29. elokuuta 2013

Vatsanväänteitä ja kisapohdintaa

Tiistaina olin ensimmäisen kerran kokeilemassa miltä treeni tuntuu, vaikka flunssa ei ollutkaan, eikä ole vieläkään, täysin parantunut. Olo tuntui hyvältä eikä seuraavana päivänäkään olo ollut yhtään sen huonompi mitä aikaisemmin. Tästä innostuneena kävin myös keskiviikkona sekä tänä aamuna treenaamassa, tai lähinnä hakemassa tuntumaa viikonlopun kilpailuihin.

Illan leikkipuistoreissulla irtosi pieni hymy,
vaikka vatsa oli ihan tulessa :-?

Painoluokassani, valkovöiset -69kg, on minun lisäkseni viisi muuta, eli optimaalisessa tilanteessa tiedossa on 3 ottelua. Myös treenikaverini Mona kilpailee samassa painoluokassa - sovittiin, että finaalissa nähdään! ;) Muut ottelijat ovat minulle entuudestaan tuntemattomia enkä ole ottanutkaan heistä selvää ilmottautumisen sulkeuduttua. Otteluun kun lähdetään aina voitto mielessä, oli vastassa kuka tahansa.

Jännitystä ei ainakaan toistaiseksi ole ilmassa, pieni polte päästä tatamille on kyllä olemassa, mutta paineita tmv. ei yhtään. Asetin itselleni viime huhtikuussa Finnish Openeihin sen verran kovat tavoitteet, ettei tämä kilpailu tunnu miltään siihen verrattuna.

Iltapäivästä lähtien olen (taas) kärsinyt älyttömän kovista vatsanväänteistä. Eilen oli hyvä päivä vatsan suhteen, mutta tänään on ollut ongelmia, vaikka lähestulkoon samat ruoatkin tuli syötyä niin tänään kuin eilenkin. Alkaa vähitellen hymy hyytyä meikäläiselläkin, vaikka oon yrittänyt pysyä mahdollisimman positiivisena sattui masuun kuinka paljon tahansa, 'kele.

26. elokuuta 2013

Karhunpoika sairastaa ...

... häntä hellikäämme,
lääkkehillä hoidelkaa nalleystäväämme ;)

Kuten Facebookin kautta blogiani seuraavat tietävät, täällä taistellaan sinnikkäästi flunssaa vastaan. Sekä nuha että kurkkukipu ovat valitettavasti olleet epämiellyttävät ystäväni lauantaista lähtien. Nuha on yksi raivostuttavimmista taudeista, mitä tiedän. Nenä vuotaa, ei ole kuumetta eikä heikko olo, mutta auta armias, jos alat rehkimään...

Tarkoituksenani on edelleen kilpailla sunnuntaina Jyväskylässä. Toistaiseksi yritän parantaa itseni kisakuntoon lepäämällä, juomalla runsaasti teetä ja ottamalla extra-annokset niin C-vitamiinia, sinkkiä, pakuria kuin D-vitamiiniakin.

Palataan asiaan tuonempana!

Uni paras lääke on, siitä nauttikaamme
Nalle -raukan kuntohon aamuksi jo saamme

24. elokuuta 2013

Onnellinen, tasapainoinen ja terve, minä

Viikon kuluttua kilpailen Jyväskylässä NLO World Championchipseissä, kavereiden kesken Naamalukossa. Näihin kilpailuihin valmistautuminen on mennyt omalla painollaan ilman stressiä. On ollut päiviä, jolloim kroppa on ottanut treeniä hyvin vastaan eikä palautumisessa ole ollut ongelmia, mutta on ollut myös päiviä, jolloin kahvikupin nostaminenkin on ottanut voimille.

Hetken ehdin miettiä, että peruisinko osallistumiseni, mutta pääsääntöisesti vointi on tuntunut kuitenkin hyvältä. Kilpailen, koska haluan haastaa itseni sekä tarkistaa kuinka opettelemani tekniikat toimivat tositilanteessa vai toimivatko ollenkaan. Brasilialainen jujutsu on minulle ennen kaikkea harrastus, minkä parissa vietän aikaa juuri niin kauan kuin se tuntuu hyvältä. Teen tätä rakkaudesta lajiin, halusta kehittää itseään ja liikunnan ilon vuoksi.

