15. tammikuuta 2014

Ensimmäinen merkintä FitFashionissa

Terve,

tässä sitä nyt ollaan FitFashion -blogiportaalin puolella. Aikasemmin blogiani lukeneet voivat hypätä seuraavat pari kappaletta ohi, missä kerron hieman itsestäni.

Olen 24 -vuotias mäkihyppykaupunkiin, eli Lahteen toistaiseksi kotiutunut 05/ 2012 syntyneen Fanni -tytön äiti. Harrastuksistani rakkain on brasilialalinen jujutsu (BJJ), voimaharjoittelu sekä vaunulenkkeily, mitä tuleekin harrastettua päivittäin - välillä pidempiä välillä taas lyhyempiä matkoja.

Kilpailin ensimmäisen kerran BJJ:ssa alle vuosi tyttäreni syntymän jälkeen helmikuussa 2013. Sen jälkeen kilpailin muutamat muut kisat ennen kuin terveyteni ei suostunut enää yhteistyöhön kanssani. Rakkaus vaativaan lajiin ajoi ylikuntoon, vaikka kaikki tekeminen tuntui hyvältä. Kesäkuuhun 2014 asti odotamme aviomieheni Severin, joka myös harrastaa ja kilpailee brasilialaisessa jujutsussa, kanssa toista lastamme syntyväksi. Ensi syksynä alamme rakentamaan työkapasiteettiani hitaammin ja varmemmin.


Lajiharjoittelu on luonnollisesti poissa pelistä raskauden vuoksi, mutta päivääkään ei mene, etten rakasta harrastustani ajattelisi. Onneksi pääsen elämään "painielämää" mieheni harrastaessa samaa lajia kanssani. Ensi viikolla matkustammekin yhdessä Portugalin pääkaupunkiin Lissaboniin, missä mieheni kilpailee BJJ:n EM -kilpailuissa ruskeavöisten -70 kiloisten painoluokassa. Voimaharjoittelustani vastaa Optimal Performancen Joni Jaakkola ja ruokavaliosta Sanna Eloranta, joiden kanssa olen tehnyt töitä syyskuusta 2012 lähtien.

Toistaiseksi blogissani käsitellään ylirasitustilasta toipumista sekä sitä kuinka uusi raskaus vaikuttaa niin liikuntaan kuin ruokavalioonkin. Nyt on tärkeää pitää itsestään entistä parempaa huolta, koska koen, että olen parempi äiti lapsilleni, kun olen elinvoimainen, virkeä sekä hyvässä kunnossa - niin henkisesti että fyysisesti! Pitkän tähtäimen tavoitteenani on oppia ymmärtään lajia (BJJ) paremmin ja kehittyä sekä harrastajana että ihmisenä.

Tässä voi kulua hetki ennen kuin saan uuden blogini ulkoasun miellyttämään tai, että edes opin käyttämään WordPressiä monen vuoden Bloggerin käytön jälkeen. On sanoinkuvaamattoman hienoa päästä bloggaamaan Suomen suurimpaan ja varmasti suosituimpaan urheilullisen elämäntyylin blogiyhteisöön - tervetuloa myös vanhoille ja ennen kaikkea uusille lukijoilleni!

4 kommenttia:

  1. Moi! Eksyin jostain kummasta sun blogiin. Mulla on samanlainen tausta: ylikunnosta toipuva bjj-harrastaja (ent. thainyrkkeilijä). 5 kk en tehnyt muuta kuin kävelin, ja syksyllä palailin takaisin reenien pariin. Edelleenkään kroppa ei kestä kovia paineja, ja oli kiva lukee sun kokemuksia, koska oivalsin pari asiaa oman "treenin" suhteen.

    Sun esimerkkiruokapäivien mukaan, näyttäs että et syö paljon hiilareita. Voisko tuo hiilareiden vähyys olla osasyynä ylirasitukseen? Uskon ainakin, että mulla se oli yks ehkä suurimmista syistä. Lisää, mm. täällä: http://ollisintegrallife.com/2012/05/30/vhh-paleo-ja-korkean-intensiteetin-urheilu-tie-uupumukseen/ ja Pakkotoiston ylikunto -threadissa.

    Miten seuraat ylirasitustilasta toipumista? Kuinka tiedät oletko/milloin olet parantunut?

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Hei, kiitos kommentistasi! :-)

    Olet oikeassa, hiilareiden (riisi, bataatti, amarantti yms.) vähyys ruokavaliossani voi olla osasyynä ylirasitustilaani. Tämän vuoksi olen alkanut lisäämään niitä ruokavaliooni vähitellen. Pääkoppa ei vaan meinaa antaa periksi hiilareiden lisäykselle, koska liikuntaa tulee viikoittain huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin. Tiedän tämän kuitenkin olevan minulle hyväksi, joten hiilareita tullaan näkemään lautasellani. :-)

    Mulla on kontrolliaika lääkärilleni Vilho Aholalle helmikuussa. Tuolloin tarkastelemme tilannettani uudelleen, minkä lisäksi teetämme käsittääkseni uuden sylkitestin MDD:n kautta, mikä tarkastelee lisämunuaisten toimintaa, eli kertoo hyvin tarkkaan mihin suuntaan ylirasitustilani on menossa.

    VastaaPoista
  3. Mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua hiilareita lisäämällä? Saattaisit voida ehkä paremmin. ;)

    Kuulostaa mielenkiintoiselta to sylkitesti. Tsemppiä, toivottavasti rasitustila helpottaa!

    VastaaPoista
  4. Niin, olet kyllä aivan oikeassa. Tiedän, että hiilareiden lisääminen ruokavaliooni on hyväksi, mutta kuvittelen, että painoni nousee liikaa. Tästä huolimatta olen lisännyt niitä, koska tiedän sen auttavan/ edistävän terveyttäni. :-) Entisessä elämässäni olen ollut reilusti ylipainoinen, minkä vuoksi pääkoppa meinaa taistella vastaan. :-(

    PS. Hyvä tuo Ollin blogimerkintä, minkä linkitit!

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.