30. syyskuuta 2013

Voimaannuttava tekijä

Viime viikolla elin täysin niin kuin ei (minun mielestäni) pitäisi. Toisin sanoen tein töitä kellon ympäri kahden-kolmen tunnin yöunilla. Sairasloma-aalto on iskenyt työyhteisöömme, minkä vuoksi ylimääräiset työtunnit ovat paukkuneet. Työtahti on ollut mieletön, mutta kyllä se palkkapäivänä pistää hymyilyttämään, kun peruspalkan lisäksi saa vähän ylimääräistä. Rahassa ei voi kuitenkaan mitata kaikkea, minkä vuoksi olenkin kieltäytynyt uusista lisävuoroista. Aika perheen kanssa on ollut kortilla, mitä paikataan nyt vapaapäivien aikana.

Kuten arvata saattaa, harrastuksetkin ovat olleet poissa kuvioista menneellä viikolla. Onneksi työni on myös fyysisesti raskasta eikä meno ole ollut totaalisen vetelää.

Yksi suosikeista: appelsiinilla maustettu valkoinen tee

Tämän illan olen päättänyt viettää perheen seurassa, mutta huomenna palaan takaisin tatamille, mistä toivon saavani lisävoimia alkavaan työputkeen. BJJ on ollut minulle alusta alkaen voimaannuttava tekijä, mikä auttaa pysymään mukana lapsiperheen arjen vuoristoradassa. Totta kai asetan itselleni tavoitteita myös harrastuksissa, mutta ne eivät ole elämäni ykkösprioriteetti. Onneksi.

19. syyskuuta 2013

Vuosi lisää mittariin

Viime viikonloppuna tuli yksi vuosi lisää tämän neidin, anteeksi rouvan, mittariin. 24 -vuotissyntymäpäivääni vietin sekä perheen että ystävieni kanssa. Kotona minulle valmistettiin suosikkiruokaani kautta aikain, eli sushia. Sushin kanssa nautin Uuden Maailman (Yhdysvallat) puolikuivaa valkoviiniä, mikä oli valmistettu riesling -rypäleestä. Tämän kaltaiset puolikuivat, erittäin hapokkaat viinit sopivat erinomaisesti sushin kanssa. Illan päätteeksi pääsin vielä pyörähtämään tanssilattialla ystävien kanssa.

Vaikka kaupungin yöelämässä oli kivaa hyvässä seurassa, tunsin oloni epämukavaksi hetkittäin. Jonottaminen yökerhoon, liian humalassa olevat ihmiset → ahdistus. Aikanaan yöelämässä tuli vietettyä aikaa useimminkin, mutta viime vuosina tuo on vähentynyt merkittävästi. Tällä hetkellä valitsen mielummin koti-illan kuin kostean illan baarissa. Yhdelle tai kahdelle viinilasilliselle voin lähteä istumaan pubiin tai vastaavaan, mutta yökerhot on toistaiseksi minun osaltani nähty.

Hiustenkasvatus tuottaa tulosta:
saan pikku ponnarin jo! :)

Olen treenannut kerran päivässä, koska tällä hetkellä voimat eivät riitä enempään. Pääasia, että pystyn tekemään edes tämän verran. Yksi lepopäivä viikossa pitää mielen virkeänä enkä väsy liikaa! Sekä vuorotyö että perhe-elämä tuovat omat haasteensa kuvioon, mutta loistava yhteistyö isimiehen kanssa mahdollistaa meidän molempien harrastukset.

Ruokavalio on pysynyt puhtaana viikonlopun synttäriherkuttelua lukuunottamatta. Tällä hetkellä keho ei edes kaipaa cheat dayta vaan huutaa puhdasta konstailematonta ruokaa! Ruokavaakaa en ole käyttänyt aikoihin, en ole käyttänyt kalorilaskuria saatika punninnut itseäni - who cares, näin on hyvä.