Solgarilta saamani lisäravinteet, kuten lakritsinjuuriuute ja jodia sisältävät Kelp -merilevätabletit ovat varmasti omalta osaltaan auttaneet vointini paranemisessa. Nämä tuotteet ovat nimittäin erinomaisia kilpirauhasen tukijoita! Myös seleeni on tullut täydentämään lisäravinnevarastoani.

Kesäloma Munamankeli, pilvipouta, nuotio, maalaismaisemat

Perjantaina sain vihdoinkin viime viikkoisten verikokeideni tulokset työterveyslääkäriltäni. Pakko myöntää, että minua hieman jännitti mihin suuntaan kilpirauhasarvoni olivat menneet kuluneiden kuukausien aikana. Arvot olivat edelleen viitearvojen sisäpuolella, mutta lähellä ala- tai ylärajoja.

Tuloksien kanssa menen viikon kuluttua Helsingin Itäkeskuksen Mehiläiseen Vilho Aholan vastaanotolle. Ahola on perehtynyt nimenomaan funktionaaliseen lääketieteeseen, vatsa- ja suolisto- sekä kilpirauhasvaivoihin. Haluan saada asioihin perehtyneeltä lääkäriltä mielipiteen, koska mäkihyppykaupungissa yksikään lääkäri ei ole ottanut oireitani vakavasti - on vain kehoitettu ottamaan rennommin sekä tyrkätty masennuslääkeresepti kouraan.

Tällä viikolla olen siirtynyt onnistuneesti kesälomatunnelmaan maaseudun rauhassa. On treenattu, levätty, nautittu elosta! Vaikka kehon hyvinvointi tuottaa toisinaan harmaita hiuksia, olen kiitollinen, että olen tässä pisteessä. Pisteessä, missä etsin mieltäni vaivaavia kysymyksiä yhdessä Optimal Performancen ammattitaitoisten sekä ennen kaikkea sydämellisten valmentajien kanssa. Kulunut vuosi on ollut suurten oivalluksien aikaa - enää en etsi oikotietä onneen tai tavoittele tiettyä digitaalivaa'an lukemaa. Kiitos Joni, Sanna ja koko OP:n loistava valmennustiimi!

Kohti uusia tavoitteita

Tavoitteena onnellinen, tasapainoinen ja terve, minä.

17. elokuuta 2013

Täähän menee ihan urheiluks!

Niinhän siinä taas kävi, että tapaaminen Jonin kanssa meni ihan urheilemiseksi. Pari pientä ärräpäätäkin saattoi suustani päästä maastavetosarjan jälkeen. Eiliset kyykyt tuntuivat niin reisissä kuin hanurissakin, mutta kyllä se maastavetokin luonnistui, vaikka raskastahan tuo oli. Seuraavalla tapaamisella lupaan nostaa kymmenen kiloa enemmän. Kuulitko Joni? Henkisesti raskaampaa oli kuitenkin avustetut dipit sekä leuanveto. Perskutarallaa, kun EI VIELÄ omat voimat riitä vaan tarvitsen avustusta/ kevennystä ko. liikkeisiin. Kymmenen kiloa kevyempänä sain vedettyä 1-3 leukaa, mutta siitä nyt on aikaa yli puolivuosisataa...

Maastaveto korokkeelta 70kg
© Joni Jaakkola

Ennen treeniä Sanna -valkku teki minulle tuttuun tapaan BioSignature -mittauksen. Hiilihydraattien lisäämisestä huolimatta paino on lähtenyt laskemaan, mikä onkin ollut tarkoituksemme. BJJ FO:n kilpailtuani paino lähti nousemaan turhan kovaa vauhtia, vaikka teoriassa sen olisi pitänyt nousta vain muutaman kilon. On tämä ihmiskeho eriskummallinen kapistus! Tällä hetkellä suurimmat hiilihydraattimäärät ovat treenien ympärillä, mikä näyttää sopivan omalle kropalleni todella hyvin. Mm. ennen treeniä syön banaanin ja taateleita tai rusinoita, mitkä antavat mukavan sokerihumalan ja lisäboostia treeniin. Harjoituksen jälkeisellä aterialla on myös runsaammin hiilihydraattipitoisia lisukkeita, kuten bataattia, riisiä, amaranttia tai gluteenitonta makaroonia, kuin muilla aterioilla. Hiilihydraattien lisäyksestä huolimatta mm. lapaluun mittauspiste, mikä kertoo hiilihydraattien sietokyvystä, oli laskenut. Samoin lonkan piste oli lähtenyt tippumaan alaspäin.

