2. huhtikuuta 2013

Haaste: viikon menu

Rahkamuija heitti minua haasteella, mikä kuuluu näin:

kuvaa viikon ajan kaikki tekemäsi ruoka (jos et muista kuvata niin mainitse päivän kohdalla mitä teit)

- jos ruoka on tosi herkku ja haluat jakaa reseptin niin hyvä juttu :-)
- 7 ruokaa siis ja lisäksi vinkki johonkin helppoon jälkkäriin “Viikon vinkki”
- kerro keneltä haasteen sait ja jaa haaste vapaasti ainakin viidelle blogiystävällesi
- laita postauksen otsikoksi: Haaste: viikon menu

Julkistan seitsemän kuluneen viikon aikana syömääni ateriaa. Syön päivittäin viisi-kuusi kertaa eikä minulla ole tapana nimetä syömiäni ruokia aamu- tai muiksikaan -paloiksi - ruokaa se on! Lopussa "Viikon vinkki", eli resepti minun tämän hetkiseen herkkuuni, mikä on ehdottomasti ylitse muiden eli proteiinipannukakkuun.

Lauantai 23. maaliskuuta
Kasvissosekeittoa (porkkana, palsternakka, kukkakaali) ja katkarapuja sekä
lisukkeena tuoresalaattia

Näin kilpailuiden alla olen todella tarkka siitä mitä suuhuni laitan ja kuinka paljon. Sekä kalorilaskurista että keittiövaa'asta on tullut minun parhaimmat ystäväni viime viikkojen aikana. Kilpailuihin valmistautumisenkin ulkopuolella syön terveellisesti, mutta silloin määrät ovat erilaisia ja ruokavaliossani on tilaa myös herkuttelulle. Pyrin syömään kolmen tunnin välein, mutta vuorotyön vuoksi ruokailujen välit saattavat venyä välillä aivan liian pitkiksi. Ravintola-alalla on se huono puoli, että sinä pääset syömään silloin, kun asiakkaita ei ole etkä silloin, kun sinusta siltä tuntuu ja vatsasi kaipaisi täydennystä.

Sunnuntai 24. maaliskuuta
Uunissa paahdetut rakuunaporkkanat ja pestolla maustettua broilerin rintafileetä

Haluan, että perheessämme syötävä ruoka on sekä helppo valmistaa, terveellistä että maukasta. Hyvä ruoka, parempi mieli - eikö niin? Perusraaka-aineita, kuten marinoimatonta lihaa, kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, maitotuotteista rahkaa, rae- ja Polar 15% -juustoa. Tärkeää on myös se, että koko perhe syö samaa ruokaa eikä kenellekään tarvitse valmistaa omaa ruokaa erikseen. 10,5 kuukauden ikäinen tyttäreni syö pieniä poikkeuksia lukuunottamatta samaa ruokaa kuin minäkin.

Maanantai 25. maaliskuuta
Omenalohkoja, cashewpähkinöitä ja
FAST'in kanelilla maustettua valkosuklaista Protein Puddingia

Pyrin syömään mahdollisimman luonnollista ruokaa, mutta lisäravinteita tarvitaan täydentämään mm. riittävä vitamiinien saanti. FAST'in tuotteista olen ottanut säännölliseen käyttööni Protein Puddingit, minkä avulla turvaan proteiininsaantini sekä saan pienen herkutteluhetken myös dieetin aikana. Uutusmaku valkosuklaa on ehdottomasti suosikkimakuni - etenkin, kun lisää valmiin vanukkaan joukkoon ripauksen kanelia!

Tiistai 26. maaliskuuta
Katkarapumunakas ja pannulla paistettua kesäkurpitsaa

Päivän ensimmäisellä ateriallani syön lähestulkoon poikkeuksetta munakkaan kasvisten kera. Suosikkimunakkaani sisältää kaksi kananmunaa, katkarapuja, raejuustoa ja kurpitsansiemeniä. Koko komeus maustetaan suolalla ja paistetaan pannulla pienen voinokareen kanssa.

Keskiviikko 27. maaliskuuta
Täysjyväriisiä ja suosikkiruokaani karjalanpaistia

Pystyn syömään yllättävänkin suuria määriä kokooni nähden. Ravintolassa valitsen listalta pihvin sen mukaan, mikä on suurin. 250 grammainen naudan ulkofilee lisukkeineen häviää lautaseltani viimeistä murua myöten ja jälkiruoalle ON vielä tilaa. Nykyään suhtautumiseni ruokaan on varsin mutkaton: terveellisesti monipuolista itsevalmistettua ruokaa, 1-2 herkutteluhetkeä viikoittain, ellei kyseessä ole kisaa edeltävät viikot. Ravintolassa en vaihda lisukkeita kasviksiin tai kysy vähäkalorisinta vaihtoehtoa, koska ravintolassa syöminen on meidän perheessämme harvinaista, vaikka työn puolesta tässä ravintola-alan ammattilaisia pyritäänkin olemaan.