 Kahvia ja mango-mansikkasmoothie ennen työvuoroa
Smoothiessa lisäksi Solgarin heraa, macaa, ashwagandhaa sekä vettä

18. syyskuuta 2013

Lisää rautaa

Noin viikko sitten sain puhelun minua hoitaneelta lääkäriltä, että osa teettämistämme verikokeista on valmistunut. Selvisi, että rauta-arvoni ovat erittäin huonolla tasolla - huomattavasti alle alimman viitearvon! Tämän vuoksi olen aloittanut ottamaan päivittäin lääkärin kehoituksesta 4 Solgar Nordicin Gentle Iron -rautatablettia. Valmisteessa neuvotaan ottamaan yksi tabletti päivässä, mutta minun rauta-arvoni ovat sen verran huonolla mallilla, että lääkärin neuvosta otan valmistetta enemmän.


Olen ottanut valmistetta n. viikon verran. Olossani on tapahtunut pieniä muutoksia:
- en ole enää NIIN väsynyt yöunien jälkeen (nukun aina 8-10h yössä)
- yleinen vireystila on parempi

Jatketaan raudan nappailua ja katsotaan miten tilanne etenee!

13. syyskuuta 2013

Half guard, berimbolo, hip thrust ... mitä näitä nyt on?

Tällä viikolla on palattu takaisin tatamille viikon flunssatauon päätyttyä. Olo on tuntunut varsin hyvältä, mutta päänsärky on ollut seuranani useamman päivän. Tekniikkana olemme käsitelleet Santeri Liliuksen opissa half guardia. Maanantai-iltana käsittelimme mm. Marcelo Garcian käyttämää sweeppiä sekä toisena tekniikkana triangelia, kun kaveri puolustaa ylösnousuyrityksesi ottamalla over hookin.

No nyt on pinkkiä kerrakseen w/ Emilia Tuukkanen :)

Molemmat tekniikat onnistuivat, mutta sweeppi tuotti hieman harmaita hiuksia. Sweepissä tulee saada kaverin paino optimaalisesti itsesi päälle, jotta sweeppi onnistuu - tämä sitten olikin alkuun hieman vaikeampi hahmottaa! Mutta muutaman kokeilun jälkeen oikea kohta löytyi ja sweeppi lähti kulkemaan. Triangeli onnistui ensiyrittämällä ja samanaikaisesti tuli mieletön flashback: "Hetkinen, miten tämä tuntuu jotenkin tutulta... Simoooooo!" Tosiaan sinivöisen Simo Penttilän kanssa painiessa tämä on tullut minulle tutuksi - minä vain olen ollut kuristettavana!

Tiistaina matkustin tapaamaan Optimal Performancen Jonia ja Sannaa.

Joni oli tehnyt minulle uuden voimaharjoitteluohjelman, minkä ensimmäisen treenin teimme kokonaisuudessaan. Vaikka voimatasoni ovat kadonneet kuin pieru Saharaan kilpirauhasongelmien seurauksena, olen siitä onnellisessa asemassa, että kykenen tekemään jotain.

Takakyykkyä Tampereella
© Joni Jaakkola

Ensimmäinen treeni sisälsi kaksi liikeparia. Ensimmäisenä liikeparina vuorottelivat takakyykky sekä Glute Ham Raise kun taas toisena liikeparina olivat Hip Thrust sekä takareidet jumppapallolla. Kyllähän siinä taas hiki irtosi!

Aamun vapaissa lajitreeneissä olemme kerranneet eri tekniikoita viikon teeman mukaisesti, mikä on tosiaan tällä viikolla half guard alta, sweepit sekä lopetukset. Vaikka berimbolo ei teemaan kuulukaan, olemme treenanneet sitä, koska sitä ei voi koskaan treenata liikaa.

10. syyskuuta 2013

Käyttämäni lisäravinteet, osa 1

Sekä ravinnon että lisäravinteiden suhteen pyrin mahdollisuuksien mukaan panostamaan laatuun. Haluan syödä mahdollisimman puhdasta sekä ravintoainerikasta ruokaa, mutta ruokavalioni tukipilareita ovat myös käyttämäni lisäravinteet.