BioSignature -historiani
Taulukosta näkyy hyvin painonkehityksen sekä ruokavaliomuutoksien vaikutukset. Aluksi muuttui hiilihydraattien aikataulu (hh treenin ympärille), minkä lisäksi keskityttiin ravinnon laadun parantamiseen. Seuraavaksi olimme Sannan kanssa pohtineet, syönkö riittävästi - olin n 2 000 kcal huitteilla. Aineenvaihduntaa yritettiin puskea lisäämällä hiilihydraattien määrää, mutta rasvat nousivat liikaa. Kisadieetti keski n. 6 viikkoa. Maalis-huhtikuun alusta kalorit syklittäen 1 000 (lepopäivä), 1 300, 1 700- 1 800, minkä lisäksi kerran viikkoon tankkaus.

Ruokavalion kokoamisesta on tullut kuluneen vuoden aikana entistä helpompaa - kiitos Sannan!  Tiedän mitä ruoka-aineita minun tulee syödä ja mitä taas välttää, mutta ongelmat ovat niiden määrissä. Joko syön liian vähän tai liian runsaasti - useimmiten liian vähän. Liian vähän syötyään keho alkaa keräämään kaiken saamansa energian rasvamassana, aivan kuten minulle on käynyt. Nyt, kun energiamäärää on lisätty mm. hiilareiden muodossa, paino on lähtenyt taas laskemaan ja kehonkoostumus muuttumaan peiliystävällisemmäksi.

15. elokuuta 2013

Uusi viikko, mutta vanhat metkut

Viikko starttasi tyttären kanssa tehdyllä vaunulenkillä. Olen asunut mäkihyppykaupungissa vuodesta 2008 lähtien enkä vieläkään tunne kaupunkia läpikotaisin. Lähdimme lenkkeilemään Ahtialan kaupunginosaan, missä olimme eksyä, mutta lopulta kuitenkin löysimme takaisin tutuille hoodeille: "Heeei, me ollaankin täällä!" Kahdeksan kilometrin kevyt vaunulenkki oli mitä parhain tapa aloittaa vapaapäivä. Napero veti sikeitä melkein koko lenkin ajan minun spurttaillessa kaikki ylämäet juoksujalkaa.

Tämän hetken suosikkitee: appelsiini-kookos, väsynyt lenkkiseuralainen 
sekä maisemat Pikku Veskulta

Maanantai-illan BJJ -treeneissä teemana oli back the basics, eli Kimolan kukkais-sweeppi, tutummin keinusweep, sekä saksisweep alta full guardista.

Tiistaina en voinutkaan, koska kävin aamulla verikokeissa. Kun kehosta imetään viisi putkilollista verta, olo oli lievästi sanottuna hutera loppupäivän, minkä vuoksi oli parempi ottaa loppupäivä löysin rantein. Kävin kuitenkin tyttäreni kanssa kevyellä tunnin mittaisella happihyppelyllä.

Keskiviikkona olikin sitten tuplatreenipäivä vapaapäivän kunniaksi. Aamupäivällä kävin tekemässä voimaharjoituksen, mikä kulki erinomaisesti. Jokaisessa treenissä saan lisätä lisää rautaa tankoon ja fiilis on mitä mahtavin! Uudessa voimaharjoitteluohjelmassani on pitkästä aikaa mukana takakyykky, mikä tauon jälkeen kulkee vähän huonommin kuin etukyykky - aikaisemmin osat olivat päinvastaiset! Kun taka- sekä etukyykky tehdään liikeparina, mikä kruunataan vielä askelkyykyllä, voin kertoa, että kintut ovat kovilla. Jos treenin tehtyään kykenee kävelemään pukuhuoneeseen, se on plussaa!

Vapaapäivän luonnollinen look

Myöhemmin illalla olikin sitten lajitreenin vuoro, missä käsittelimme viikon teeman mukaisesti full guardia. Päivän tekniikkana oli ns. paskasweep sekä nilkkalukko. Sain molemmat tekniikat onnistumaan - etenkin nilkkalukko alkaa hahmottua entistä paremmin! Sparrissa onnistuin pelaamaan omaa peliäni suunnitelmieni mukaan paitsi silloin, kun painin Emilian kanssa. Voi että, ottaa aivoon, kun toinen hakkaa minut 100-0 pelkällä tekniikalla. Onneksi tähän on olemassa ratkaisu: LISÄÄ TREENIÄ!

