29. lokakuuta 2013

Hyvää ruokaa liikkumattomuuden keskellä

Perus-Ellu
Täällä ollaan, vaikka blogi ei päivity samanlaiseen tahtiin kuin aikaisemmin. Syksyn sairastelukierre alkaa vähitellen helpottaa - * kop kop, koputtaa puuta * 

Yhteistyökumppani Solgarin vitamiineilla oli varmasti osuutta asiaan, että olen lopulta pääsemässä takaisin kiinni normaaliin elämään. Viime viikolla tuli nimittäin otettua tuplamäärät niin D3 - ja C -vitamiinia, sinkkiä kuin magnesiumiakin. Kokeilin myös kaneliuutetta, minkä kerrotaan auttavan nimenomaan flunssan hoidossa.

Tatamille en ole vielä uskaltanut lähteä kokeilemaan onneani parannuttuani. Sunnuntaina comebackiin olisi hyvä mahdollisuus tytöille suunnatuissa treeneissä.

Vaikka en ole päässyt harrastamaan liikuntaa suunnitelmien mukaan, olen pystynyt syömään terveellisesti. Jos ei voi liikkua, aina voi syödä terveellisesti ja edesauttaa parantumistaan. Aamut ovat alkaneet mustikka-vihersmoothiella tai vaihtoehtoisesti munakkaalla. Ruoaksi olen valmistanut milloin mitäkin, kuten täytettyjä paprikoita, kesäkurpitsalasagnea, kana-kookoskeittoa, kana- ja tonnikalasalaattia. Niin ja teinhän minä yksi päivä kotitekoisia burgereita ja lantturanskalaisiakin! Jopa (porkkana)sämpylät pyörittelin itse omin pikku kätösin.

Päivän ensimmäinen ateria


Mustikka-vihersmoothie mums!

19. lokakuuta 2013

Räkänokan smoothiebuumi

Viimeiset pari-kolme viikkoa olen ollut on/ off -flunssassa enkä ole oikein osannut päättää pitäisikö levätä vai ei - olo kun on kuitenkin ollut melko hyvä eikä kuume ole noussut. Viime viikonloppuna onnistuin saamaan itselleni varsin epämiellyttävän kaverin, nimittäin nuhan, minkä kourissa olen edelleen.

Viime sunnuntaina Jyväskylän tytöt saapuivat painimaan salillemme, mutta epäonnekseni olin kipeä. Voi kiesus, kun ottaa päähän tämä sairastaminen.

En voi käsittää miksi olen sairastanut tänä syksynä tavanomaista enemmän. Yleensä olen kipeä kerran tai kaksi vuodessa! Erilaiset vitamiinit ovat päivittäisessä käytössä eikä ruokavalio ole retuperällä, mutta siitä huolimatta pöpöt iskevät meikäläiseen.

Erilaiset smoothiet ovat maistuneet, koska kiinteä ruoka ei maistu nuhaisena, tai kyllähän sitä syö, mutta ei se mitään nautintoa ole. Smoothieissa olen käyttänyt yhteistyökumppanini Solgar Nordicin heraproteiinia. Vasemmanpuoleisessa kuvassa olevasta mustikka-mansikkasmoothiesta tuli taivaallisen hyvää, kun laitoin siihen Solgarin mansikanmakuista proteiinia. Nämä proteiinit ovat oikeasti todella laadukkaita eivätkä maistu yhtään keinotekoisilta - Ellu suosittelee!

Mustikka-mansikkasmoothie maistui välipalaksi
NAMMM 
Terveyspommi päivän ekana ateriana
sisälsi spirulinaa ;)



























Näyttää siltä, etten ole sitten kevään pystynyt treenaamaan suunnitelmallisesti muutamaa viikkoa pidempään, mikä saa v-käyrän nousemaan tähtitieteellisiin lukemiin. Joo-o, teen sen verran kuin vointi antaa myötä, mutta kyllä tämä kieltämättä vähitellen alkaa ärsyttämään, kun ei voi asettaa mitään pidemmän aikavälin tavoitteita treenirintamalle. Kilpailemaan tekisi mieli, mutta e-hei, ei näillä treenimäärillä tai terveydentilalla!

14. lokakuuta 2013

Resepti: bataattisosekeitto

Näin syksyn tullen mieleni on tehnyt erilaisia sosekeittoja. Viime viikolla tein bataattisosekeittoa, mikä maistui koko perheelle.



BATATTISOSEKEITTO
2 bataattia
sipuli
3-4 valkosipulinkynttä
250g (1prk) maitorahkaa
ruususuolaa
mustapippurirouhetta
(luomu)kasvisliemikuutio
oliiviöljyä

Pinnalle:
kurpitsansiemeniä
pinjansiemeniä

Kuori valkosipulinkynnet, bataatit ja sipuli. Paloittele kasvikset kattilaan, lisää loraus oliiviöljyä ja mausteet. Keitä ainekset pehmeiksi. Anna jäähtyä hetki, lisää maitorahka ja soseuta sauvasekoittimella. Soseuta bataattikeitto pehmeäksi, tarkista maku. Lisää tarvittaessa mausteita oman maun mukaan!

Paahda pannulla siemenet (pannulle siementen lisäksi oliiviöljyä ja ruususuolaa), lisää annosten päälle ja nauti.

11. lokakuuta 2013

Hoo Moilasena

En tiedä mistä aloittaisin tämän merkinnän.

Viime aikoina mielialani ovat vaihdelleet suunnattomasti, mitä tulee ruokavalioon tai treenaamiseen. Yhtenä päivänä asetan itselleni kilpailutavoitteita, mutta toisena päivänä saatan heittää kaikki tavoitteet mielikuvitukselliseen roskakoriin. Päällimmäisenä mielessäni on kuitenkin harrastaa liikuntaa niin, että saan siitä voimaa arkeen.