 

Olen etuoikeutettu, koska minulla on ehdottomasti paras yhteistyökumppani Solgar Nordic. Solgar Nordic on tukenut minua kevät-talvesta 2013 lähtien! Olen sanoinkuvaamattoman kiitollinen heiltä saamastani tuesta eikä heidän tuotteitaan voi olla mainostamatta myös ystäville. Tuotteet ovat laadukkaita enkä ole koskaan joutunut pettymään heidän tuotelupauksiinsa - täyttä tavaraa, mitä on ilo suositella!










© www.solgarnordic.com

Tärkeimmäksi koen Omega3 -kapselit. Nyt käytössäni on EPA/ GLA -valmiste, mutta toisinaan olen käyttänyt myös Wild Alaskan Omegaa. Näitä otan reilusti enemmän kuin mitä valmisteen tuoteselosteessa kehoitetaan ottamaan. Suosittelen kuitenkin aloittamaan tuoteselosteessa kerrotulla annostuksella, ellet ole saanut muuta ohjetta valmentajalta tai lääkäriltäsi.

 

 

Jokaisen tulisi mielestäni käyttää myös laadukasta monivitamiinivalmistetta. Itselläni on tällä hetkellä käytössä Female Multiple, mikä on nimenomaan naisille suunnattu monivitamiini. Monivitamiinia otan kaksi kappaletta aamuisin.

Syksyn koputtaessa oveen sekä C - että D -vitamiinien tarve lisääntyy. Itse käytän näitä tuotteita ympäri vuoden, etenkin vahvaa D -vitamiinivalmistetta tulee käytettyä erittäin runsaasti. Nämä vitamiinit vaikuttavat mm. vastustuskykyyn. D -vitamiinilla on oma tehtävänsä elimistön hormonitoiminnassa kun taas C -vitamiini taistelee kehon tulehdustiloja vastaan. Käytössäni on Ester-C Plus sekä mahtava C -vitamiinijauhe, mitä sekoitan treenijuomiin ja smoothien sekaan. D -vitamiineista käytössäni on sekä nestemäinen että kapselimuotoinen D3 55µg -vitamiinivalmiste. Kapseleita otan kaksi kappaletta vuorokaudessa, mutta satunnaisesti saatan lisätä nestemäistä vitamiinia esim. smoothien tai pakuriteen sekaan. Uusimmissa verikokeissani D -vitamiinitasoni olivat erinomaisella tasolla, yli suomalaisten viitearvojen.

 

Tällä erää viimeisenä lisäravinteena esittelen teille magnesiumin:

"Magnesium osallistuu ainakin 300 eri entsyymireaktioon elimistössäsi, se on siis varsin tärkeä mineraali elimistön toiminnalle. Magnesiumia tarvitaan mm. energiantuotantoon, proteiini- ja rasvahapposynteesiin, lihasten, sydämen ja verisuonten normaaliin toimintaan ja rasvan hapettamiseen energiaksi (eli rasvanpolttoon)."


© Kaisa Jaakkola

 

Magnesiumia otan iltaisin ennen nukkumaanmenoa yhdessä sinkin kanssa, koska niillä on rauhoittava, hermostoa sekä lihaksistoa palauttava vaikutus. Suosittelen ehdottomasti lukemaan lisää magnesiumista Kaisa Jaakkolan blogista täältä!

Käyttämäni lisäravinteet #1

Sekä ravinnon että lisäravinteiden suhteen pyrin mahdollisuuksien mukaan panostamaan laatuun. Haluan syödä mahdollisimman puhdasta sekä ravintoainerikasta ruokaa, mutta ruokavalioni tukipilareita ovat myös käyttämäni lisäravinteet.