14. elokuuta 2013

Lahden GENTAIN syksyn peruskurssit alkavat

Tule paikalle tai homehdu sohvan nurkkaan - it's YOUR choice! ;)

Tervetuloa haastamaan itsensä Lahden Gentaille. BJJ -treeneistä vastaavat mm. tuoreet EM-mitalistit Santeri Lilius, Aleksi Toivonen sekä Tommi Pulkkanen. Etenkin Tyttö-BJJ odottaa innolla uusia typyköitä treenaamaan! Tyttö-BJJ treeneistä vastaa niinikään uunituore EM-mitalisti, purppuravöinen, Emilia Tuukkanen. BJJ sopii niin naisille kuin miehillekin ikään, kokoon tai kuntotasoon katsomatta. Tervetuloa mukaan!

13. elokuuta 2013

Lakritsinjuuriuute Solgarilta

"Lakritsinjuuriuutteella ohutsuoli tefloniksi"
© Sanna Eloranta

Uusimmassa sponsoripaketissani sain toiveideni mukaisesti lakritsinjuuriuutetta, millä on rauhoittava, tasapainottava ja sileän lihaksiston spasmeja laukaiseva vaikutus erityisesti ruuansulatuskanavassa.

Lakritsijuurta on käytetty jo tuhansien vuosien ajan perinnelääketieteessä lähinnä Aasiassa. Kiinalaisessa kansanlääkinnässä sitä on käytetty useissa vaivoissa tukihoitona, mm, sokeritaudissa sekä tuberkuloosissa. Lakritsijuuren vaikuttavat aineet ovat glykyrritsiini ja flavonoidit.

Tutkimusten mukaan lakritsijuuren glykyrritsiinillä on tulehduksia estävä vaikutus ja se voi pidentää kortisolin vaikutusaikaa elimistössä. Lakritsijuuren flavonoidien on havaittu suojaavan ruuansulatuskanavan soluja, ne ovat myös voimakkaista antioksidantteja ja suojaavat mm. maksan soluja. Lakritsijuuren isoflavoneilla on lievä estrogeeninen vaikutus, mutta ne eivät kuitenkaan näyttäisi alentavan seerumin vapaata testosteronia.

Lakritsijuurta voidaan käyttää tukihoitona vuotavan suolen syndroomassa, ärtyneensuolen oireyhtymässä ja Crohnin taudissa. Alustavissa tutkimuksissa lakritsijuuren flavonoidien on havaittu tappavan mahahaavoja aiheuttavia helikobakteereja. Koska glykyrritsiinillä on pitkään käytettynä verenpainetta nostava vaikutus on Solgarin lakritsijuurivalmisteesta poistettu suurin osa glykyrritsiinistä. Valmistetta ei kuitenkaan suositella pitkäaikaiseen käyttöön eikä raskaanaoleville.

Toivon, että tästä tuotteesta olisi apua minunkin ruoansulatus- sekä vatsaongelmiin.

Lähteet:
- Timo Lehto, tekninen johtaja, elintarvikebiokemisti, FT
Solgar Nordic Ltd Finland/ Nordic Premium Group
- Solgar Nordic

9. elokuuta 2013

Alle 4 viikkoa NAAMALUKKOON

Viime viikko meni pitkästä aikaa suunnitelmien mukaan. Onnistuin treenaamaan päivittäin yhtä lepopäivää lukuunottamatta. Kuntosalitreeni sai lihakset huutamaan hoosiannaa, mutta venyttely sekä putkirullaus auttoi kipeytyneitä lihaksia. Varsinaiset lajitreenit kulkivat mukavasti - tällä hetkellä tuntuu siltä, että motivaatio on kohdallaan, minkä lisäksi keho ottaa treeniä hyvin vastaan.

Sparri on kulkenut melko hyvin, mutta parannettavaa toki löytyy, etenkin, kun painii itseään huomattavasti kokeneempien kavereiden kanssa. Ystäväni Emilia Tuukkasen kanssa painiessa kehityn varmasti eniten, koska hän luonnollisestikin päihittää minut puhtaalla tekniikalla.

