15. toukokuuta 2013

Mietteitä tulevasta sekä rinnallevetoa Nääshallissa

Viime aikoina treenit eivät ole kulkeneet toivomallani tavalla. Tuntuu, ettei kypärä pysy menossa mukana eikä ole motivaatiota edes yrittää. Sinnikkäästi ole tästä huolimatta käynyt treenaamassa mahdollisuuksien mukaan, mm. maanantaiaamuna, jolloin otimme guardin ohitus -sparria sekä lopuksi vielä 6 minuutin eriä perusnujuumista.

Olen myös miettinyt seuraavaa mahdollista kisadieettiäni. Rome Openit ovat kesäkuun lopussa, mutta lähestulkoon päivittäin olen pohtinut osallistuako vai ei. Rehellisesti sanottuna painonveto hirvittää suunnattomasti, vaikka pudotettava kilomäärä on huomattavasti pienempi kuin ensimmäisellä kerralla. Takaraivossa on vain pelko voimien menettämisestä sekä kropan kramppaamisesta ottelun alkaessa.

Tuntuu myös, ettei kroppani toimi tällä hetkellä niin kuin sen tulisi toimia, mikä omalta osaltaan pistää miettimään onko kisadieetti tässä vaiheessa hyväksi. Viime aikoina minua on huimannut usein, olen väsynyt, vaikka olisin nukkunut 8-10 tunnin yöunet, päätäni on särkenyt useammin, olen stressaantunut. Tämän lisäksi kehoni kerää nestettä etenkin käsiin, jalkoihin ja kasvoihin. En tunne selviäväni dieetistä toivomallani tavalla, minkä vuoksi en näe välttämättömyytenä lähteä kilpailemaan kesäkuun lopussa. Alusta asti olen mennyt terveyteni ehdoilla, mutta vasta nyt taidetaan punnita olenko sanani mittainen nainen.

Maanantaista lähtien olen noudattanut eliminaatioruokavaliota, eli ruokavaliostani on poistunut kaikki yliherkkyysoireita aiheuttavat ruoka-aineet. Toistaiseksi mm. lehmänmaidon sekä kananmunien puuttuminen ruokavaliosta ei ole aiheuttanut ongelmia. Oikeastaan olen yllättynyt kuinka kivuttomasti ko. ruoka-aineiden poistaminen on tapahtunut. Jo kahdessa päivässä iho-oireeni, kutina/ hilseily, ovat vähentyneet huomattavasti. Turvotuksen suhteen en osaa tässä vaiheessa sanoa vielä mitään, koska naisten päivät alkoivat muutama päivä sitten, mikä taas omalta osaltaan lisää pientä turvotusta kehossa.

video


video

Tänä aamuna matkustin Tampereelle, missä minulla oli sovittuna treenitreffit Optimal Performancen Jonin kanssa. Jonin kanssa olemme opetelleet painonnostoliikkeitä loppuvuodesta 2012 lähtien, mm. rinnallevetoa. Tällä kertaa emme treenanneetkaan toimiston kanssa samassa rakennuksessa olevalla Fressillä vaan menimme legendaariselle Nääshallin painonnostosalille. En tiedä antoiko auttoiko painnonnostosalilla vallitseva ilmapiiri vai mikä, mutta tekniikka napsahti tänään astetta enemmän kohdalleen - hitaasti, mutta sitäkin varmemmin kohti puhdasta tekniikkaa!

13 kommenttia:

  1. Kannattaisi varmaan tutkia kilpirauhasarvot. Kilpirauhasvaivat ovat olleet viime aikoina tapetilla ja tuntuu, että niitä diagnosoidaan vähän kaikilla, mutta kilpirauhasen vajaatoiminta kyllä sopisi kaikkiin oireisiisi. Viimeksi tänään tuli töissä sanastoa tarkastaessa vilkaistua yhtä oireita kokoavaa sivustoa, ja aika lailla nuo oli siellä listattuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa olen työterveyshuollon toimesta menossa kokeisiin parin viikon sisällä.

      Poista
  2. Roomassahan on myös painoluokka -64; oletko harkinnut siihen osallistumista? Et ole tuohon sarjaan mielestäni yhtään liian pieni, ja muutenkin saisit painonvedon sijaan keskittyä itse lajin treenaamiseen.

    //Jyväskylän Venla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ollut täysin siinä uskossa, ettei tuota painoluokkaa olisi Roomassa. -64kg olisi mulle täydellinen! Täytyy tarkkailla vointia ja miettiä osallistumista vielä kerran.