Olen etuoikeutettu, koska minulla on ehdottomasti paras yhteistyökumppani Solgar Nordic. Solgar Nordic on tukenut minua kevät-talvesta 2013 lähtien! Olen sanoinkuvaamattoman kiitollinen heiltä saamastani tuesta eikä heidän tuotteitaan voi olla mainostamatta myös ystäville. Tuotteet ovat laadukkaita enkä ole koskaan joutunut pettymään heidän tuotelupauksiinsa - täyttä tavaraa, mitä on ilo suositella!

© www.solgarnordic.com


Tärkeimmäksi koen Omega3 -kapselit. Nyt käytössäni on EPA/ GLA -valmiste, mutta toisinaan olen käyttänyt myös Wild Alaskan Omegaa. Näitä otan reilusti enemmän kuin mitä valmisteen tuoteselosteessa kehoitetaan ottamaan. Suosittelen kuitenkin aloittamaan tuoteselosteessa kerrotulla annostuksella, ellet ole saanut muuta ohjetta valmentajalta tai lääkäriltäsi.

Jokaisen tulisi mielestäni käyttää myös laadukasta monivitamiinivalmistetta. Itselläni on tällä hetkellä käytössä Female Multiple, mikä on nimenomaan naisille suunnattu monivitamiini. Monivitamiinia otan kaksi kappaletta aamuisin.

Syksyn koputtaessa oveen sekä C - että D -vitamiinien tarve lisääntyy. Itse käytän näitä tuotteita ympäri vuoden, etenkin vahvaa D -vitamiinivalmistetta tulee käytettyä erittäin runsaasti. Nämä vitamiinit vaikuttavat mm. vastustuskykyyn. D -vitamiinilla on oma tehtävänsä elimistön hormonitoiminnassa kun taas C -vitamiini taistelee kehon tulehdustiloja vastaan. Käytössäni on Ester-C Plus sekä mahtava C -vitamiinijauhe, mitä sekoitan treenijuomiin ja smoothien sekaan. D -vitamiineista käytössäni on sekä nestemäinen että kapselimuotoinen D3 55µg -vitamiinivalmiste. Kapseleita otan kaksi kappaletta vuorokaudessa, mutta satunnaisesti saatan lisätä nestemäistä vitamiinia esim. smoothien tai pakuriteen sekaan. Uusimmissa verikokeissani D -vitamiinitasoni olivat erinomaisella tasolla, yli suomalaisten viitearvojen.

Tällä erää viimeisenä lisäravinteena esittelen teille magnesiumin:

"Magnesium osallistuu ainakin 300 eri entsyymireaktioon elimistössäsi, se on siis varsin tärkeä mineraali elimistön toiminnalle. Magnesiumia tarvitaan mm. energiantuotantoon, proteiini- ja rasvahapposynteesiin, lihasten, sydämen ja verisuonten normaaliin toimintaan ja rasvan hapettamiseen energiaksi (eli rasvanpolttoon)."
© Kaisa Jaakkola

Magnesiumia otan iltaisin ennen nukkumaanmenoa yhdessä sinkin kanssa, koska niillä on rauhoittava, hermostoa sekä lihaksistoa palauttava vaikutus. Suosittelen ehdottomasti lukemaan lisää magnesiumista Kaisa Jaakkolan blogista täältä!

9. syyskuuta 2013

NLO World Championships 2013

Syyskuun ensimmäisenä päivänä kilpailin NLO:ssa, eli tutummin Naamalukossa Jyväskylässä.

Ensimmäisenä sain vastaani jyväskyläläisen Laura Rättyän. Aloitin ottelun hakemalla hyvät gripit sekä vetämällä full guardiin, mistä lähdin rakentamaan triangelia. Laura onnistui kuitenkin puolustamaan lopetusyritykseni erinomaisesti. Muutaman kerran oli lähellä, että Laura olisi päässyt selkään, mutta onnistuin palauttamaan tilanteen takaisin full guardiin sekä yrittämään uudestaan triangelia, mutta lopulta Laura vei ottelun pistein.