Torstai 28. maaliskuuta
Salaattia ja pesto-valkosipuliseitä

Meillä on keittiössä OBH Nordican kirkkaanpunainen keittiövaaka, millä punnitsen tällä hetkellä kaiken syömäni ruoan. Kun kisat eivät ole lähitulevaisuudessa, vaa'an kautta menevät vain proteiininlähteet sekä treenin jälkeiset hiilihydraatit, kuten bataatti, amarantti tai tattari. Aluksi vaa'an käyttäminen tuntui haastavalta, mutta vähitellen sen käyttöön tottui eivätkä muut perheenjäsenet enää ihmettele touhujani.

Kerron vielä muutaman sanan verran lisäravinteista, koska niistä on tullut kyselyitä viime aikoina. Käytössäni on tavallista enemmän lisäravinteita kuin perusjepellä. Aikaisemmin käytin Poliquin -merkkisiä tuotteita, mutta sponsorisopimukseni myötä olen saanut siirtyä Solgarin tuotteisiin. Muutama Poliquinin tuote - vatsahappolisä, Yin Builder, Yang R-ALA, Yin R-ALA - minulla on edelleen käytössäni, mutta muutoin käytän vain ja ainoastaan laadukkaita Solgarin tuotteita. Lataus- ja palautusjuomiin tarvitsemani ainesosat tilaan Mass Nutritionilta.

KÄYTÖSSÄNI OLEVAT LISÄRAVINTEET
- monivitamiini
- sinkki
- omega-3
- magnesium
- BCAA
- CLA
- vahva D3 -vitamiini
- C-vitamiini
- Ultra HCL (vatsahappolisä)
- ruoansulatusentsyymi
- tauriini
- foolihappo

sekä säännöllisen epäsäännöllisessä käytössä kirjava joukko erilaisia superfoodeja ja luontaistuotteita.

Pääsiäispyhien iskiessä päälle pakenimme maaseudun rauhaan rentoutumaan, minkä vuoksi haasteen tekeminen venyi, mutta alapuolella vielä viimeinen haasteeseen kuuluva ateriani.

2. huhtikuuta
Pakastevihanneksia ja seitiä yrttisessä tomaattikastikkeessa

Haasteen aikana tulikin syötyä kaksi kertaa seitiä, mutta ei voi mitään. Sitä paitsi, seiti on hyvää kunhan sen vaan maustaa hyvin!

VIIKON VINKKI (kuva tulossa myöhemmin kisadieetin päätyttyä)
Proteiinipannukakkuresepti

- 2 purkkia maitorahkaa (500g)
- 6 kananmunaa
- 4 kananmunan valkuaista
- 2 dl heraproteiinijauhetta (vaniljanmakuinen sopii tähän erinomaisesti)
- 3 dl jauhoja (gluteenitton jauhoseos, vehnäjauho, ruisjauho, you name it)
- vaniljasteviaa makeutukseen
- maitoa sen verran, että taikinan koostumuksesta tulee oikeanlainen

Kaikki ainesosat sekoitetaan keskenään tasaiseksi massaksi ja kaadetaan taikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille tai vaihtoehtoisesti hyvin voideltuun piirakkavuokaan. Reseptillä saa aikaan kaksi pellillistä pannukakkua! Paistetaan uunin keskitasolla  200°C'ssa 10-20 minuuttia tai niin kauan, että pinta saa kauniin kullanruskean sävyn. Itse tykkään syödä pannukakkua kotimaisten marjojen ja kermavaahdon kanssa - oi nam!

Haaste heitetty Jonnalle, Sarpukalle, Emilialle, Marille sekä Monnalle!

2 kommenttia:

  1. Kiitos haasteesta Ellu!! :) Tää on tosi mielenkiintoinen, ja toteutan tän heti ensi viikolla! <3

    Niin ja ihania ruokakuvia sulla ja herkullisia ruokia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa, että päätit toteuttaa tämän haasteen! Tämä haaste oli pitkästä aikaa oikeasti mielenkiintoinen toteuttaakin. :-)

      Ja kiitos! Ruoka on mun intohimo, nam nam. <3 :-D

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.