Treenien lisäksi aina on aikaa myös hassuttelulle :)

Emilian kanssa treenasimme menneen viikon aikana kahdestaan, jolloin teimme vain ja ainoastaan tekniikkaa. Lämmittelimme tekemällä mm. käsilukkoa, triangelia sekä omoplataa. Tekniikat teimme drillaamalla yhtä tekniikkaa 3 minuuttia yhtäjaksoisesti, 15 sekuntin tauko, minkä jälkeen oli toisen vuoro tehdä töitä seuraavat 3 minuuttia. Tunnin tekniikkatreenien aikana syke pysyi koko ajan korkealla, hiki virtasi ja saattoi niiden aikana jokunen asia jäädä mieleenkin, koska toistomäärät hipoivat varmasti pilviä. Tekniikoina käsittelimme mm. kimura half guardista, sweep spider guardista sekä berimbolo.

Viime sunnuntaina pääsin painimaan pitkästä aikaa myös Severin kanssa, joka vastikään sai ruskean vyön - onnea! Severin ansiosta minäkin löysin BJJ:n muutama vuosi sitten, vaikka sivusta olen seurannut lajia jo pian seitsemän vuoden ajan.

Tomaattikeittoa ja raejuustoa NAM 

Seuraaviin kilpailuihini, NLO World Championshipseihin, on enää alle 4 viikkoa. Treenimotivaatio on palannut, minkä lisäksi henkilökohtaiset tavoitteeni ovat kirkastuneet pienen pääni sisällä. En lähde tavoittelemaan tähtiä taivaalta tai täydellistä suoritusta vaan kilpailukokemusta. On kuitenkin typerää väittää, ettenkö toivoisi olevani korkeimmalla korokkeella palkintopallilla. Kuten Optimal Performancen Joni on sanonut: "aina pitää lähteä ottelemaan voitto mielessään!" Oma mieli kun vaikuttaa yllättävän suuresti omaan suoritukseen. On sanomattakin selvää, ettei mistään tule yhtään mitään, jos ei usko itseensä tai ajattelee koko ajan epäonnistuvansa. Välillä tulee takkiin, mutta mitä sitten? Epäonnistumiset opettavat.

Luottakaa itseenne.

1. elokuuta 2013

Ellu lähtee tutkimusmatkalle

Maanantaina matkustin Tampereelle Optimal Performancen toimistolle. Sannan kanssa mm. keskustelimme pitkään ruokavalioni kulmakivistä sekä vatsani toimintaan liittyvistä ongelmista. En ole koskaan saanut Sannalta valmista paperille printattua ruokavaliota - "syö täsmälleen näin!" vaan olen saanut itse opetella kokoamaan ruokavalioni hänen valmennusfilosofiansa mukaisesti. Mielestäni tämä on antanut avaimet pysyvälle elämäntapamuutokselle. Välillä tarkistamme minulle sopivat annoskoot keittiövaa'alla tai mietimme proteiinien, hiilihydraattien sekä rasvan määrää.

Totuuksia elämästä 

BJJ Finnish Openeihin päättynyt kurinalaisuus on tehnyt hyvää niin keholle kuin sielullekin. Kroppa on kerännyt rasvaa, mutta I don't care, näin onnellinen en ole ollut sitten positiivisen raskaustestin. Jälkiviisaus on parasta, mutta todettakoon, että kevään kisadieetti ei ollut elämäntilanteeseeni sopiva. Mennyt vuosi, kun sisälsi monen monta iloista sekä surullista tapahtumaa: lapsen syntymä, häät, rakkaan ihmisen poismeno ja siitä seurannut alakulo. Dieetti meni kuitenkin hyvin eikä sen aikana ollut ongelmia - ongelmat alkoivat hahmottua vasta dieetin loputtua.

Valmennuksen myötä olen alkanut katsoa itseäni erilaisten lasien läpi. Miksi minusta tuntuu, että olen elämänpituisella dieetillä eikä paino pysy kurissa oikeaoppisesta ruokavaliosta huolimatta? Miksi paino nousee useamman kilon yhden korvapuustin syötyäni? Vatsan sekä ruoansulatuksen kanssa on ollut ongelmia vuosia. Kilpailuiden jälkeinen painonnousu oli enemmän kuin ravinnon ja treenin puolesta pitäisi teoriassa olla kehon väsymys sekä kilpirauhasen hidastuminen/ väsymys. Olisiko tälle kaikelle selitys? Tätä olen lähtenyt selvittämään.

 Tosiystävä tukee ylä- ja alamäessä

Tärkeintä on kuitenkin pysyä positiivisena vaikeuksista huolimatta. Olen onnellisessa asemassa, että pystyn kuitenkin treenaamaan, olemaan työelämässä sekä ennen kaikkia viettämään aikaa perheeni seurassa (lähestulkoon) täysissä sielun ja ruumiin voimissa.