Kisakokemusta sain roppakaupalla, vaikka menestystä ei tullutkaan. Olen iloinen, että lähdin ottelemaan ja erittäin tyytyväinen siihen, että nämä kilpailut menivät paremmin kuin huhtikuussa olleet BJJ Finnish Openit.

Harvinaisen tyylikkäitä mitaleja olisi ollut tyrkyllä ;)
© Karin Gren

Ylempi painoluokka -69kg tuntui minulle sopivalta eikä tarvinut huolehtia painonvetoon liittyvistä asioista. Painonveto onkin toistaiseksi pannassa epäselvän terveydentilani vuoksi. Seuraavat kilpailuni ovat lokakuun alussa - GB Gym Tournament 14 kilpaillaan 12. lokakuuta Helsingissä. Lähdetäänpäs tekemään töitä seuraavaa koitos kirkkaana mielessä.

3. syyskuuta 2013

Vilho Aholan vastaanotolla

Viime viikolla pääsin vihdoin Itäkeskuksen Mehiläiseen Vilho Aholan vastaanotolle. Ahola on perehtynyt nimenomaan funktionaaliseen lääketieteeseen, vatsa- ja suolisto- sekä kilpirauhasvaivoihin. Odottaessa vuoroani lääkärikeskuksen aulassa, vatsassa oli kieltämättä perhonen jos toinenkin.

Kertoessani elämäntarinaani tuntui hyvältä, kun lääkäri oikeasti kuunteli eikä vain katsonut toisaalle näpytellen samalla raporttia tietokoneelle. Työterveydessä otetut verikokeet olivat tosiaan suomalaisissa viitearvoissa, mutta eivät erityisen hyviä. Ottaen huomioon vielä muut minua vaivanneet oireet

- ikuinen vuosia kestänyt helppo painonnousu ( "koko ikä dieetillä" )
- vatsan ja ruoansulatuksen haasteet
- kisan jälkeinen painonnousu, joka on enemmän kuin ravinnon ja treenin puolesta teoriassa pitäisi olla → kehon väsymys ja kilpparin hidastelu
- väsymys
- surumielisyys
- palelu
- turvotus
- ihon kuivuminen
- kuukautishäiriöt

tilanne viittaa selkeästi kilpirauhasten toiminnan hidastumiseen.

Ahola antoi lähetteen uusiin, yksityiskohtaisempiin, verikokeisiin. Osan pystyn käydä ottamassa asuinkaupunkini lääkäriasemalla, mutta osa kokeista minun on mentävä teettämään MDD -laboratoriossa Helsingissä.

Kilpirauhasen toiminnan hidastumisen vuoksi myös ylikunnossa esiintyvät oireet ovat tulleet osaksi elämääni. En varsinaisesti ole ylikunnossa, mutta kilpirauhasen ongelmat aiheuttavat samankaltaisia oireita. Ahola sanoi, että saan edelleen treenata, mutta en hapotukseen asti. Hän sanoi, ettei estä minua myöskään kilpailemasta, koska kilpailusuoritus on niin lyhytkestoinen, mutta en saa missään nimessä tehdä painonvetoa tai muutakaan dieettiä. Puhdasta ravintoainerikasta ruokaa riittävästi. Suositeltavaa olisi välttää prosessoitua ruokaa sekä sokeripitoisia tuotteita - alkoholista ei nyt varmaan tarvitse mainitakaan! Voimaharjoittelussa toistot maksimissaan 3-6 per sarja. Lepoa, unta niin paljon kuin mahdollista, mutta ilman, että saan aikaan avioeron tai saan potkut töistä.

Hymyssä suin vaikeuksien kautta voittoon

Vaikka uutiset olivat ikävänpuoleisia, olen erittäin helpottunut siitä, että viimeinkin minua vaivanneille oireille on selitys enkä ole vain kuvitellut asioiden olevan epätasapainossa. Etiäpäin, sanoi mummo lumessa - rok rok!