17. elokuuta 2013

Täähän menee ihan urheiluks!

Niinhän siinä taas kävi, että tapaaminen Jonin kanssa meni ihan urheilemiseksi. Pari pientä ärräpäätäkin saattoi suustani päästä maastavetosarjan jälkeen. Eiliset kyykyt tuntuivat niin reisissä kuin hanurissakin, mutta kyllä se maastavetokin luonnistui, vaikka raskastahan tuo oli. Seuraavalla tapaamisella lupaan nostaa kymmenen kiloa enemmän. Kuulitko Joni? Henkisesti raskaampaa oli kuitenkin avustetut dipit sekä leuanveto. Perskutarallaa, kun EI VIELÄ omat voimat riitä vaan tarvitsen avustusta/ kevennystä ko. liikkeisiin. Kymmenen kiloa kevyempänä sain vedettyä 1-3 leukaa, mutta siitä nyt on aikaa yli puolivuosisataa...

Maastaveto korokkeelta 70kg
© Joni Jaakkola

Ennen treeniä Sanna -valkku teki minulle tuttuun tapaan BioSignature -mittauksen. Hiilihydraattien lisäämisestä huolimatta paino on lähtenyt laskemaan, mikä onkin ollut tarkoituksemme. BJJ FO:n kilpailtuani paino lähti nousemaan turhan kovaa vauhtia, vaikka teoriassa sen olisi pitänyt nousta vain muutaman kilon. On tämä ihmiskeho eriskummallinen kapistus! Tällä hetkellä suurimmat hiilihydraattimäärät ovat treenien ympärillä, mikä näyttää sopivan omalle kropalleni todella hyvin. Mm. ennen treeniä syön banaanin ja taateleita tai rusinoita, mitkä antavat mukavan sokerihumalan ja lisäboostia treeniin. Harjoituksen jälkeisellä aterialla on myös runsaammin hiilihydraattipitoisia lisukkeita, kuten bataattia, riisiä, amaranttia tai gluteenitonta makaroonia, kuin muilla aterioilla. Hiilihydraattien lisäyksestä huolimatta mm. lapaluun mittauspiste, mikä kertoo hiilihydraattien sietokyvystä, oli laskenut. Samoin lonkan piste oli lähtenyt tippumaan alaspäin.

BioSignature -historiani
Taulukosta näkyy hyvin painonkehityksen sekä ruokavaliomuutoksien vaikutukset. Aluksi muuttui hiilihydraattien aikataulu (hh treenin ympärille), minkä lisäksi keskityttiin ravinnon laadun parantamiseen. Seuraavaksi olimme Sannan kanssa pohtineet, syönkö riittävästi - olin n 2 000 kcal huitteilla. Aineenvaihduntaa yritettiin puskea lisäämällä hiilihydraattien määrää, mutta rasvat nousivat liikaa. Kisadieetti keski n. 6 viikkoa. Maalis-huhtikuun alusta kalorit syklittäen 1 000 (lepopäivä), 1 300, 1 700- 1 800, minkä lisäksi kerran viikkoon tankkaus.

Ruokavalion kokoamisesta on tullut kuluneen vuoden aikana entistä helpompaa - kiitos Sannan!  Tiedän mitä ruoka-aineita minun tulee syödä ja mitä taas välttää, mutta ongelmat ovat niiden määrissä. Joko syön liian vähän tai liian runsaasti - useimmiten liian vähän. Liian vähän syötyään keho alkaa keräämään kaiken saamansa energian rasvamassana, aivan kuten minulle on käynyt. Nyt, kun energiamäärää on lisätty mm. hiilareiden muodossa, paino on lähtenyt taas laskemaan ja kehonkoostumus muuttumaan peiliystävällisemmäksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.