8. tammikuuta 2014

Liikunta toipumisen tukena

Joulua ennen olin kaiken kaikkiaan kolme viikkoa täyslevossa - ensin vatsa-/ oksennustaudin vuoksi sitten flunssan seurauksena. Viimeisen puolen vuoden aikana olen sairastanut 2-3 vatsatautia, mikä on vaatinut veronsa. Ymmärtäähän sen, kun mikään ruoka ei pääse imeytymään vaan tulee samantien ulos. Vatsan toimintaan liittyvät ongelmat ovat muutenkin lisääntyneet viime kuukausina.

Joulua ennen pääsin pitkästä aikaa treenaamaan Jonin laatiman voimaharjoitteluohjelman mukaisesti. Ohjelma on 2 -jakoinen, missä pääliikkeinä ovat sekä etu- että takakyykky ja maastaveto. Ensimmäiset treenit tein todella kevyesti, mutta siitä huolimatta keho oli kuin hakattu muutaman päivän - pelkkä kävelykin teki kipeää!

Ensimmäinen treeni 3 viikon tauon jälkeen
Teen viikossa kaksi voimaharjoittelutreeniä ja yhden treenin maksimipituus lämmittelyineen on 1 tunti. Molemmissa treeneissä tehdään neljää eri liikettä neljän sarjoissa, toistomäärät vaihtelevat kolmesta kahdeksaan, mikä on ehdottomasti suurin sallittu toistomäärä.

Muita liikuntasuorituksia en tee hyötyliikunnan (työmatkakävely, pienet kävelylenkit esikoisen kanssa koti-leikkipuisto-koti välillä) lisäksi, koska työni ravintola-alalla on fyysisesti raskasta. Mielenkiinnosta otin askelmittarin mukaan erääseen työvuoroon. 7 tunnin vuoron aikana mittariin kertyi uskomattomat 11 139 askelta! Nuo askeleet ovat vain työvuoroni aikana kävelemäni askeleet, mukana ei siis ole työmatkakävelyä tai muitakaan päivän aikana otettuja askeleita. Firstbeat -nettisivusto kertoo, että 11 000 askelta päivässä täyttää aktiivisen terveysliikunnan kriteerit (Firstbeat 2014.)

Liikut aktiivisesti ja säännöllisesti ottamalla yli 11000 askelta päivässä. Merkittävä osa askelista on tehokkaita ja yhtäjaksoisia aerobisia askeleita. Aktiivisuutesi määrä ylittää selkeästi terveysliikunnan minimisuositukset. - Firstbeat 2014

Juuri kun olin saanut itseni kuntoon niin ...
masu kasvaa ja berberi leviää = parasta! 

Toistaiseksi ei varmaankaan ole tarvetta lähteä ylimääräiselle kävelylenkille tai polkemaan spinningpyörää ennen kuin olen parantunut ylirasituksesta. En kuitenkaan väitä, etteikö minun tekisi mieli treenata enemmän! Tässä tilanteessa taitaa vain olla parempi uskoa viisaampiaan.

2 kommenttia:

  1. Uij juiiiiiiiiij se on jo noin iso se sun masus! Wihiiiiiiii!! Pitää kyllä niin päästä sut näkee taas plussapallona. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin on! "Vähän"kieltämättä hirvittää, koska laskettuun aikaan on n. 5kk, eli masulla on vielä aikaa kasvaa PALJON. :-D

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.