      Poista
    2. Ihmettelinkin kun joskus aiemmin kirjoititkin siitä, että -64 olisi sulle se ideaali painoluokka. Roomassa on tosiaan gi-kisoissa sarja -64 ja no gi -kisoissa vastaava paino (light weight) taitaa olla -61,5kg. Muutenkin kannattaa miettiä, miten kroppa (ja myös pää) painonvetoon reagoi, kun se on niin yksilöllistä kaikkien kohdalla. Jolla kulla lähtee tippuman helposti, eikä suoritus varsinaisesti kärsi kun taas toisilla jo pienikin pudotus vie tehot pois. BJJ:ssä kun punnitus on kuitenkin juuri ennen ekaa matsia, ei siinä varsinaisesti ehdi palautuu. Tsemppiä sinne :)

      Poista
  3. "Alusta asti olen mennyt terveyteni ehdoilla, mutta vasta nyt taidetaan punnita olenko sanani mittainen nainen."
    Eikös oman terveyden ehdoilla meneminen oo just sitä, että kuuntelee kehoaan. Jos dieetit ja muut suuret muutokset ei sovi ja niistä tulee oireita(!), niin onko ne tarpeellisia? Oon huolissani Ellu susta. Tekemises on vähäse neuroottista eikä tää minust kuulosta enää terveeltä :( Mutta tämä on vaan mun mielipide, enhän mä oo mikään terveysexpertti. Meen fiilispohjalla vaan ja nyt ei oo hyvä fiilis, ku on huoli toverista.

    Terkuin vaan tää Kausalan/Treen Emilia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin! Olen kuunnellut kehoani sekä kertonut tuntemuksistani treeniblogiini. Treenaan useamman eri ammattilaisen kanssa, minkä vuoksi uskon täysin olevani hyvissä käsissä eikä syytä huoleen ole. Elämässäni on niin paljon muutakin ettei minua ole syytä leimata neuroottiseksi vain treeniblogini, missä kerroin ainoastaan urheiluharrastuksestani ja siihen liittyvistä asioista, perusteella.

      Poista
    2. Noh noh. Ei mun ollu tarkoitus painaa sun koko elämääs neuroottisuuden leimalla. Ei todellakaan. Tiedän kyllä, että elämässäs on muutakin kuin treeniblogisi. Mut just tuo ruokaterveyshärdelli on minust neuroottista (ortoreksia). Enpä tiiä. Anteeks nyt kuitenki, mikäli mieles pahoitin. En haluu mitenkä ivata tai moittia. Oot huippu tyyppi, varsin ihana ihminen. Olin vaa huolissani, näemmä syyttä suotta. -E

      Poista
    3. Enhän mie nyt tuollaisesta suutu! Kiva, kun kommentoit. :-)

      Poista
  4. Mä oon seuraillut sun blogia jo pidemmän aikaa, mutta en oo tainnut aiemmin kommentoida. Toivottavasti saat tuon kisa-asian päätettyä parhain päin. Uusia kisojahan tulee aina, mutta meillä on vaan tämä yksi keho jossa elellä.

    Mä jään mielenkiinnolla seurailemaan tuota eliminaatioruokavaliota, ilmeisesti on niin että jonkin ajan kuluttua noita reaktion aiheuttaneita ruokia voi varoen ottaa takaisin ruokavalioon? Vai onko sinulla tarkoitus luopua maitotuotteista ja kananmunista lopullisesti?
    Itse en ole suoraan sanottuna uskaltanut vielä tehdä tuota testiä, pelkään mitä kaikkea sieltä paljastuisikaan. Ehkä täytyy kuitenkin rohkaistua!

    Sulle on muuten haaste mun blogissa, olisi kiva jos ehdit vastailemaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! <3

      Tässä on vielä useampi viikko ennen kuin ilmottautuminen Rooman kilpailuihin sulkeutuu, mutta tosiasia on se, ettei meillä tosiaan ole kuin tämä yksi keho käytettävissämme. Jos minusta tuntuu siltä, etten ole 110% meiningillä menossa kilpailemaan, en mene, koska haluan tehdä tämän täysin omasta tahdostani, sydämelläni.

      Eliminaatioruokavaliota noudatetaan 3kk, minkä jälkeen ruoka-aineita voidaan palauttaa takaisin yksi kerrallaan. Jos oireita ei tule, ruoka-aineen voi ottaa maltillisesti takaisin. :-)

      Poista
  5. Näinkin avoin pohtiminen on todella rohkeaa, ja semmoista toki mielellään lukee ruudun toisella puolella, kiitos siitä siis :). Hieno homma että nyt löytyi treeneihin hyvää fiilistä hetken hakemisen jälkeen.
    Ja tosi hyvä jos pääsisit Roomassa sittenkin "sopivampaan" painoluokkaan :)!

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.