1. helmikuuta 2013

Mutkia matkassa

Lempiruokaani parsakaalia ja kalkkunan fileepihvejä ♥

Paino ei ole laskenut toivomallamme tavalla, mutta en ota siitä stressiä, koska ensimmäisissä kilpailuissani kolmen viikon (!) kuluttua kilpailen -64 kiloisten painoluokassa. Tuohon painoluokkaan tämän hetkinen painoni on sopiva eikä varsinaista painonvetoa ole syytä tehdä näihin kisoihin.

Tarkoituksenamme oli kuitenkin Sannan kanssa kokeilla testimielessä kuinka kehoni reagoisi painonvetoon, ettemme ole vahingossakaan olisi suuren ongelman edessä huhtikuussa, jolloin minun pitää painaa n. 55-56 kiloa otellakseni suunnittelemassani painoluokassa -58,5kg. Painonveto tullaan toteuttamaan Precision Nutrionin periaatteilla eikä niin, että syödään pelkästään lähes kalorittomia hedelmäsoseita vaan syömällä laadukasta ravintorikasta ruokaa, kuten vihreitä vihanneksia ja proteiinia.

Alustavissa suunnitelmissamme testipainonveto piti aloittaa tämän viikon lauantaina, eli huomenna, mutta päädyimme siirtämään aloituksen 1,5 viikon päähän. Painoni ei ole tosiaan laskenut toivotulla tavalla ja tänä aamuna vaa'assa oli luvut 62kg. Valmentajan mukaan kehoni on selkeästi väsynyt, koska täyttä lepoviikkoa (ilman yhden yhtä treeniä) ei ole ollut sitten elo-syyskuun. Toki olin sairaana vuodenvaihteessa, mutta sitä ei lasketa. Nyt 5-7 päivää täyttä lepoa siistillä ruokavaliolla sekä yhdellä-kahdella kasvis-prodepäivällä.  Tuntuu kieltämättä hämmentävältä olla seuraavat viisi vuorokautta treenaamatta. Saan ulkoilla, mutta kovat tavoitteelliset treenit ovat täysin poissa kuvioista. Treenitauko ajaa lihakset tyhjiksi, mikä saa painon varmasti tippumaan alaspäin ja kuukautiset alkamaan, mitkä ovat loistaneet poissaolollaan pari viikkoa. Ja ei, en ole raskaana, tein testin.

Painonvedosta lisää tarkemmin, kun olen saanut Sanna -valmentajalta luvan testin aloittamiseen! Mutta lyhyenä infona, painonveto alkaa 8 vuorokautta ennen kilpailupäivää. Ensimmäisten päivien aikana nostetaan päivän aikana juotavan veden määrää ja suolan käyttöä, mutta puolessa välissä aloitetaan molempien määrän vähentäminen. Samanaikaisesti hiilihydraattienlähteet ovat tarkkaan valikoitu, mutta tästä asiasta lisää tietoa ja omia tuntemuksiani, kun testipainonveto tulee ajankohtaiseksi.

PS. Tervetuloa kaikille uusille lukijoille! Teitä onkin tullut useampi viime päivien aikana.  

10 kommenttia:

  1. Olen seuraillut projektiasi jo pidemmän aikaa ja mun on pakko kysyä ihan hyvällä, että uskotko, että nämä kaikki painonvetokuviot ynnä muut ovat hyväksi terveydellesi? Kun kuitenkaan kyseessä ei ole ammattiurheilu tai vastaava tilanne. Voisiko ajatella, että kilpailisi kuitenkin ylemmässä painoluokassa pidempään, vaikka se sitten tarkoittaisikin huonompia sijoituksia, ja siirtyisi alempaan luokkaan jos ja kun keho on siihen valmis?

    Kuulostaa vain aika pahalta esimerkiksi kuukautisten myöhästyminen ynnä muu. Lisäksi taustastasi muistelin, että sullakin oli aikanaan ongelmia oman kehonkuvan kanssa. Ainakin omalla kohdallani olisin varma, että tällaiset tiukkaa ruokavaliota vaativat projektit kyllä veisivät stressitasot korkealle ja ajatukset häiriintyneellä tavalla omaan kehoon. Hienoja tuloksia olet kyllä saanut aikaan, rispektit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, kiitos kommentistasi! <3 Uskon, että yhteistyössä ammattitaitoisen valmentajan kanssa tämänkaltainen painonveto ei ole haitta terveydelle. Luotan valmentajaani 110% ja yhteisestä sopimuksestamme menemme koko ajan terveyteni ehdoilla - siitä ei tingitä! Salikilpailuissa tuo -64kg painoluokka on täydellinen, minulle mutta minun ja monen muun kilpailijatytön epäonneksi tuo painoluokka poistettiia arvokisoista niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Jäljelle jäivät painoluokat -58,5kg, -69kg ja +69kg. Ylemmässä sarjassa ottelijat ovat jo ruumiinrakenteeltaan minua isompia, minkä vuoksi olen päättänyt otella alemmassa painoluokassa.

      Mitä kuukautisiin tulee niin en tiedä ovatko ne todellisuudessa jääneet pois, koska minulla on kautta aikojen ollut erittäin epäsäännöllinen kierto. Myönnän, että ennen elämäntapamuutostani minulla oli ongelmia omakuvani kanssa, mutta opettelemalla liikkumaan sekä syömään RIITTÄVÄSTI ja monipuolisesti, sitä ongelmaa ei enää ole. Painoluokkaurheilussa painon kyttääminen on välttämätön paha, mutta maalaisjärjen avulla olen pystynyt pitämään siihen terveellisen suhtautumisen. Painoni ei määrittele minua vaan sen kenen kanssa ottelen! Hyviä tuloksia on tullut, mutta työ jatkuu edelleen - terveyden ehdoilla! :-)

      Mukavaa viikonloppua sinulle!

      Poista
  2. Ja Elinahan on mun mielestä ollut tosi hallitulla ruokavaliolla ja aika hyvälläkin vielä verraten esim. kehonrakentajiin jotka todella laittaa kehonsa ihan äärirääkkiin ennen kisoja. Blogi on ihan loistava ja saa itsekin inspiraatioo omaan projektiinsa! Joten kiitokset ja terveiset Facebook -ryhmästä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Niina! <3 Jeppp, omasta mielestänikin ruokavalioni on tällä hetkellä erittäin viisaasti rakennettu suhteessa harrastamani liikunnan määrään. Tarkoituksenamme, kun ei ole missään vaiheessa kituuttaa kroppaani! :-)

      Poista
  3. Hui miten sulla kestää pää! :D Mä yritin pitää ansaittua lepoa treeneistä kisojen jälkee mut eihän siitä sitte tullu mitään.. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättä on ollut vaikeaa olla treenaamatta, mutta yritän pitää mielessäni, että tää on mun terveydelle kaikista parhain ratkaisu tällä hetkellä. Terveyden ehdoilla ja rakkaudesta lajiin mie tätä teen! :-)

      Poista
  4. Blogissani on sinulle tunnustus =)

    VastaaPoista
  5. Hyvänäköisiä nää sun ruoka-annokset, muistuttaa aika pitkälti omiani! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Yksinkertaisistakin raaka-aineista saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa. :-)

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.