Viikonloppuna olisi salikilpailut GB Gymillä Helsingissä, mutta ei ole mitään mieltä lähteä kilpailemaan näillä treenimäärillä - tulisi vain paha mieli. Jos tulen vielä kilpailemaan tulevaisuudessa, tulen lähtemään sinne hyvin treenanneena.



Parin viikon kuluttua pitäisi viimeisempien verikokeiden tuloksien saapua. Pelonsekaisin tuntein odotan, mitä lääkärillä on minulle tällä kerralla kerrottavanaan. Oli mitä oli, pääasia, että terveydentilaani viimeinkin tutkitaan huolellisesti eikä vain olkia kohauttaen kerrota kaiken olevan hyvin, ovathan kaikki arvot viitteiden sisäpuolella.

Tällä viikolla eräissä Santeri Liliuksen vetämissä treeneissä olin kieltämättä täysin Hoo Moilasena, kun teimme tekniikkaa. Käsittelimme sitä kuinka saada itse pisteet, kun kaveri on vetämässä guardiin. Tämä on mahdollista sekä pyyhkäisemällä kaverin jalat että prässäämällä ja shoottaamalla vastustajan jalkoihin. Pyyhkäisy-yrityksistä ei tullut muuta kuin sanomista, mutta shoottaminen lähti onnistumaan "muutaman" yrityksen sekä minulle näytetyn mallisuorituksen jälkeen. Kuinka niinkin yksinkertaiselta näyttävä asia voi olla käytäntöön tuotuna sanoinkuvaamattoman vaikea? Sparri sentään kulki suhteellisen hyvin... lopussa vaan huomasin, että olisi ollut syytä ottaa kevyemmin, kun sykkeet olivat pilvissä eikä hapotukselta vältytty.

10. lokakuuta 2013

Resepti: avokaado-katkarapukeitto

Pari päivää sitten valmistin itselleni lounaaksi ehkäpä maailman parasta avokaadososekeittoa, mihin lisäsin vielä katkarapuja tyydyttämään proteiinintarpeeni.

Katkaravut keittoon hukkuneina
NAMMM 

AVOKAADO-KATKARAPUKEITTO (1 annos)
1½ avokaadoa
sipuli
250g maitorahkaa
iso kourallinen katkarapuja (pakaste)
oliiviöljyä
mausteita

Ensimmäiseksi kuori avokaadot sekä poista kivet niiden sisältä. Laita sekä avokaadot että maitorahka tehosekoittimeen ja soseuta ne tasaiseksi massaksi. Kuori ja paloittele sipuli, minkä jälkeen kuullota sipulisilppua kattilassa yhdessä oliiviöljyn kanssa. Lisää katkaravut sekä avokaado-rahkaseos. Keitä miedolla lämmöllä, mausta mielesi mukaan ja nauti. Itse käytin mausteina mm. ruususuolaa, mustapippurirouhetta sekä Herbamare -yrttisekoitusta.

5. lokakuuta 2013

Syysterveiset

Arkipäivät valuvat läpi sormien eikä aikaakaan, kun on taas viikonloppu. Tuleva viikonloppu kuluukin perinteiseen tapaan töiden parissa, mutta kyllä sitä treenatakin ennättää. Alkuviikosta kävin hakemassa tuntumaa sekä tatamiin että rakkaaseen maastavetoon. Olo on ollut hieman kipeä, minkä vuoksi olenkin nauttinut extramäärän eri vitamiineja sekä superfoodeja, kuten macajauhetta.

Muutama merkintä sitten kerroin aloittaneeni rautakuurin, koska rauta-arvoni olivat verikokeiden mukaan hälyttävän alhaiset. Käytössäni on ollut yhteistyökumppanini Solgar Nordicin Gentle Iron, minkä positiivisista vaikutuksista olen saanut nauttia ensimmäisestä käyttöviikosta lähtien. Tämän suhteen oloni on ollut merkittävästi pirteämpi, "en ole kulkenut sumussa" eikä syke nouse enää niin helposti kuin aikaisemmin.

Sanotaan, että ravinnosta saatava paras raudan lähde on liha. Vaikka käytän päivittäin lihatuotteita, minun rauta-arvoni siitä huolimatta ala-arvoiset. C -vitamiini edistää raudan imeytymistä ravinnosta kun taas kahvi, tee sekä kalsium (maitotuotteet) vähentävät imeytymisen tapahtumista.

Jos voimavarani ovat olleet vähissä, on ollut hienoa huomata, etten yritä suorittaa väkisin. Aikaisempi, typerämpi, Ellu olisi suorittanut kaiken suunnittelemansa hammasta purren, vaikka voimia ei olisi ollut. Optimal Performancen valmennuksessa olen oppinut kuuntelemaan kehoani. Jos tunnen olevani väsynyt (laiskuus on eri asia), lepään. Jos energiaa riittää, lähden treenaamaan.

Perus look

Ruokaa syön mutu -tuntumalla pitäen herkut samanaikaisesti minimissä. Oikeastaan aikaisemmin herkuiksi mieltämäni ruoka-aineet, kuten irtokarkit, sipsit tai leivonnaiset eivät enää huuda nimeäni ruokakaupoilla tai muutenkaan. Jos olen antanut itselleni luvan syödä näitä, olo on muuttunut hetkessä huonoon suuntaan niin henkisesti että fyysisesti  Entisenä irtokarkkien suursyömärinä pystyn nykyään hädin tuskin syömään 20 irtokarkkia entisen 500 gramman sijaan. Mielummin HERKUTTELEN raakasuklaalla, punaviinillä tai proteiinipannukakulla tai -letuilla hillon kera.