta minun ei tee niitä samalla tavalla mieli, kuten ennen elämäntapamuutostani. Silloin tällöin lautaselleni saattaa eksyä pala pizzaa, mutta suurin intohimoni sekä Akhiulleksen kantapää on ehdottomasti Ben & Jerry'sin New York Super Fudge Junk. Jäätelöllä saatan herkutella vapaalla ateriallani, mutta useimmiten lautasellani on vain sekä erikoisempaa (ehkä hienompaa ravintolaruokaa) että enemmän ruokaa kuin tavallisena arkipäivänä.

Ruokavalioni on tarkka, mutta siellä on oma paikkansa myös herkuttelulle. Itse herkuttelu ei vaan tarkoita minulle älyttömiä määriä sokeria tai rasvaa vaan hyvää oloa ruoasta, mikä näkyy myös ulospäin.

JA LOPUKSI ...

Ennen elämäntapamuutostani useimmat ihmiset eivät pitäneet minusta, koska olin lihava. Elämäntapamuutoksen tehtyäni ihmiset eivät taas pidä siitä, että huolehdin itsestäni ja minun omasta hyvinvoinnistani on tullut minulle tärkeä asia. Miksi en kuitenkaan toimisi niin, että minulla itselläni on hyvä olla? - Niinpä.

4 kommenttia:

  1. Olet hyvä ja ihana ihminen juuri sellaisena kuin olet. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Yritän muistaa tämän joka päivä.

      Poista
  2. Mää tykkään susta eniten sillon ku oot terve ja iloinen!

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.