26. helmikuuta 2013

@LETIC TOURNAMENT IV

Odottamassa ottelun alkua
© Joni Jaakkola
Ensimmäiset brasilialaisen jujutsun kilpailuni on nyt kilpailtu. Kilpailupäivää edeltävänä yönä olin saanut hyvin nukuttua, vaikka yleensä minulla on tapana nukkua huonommin, kun jotain erityistä on tapahtumassa seuraavana päivänä. Hyvin nukutun yön jälkeen astuin digitaalivaa'alle kisapuku ylläni todetakseni, että painossa ollaan eikä sen suhteen ole syytä stressata yhtään.

Jännitin vielä kotona ollessani, mutta saavuttuani kisapaikalle olin yllättävänkin rauhallinen. Ilmottauduin ja kävin vielä kisavaa'alla, minkä jälkeen siirryin hieman tankkaamaan hiilihydraattia koneeseen mm. banaanilla ja taateleilla. Ensimmäisen ottelun numeroni oli 9, joten pian sääntöpalaverin jälkeen otin terävät lämmöt, jossa hengästyin kevyesti. Tämän jälkeen puin riittävästi päälle, kävelin, pyörittelin paikkoja auki, jotten missään tapauksessa pääsisi kylmenemään ennen ottelua.

Ensimmäisessä ottelussa vastaani tuli Pieksämäki Fight Clubin Paula Huoponen. Paula aloitti vauhdikkaasti vetämällä guardiin, missä alku menikin minun osaltani täysin puolustuskannalla ollessa. Paula oli todella vahva, mikä alkuun säikäytti minut, mutta pian sain oman pelini käyntiin. Aloitin guardin avaamisen nousemalla ylös, mistä lopulta pääsin ohittamaan ja sain pisteet. Näillä pisteillä vein voiton koko ottelusta!

Vuosi sitten tyydyin katsomaan,
kun muut ottelivat
Toisessa ottelussa sain vastustajakseni Proeliator Jiu-jitsun Heidi Rinteen. Aloitin ottelun vetämällä hänet spider guardiin. Ottelun aikana sain haettua mm. triangelia sekä käsilukon, mutta en onnistunut viimeistelemään niitä. Pisteitä sain alasviennistä sekä mountiin menosta. Yht'äkkiä tuomari keskeytti ottelun, aluksi en ymmärtänyt syytä, mutta pian paljastui, että Heidi oli ristinyt jalkansa kielletyllä tavalla jalkani ympärille, mikä johtaa automaattisesti diskaukseen. Tuossa vaiheessa olin 5-0 pistejohdossa ja toinen ottelu päättyi minun voittooni.

Onneksi Joni kuvasi nämä ottelut, koska tarkempia muistikuvia minulla ei valitettavasti ole. Keskityin täysillä otteluhetkellä, mutta jälkikäteen muistikuvat ovat erittäin hatarat.

Finaalissa minua odotti oman seurani Lahden Gentain Maria Toivanen. Treenaamme Marian kanssa päivittäin, minkä vuoksi päätimme yhteistuumin ettemme ottele vaan päätämme ottelun voittajan kivi-paperi-sakset -pelillä, jossa minun paperini vei murskavoiton Marian kivestä. Treeneissä sparrimme ovat tasaväkisiä, molemmat olemme onnistuneet lopettamaan toisemme, mutta mikä olisikaan ollut tulos ottelutilanteessa. Jos kyseessä olisi ollut arvokisat, kuten SM -kilpailut, tai voitosta olisi saanut kisaliput arvokisoihin ulkomaille, olisimme totta kai otelleet.
Pakollinen mitalipose

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen suoritukseeni ensimmäisissä kilpailuissani. Kaksi otteluvoittoa toi lisää uskoa omaan tekemiseen sekä lisäsi treenimotivaatiota. Kilpaileminen tuntui niin uskomattoman mahtavalta kokemukselta, etten voi sitä edes sanoin kuvailla. Päälimmäisenä ajatuksenani kisojen jälkeen oli: "Tätä lisää!" Uskomatonta on myös se, että vuosi sitten, kun olin seuraamassa samaisia salikilpailuita, tyydyin seuraamaan tatamin laidalta pallomahani kanssa kuinka kaverit ottelivat ja nyt vuotta myöhemmin, 20 kiloa kevyempänä, olin itse ottelemassa varsin menestyksekkäästi. Uskokaa unelmiinne ja tehkää töitä niiden saavuttamiseksi - mikään ei ole mahdotonta!

Olen levännyt pari päivää, mutta nyt on aika palata takaisin sorvin ääreen. Seuraavat kilpailut ovat huhtikuun 20.-21. päivä Helsingissä. Kyseessä on ensimmäiset arvokilpailuni BJJ Finnish Openit, mihin olen tähdännyt viime syksystä lähtien. Kahdeksan viikkoa aikaa hioa omaa peliä ja pudottaa painoa - tästä se kilpaileminen vasta alkaa!

Lopuksi haluan kiittää Optimal Performancelta saamaani tukea, ja etenkin Jonia ja Sannaa, jotka ovat auttaneet minua saavuttamaan tavotteitani.

KIITOS! 

5 kommenttia:

  1. Hieno juttu, onnittelut :)
    En ole aikaisemmin kommentoinut, mutta olen seurannut blogiasi. Itseasiassa jo aikaisempaa ja sinne muistaakseni jotain kommentoinutkin. Mua kiinnostaisi, että miten sait tuon 20 kg pudotettua, minkälaista ruokavaliota noudatit? Muistaakseni olet syönyt hyvin tällä tavoin aikaisemminkin vai muistanko väärin? Olisi kiva, jos voisit tehdä enemmän ruokapostauksia :) Vaikka ruokapäiväkirja-tyyppisesti, jos mahd. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anu!

      Paino putosi minun tavanomaisella ruokavaliollani, mikä sisältää runsaasti proteiinia ja kasviksia sekä marjoja. Voisin kirjoittaa sekä painonpudotuksesta että muista jutuista pari merkintää erikseen. Ruokapäiväkirja -merkintä onkin jo tulossa lähiaikoina. :-)

      Poista
    2. Kiva juttu, jos kirjoitat :) Mukavaa loppuviikkoa!

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.