15. joulukuuta 2013

Kaksi diagnoosia

Reilu viikko sitten olin yhteydessä puhelimitse minua hoitaneeseen lääkäriin Vilho Aholaan. Puhuimme pitkään MDD:n kautta teetetyistä verikokeiden sekä sylkinäytteiden tuloksista. Positiivisena yllätyksenä saimme huomata, ettei kilpirauhasessani ole toistaiseksi mitään vikaa. Ongelmat olisivat kuitenkin todennäköisiä, mikäli hektinen elämäntyylini tulisi jatkumaan samanlaisena vuodesta toiseen. Sylkitesti, eli lisämunuaisten toiminnan analyysi kertoi kuitenkin vakavasta ylirasitustilasta.

BJJ -treenit on käytännössä unohdettava kokonaan, koska maitohappoa on ehdottomasti vältettävä kaikissa treeneissä. Tarkkasilmäisimmät saattoivat BJJ:n SM -kisoissa huomata, että brasilialainen jujutsu tulee jäämään ilman ylirasitustilaakin pois treeniohjelmasta ainakin seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Odotamme nimittäin mieheni kanssa toista lastamme syntyväksi ensi kesänä. Onneksi pääsen elämään "painielämää" mieheni siivellä. Hänen seuraava tavoitteensa onkin EM -kilpailut tammikuussa Lissabonissa, mihin minäkin pääsen mukaan.

Odotetaan saapuvaksi kesällä 2014

Ylirasitustilani vaattii tosiaan n. 6 kuukauden toipumisen. Kävely-/ vaunulenkit ovat sallituja, jos palaudun niistä hyvin. Kevyttä voimaharjoittelua saan tehdä kaksi kertaa viikossa, mutta en yhtään enempää - en, vaikka se tuntuisi hyvältä idealta. Optimal Performancen Joni teki minulle uuden voimaharjoitteluohjelman, mikä tukee ylirasituksesta palautumistani. Ohjelmassa on koko kehoa rasittavia liikkeitä, mitkä tehdään 80% tehoilla. Palautukset ovat vähintään 2 minuuttia ja maksimi treeniaika on 1 tunti.

Tulinen tomaatti-katkarapukeitto sekä
kuituleipää, joiden päällä avokaadoa
Avainasemassa parantumisen kannalta on myös luonnollisesti riittävä lepo sekä ravinto. Oikeanlaiset ruokavalinnat alkavat tulla luonnostaan takaraivosta eikä sitä tarvitse erityisesti miettiä, mutta riittävä lepo onkin sitten opettelemisen alla. Haasteita luo myös vuorotyö ravintola-alalla sekä 1,5 -vuotias esikoinen. Uskon kuitenkin, että oikealla asenteella selviän tästä(kin).

Tästäkään huolimatta en voi kieltää, etteikö minua vituttaisi tämä tilanne. Miksi kehoni ei kestänyt? Kyse oli kuitenkin harrastustoiminnasta eikä ammattimaisesta kilpaurheilusta. Haluan muistuttaa, että yksikään treeni ei tuntunut pahalta enkä treenannut väkisin vaan täysin omasta tahdostani sen vuoksi, koska se tuotti positiivisia tunteita sekä yksinkertaisesti hyvää oloa kokonaisvaltaisesti. 

Naudan paistia, medium miinuksena totta kai,
bataattiranut ja vihreä salaatti


Viime vuosien vahvasta urheilutaustastani huolimatta ilmeisesti vatsan toiminnan ongelmat vaikuttivat kehon palautumiseen. Myös ensimmäinen raskaus osaltaan saattoi vaikuttaa kehoni toimintaan. Ensi syksynä alamme rakentamaan työkapasiteettiani hitaammin. Tämä on minulle epämiellyttävä tilanne kaiken kaikkiaan, mutta nyt tiedetään mitä teemme ensi kerralla toisin. Olen nuori: toivun nopeasti, minkä lisäksi ehdin tehdä asiat vielä moneen kertaan uudella tavalla. Oppi tuli varsin vittumaisella tavalla, mutta nyt tiedän, että pollani tulee kestämään hyvin mitä tahansa elämä eteeni tuo.

Kaikella on tarkoituksena, kuten tällä raskaudella. Viimeistään nyt on pidettävä itsestään entistä parempaa huolta, koska muuten minusta ei ole elinvoimaiseksi äidiksi kahdelle alle 3 -vuotiaalle lapselle.

Sannan sanoin:

Usko tai älä kaikki asiat voi kääntyä voimavaroiksi jossain vaiheessa, kun annat tapahtua niin. Sä olet voittaja, kun sulla on seuraavat ominaisuudet:

1) TAVOITESUUNTAUS: Sinulla on tavoitteita. Mielellään sellaisia, joista seuraa jotakin hyvää myös muille ihmisille kuin vain sinulle itsellesi.

2) MAHDOLLISUUSSUUNTAUS: Vaikeuksissa et jää ajatukseen "Voi vittu..." vaan pystyt pohtimaan: "Mikä nyt on mahdollista?"

3) Sen sijaan, että odotat asioiden tapahtuvan pohdit: "Mitä itse voin tehdä?"

4) Olet oppimassa aina, kaikkialla, joka tilanteessa. Et voi epäonnistua, koska olet aina oppimassa.

Niinpä.

En minä ole epäonnistunut missään, minä opin!

9 kommenttia:

  1. Mahtava asenne! Onnea elämääsi!

    VastaaPoista
  2. You're gonna rise up and be stronger than before <3!

    VastaaPoista
  3. Onnea odotukseen <3. Asioilla on tarkoituksensa. Nyt on tämä rauhoittumisen aika ja sitten alat rakentamaan vahvaa pohjaa hitaasti. Samojen asioiden äärellä ollaan, kun kroppa ei ota vastaan /ei kestä kaikkea sitä mitä haluaisi tehdä.. Halauksin, Anu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Uskon, että kaikki kääntyy vielä parhainpäin. Pitää vaan antaa asioille mahdollisuus tapahtua.

      Poista
  4. Blogisi on älyttömän mielenkiintoinen ja hyvä, kiitos siitä :) Tuli mieleen, että onko sinulla vakuutus vai oeltko maksanut lääkärikulut itse? Harkitsen itsekin Vilho Aholalle menemistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tämä on mukava kuulla! Toivottavasti olet myös löytänyt uudet merkintäni Fitfashion -portaalin alta ( http://ellujumppaa.fitfashion.fi ) :-) Osan lääkärimaksuista on mennyt vakuutuksen piikkiin, mutta osan olen maksanut täysin itse. Suosittelen Vilho Aholan vastaanotolla käymistä, jos vähänkin siltä tuntuu - on Suomen parhaimpia lääkäreitä ehdottomasti!

      Poista
  5. Juu olen lukenut blogiasi myös fitfasionin kautta :) varasin juuri Vilho Aholalle ajan, nyt odotellaan, että minkä diagnoosin saan, sillä oireet ovat aikalailla samat kuin sinulla. Tällä hetkellä diagnoosi on ylikunto, mutta luulen, että tässä on kyse myös jostain muusta.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.