17. tammikuuta 2014

Muutoksia treeniohjelmaan

Kuluneeseen viikkoon on mahtunut kaksi voimaharjoittelutreeniä - aivan kuten Joni on minulle suunnitellut! Ylirasitustilasta toipuminen on vielä kesken, minkä vuoksi lääkärini Vilho Aholan määräyksestä treenimääräni ovat toistaiseksi huomattavasti matalammat mihin olen aikaisemmin tottunut.

Tällä hetkellä viikko-ohjelmassani on kaksi voimaharjoittelutreeniä. Molemmissa treeneissä tehdään neljä erilaista liikettä, neljä sarjaa ja palautusaika sarjojen välillä on 3 minuuttia. Maksimitreeniaika lämmittelyineen on 1 tunti. Työni on fyysisesti melko raskasta, minkä vuoksi aerobiselle liikunnalle ei välttämättä ole tarvetta, mutta saan tehdä kävelylenkkejä, mitkä omalla kohdallani ovat vaunulenkkejä tyttäreni kanssa, jos tunnen palautuvani niistä kunnolla.

[caption id="" align="aligncenter" width="576"] Maastavetoa korokkeelta ennen raskautta[/caption]
Kahden viime viikon aikana kaksi voimaharjoitusta on tuntunut aivan liian vähäseltä liikuntamäärältä - voimia olisi yhteen lisätreeniin! Rohkaisin mieleni ja lähetin Joni -valkulle sähköpostiviestin, missä kauniisti pyysin treeniohjelmani päivittämistä. Ajatuksissani on 3 -jakoinen treeniohjelma (→ 3 voimaharjoitusta per viikko). Maksimitreeniaika olisi edelleen tunti ja palautusajat sen 3 minuuttia, jotta paranemisprosessini ei ota takapakkia. Haluan parantua täysin ylirasituksesta eikä yksi fiksusti suunniteltu voimaharjoitus tee varmasti hallaa terveydelleni. Luotan sekä lääkärini että Joni -valkun ammattitaitoon 110%: sesti!

Työvuoroni ovat olleet tällä viikolla todella rauhallisia eikä askelmittari ole laulanut yhtä iloisesti kuin vielä ennen vuodenvaihdetta. Työskentelen ravintola-alalla baarimikkona ja satunnaisesti myös a'la carté -tarjoilijana, joten askeleita tulee otettua yksi jos toinenkin työvuoron aikana. Esimerkkinä lauantainen iltavuoro muutaman viikon takaa, jolloin 7 tunnin vuoron aikana askeleita oli kertynyt hieman alle 12 000!

Käytin rauhallisia työvuoroja tekosyynä ja marssin 45 minuutin spinningtunnille. Esikoisen odotusaikana kävin muutaman kerran viikossa spinningtunnilla polkemassa, joten edellisestä tunnista oli kulunut jo hetki. Pitkästä tauosta huolimatta tunti oli yhtä ihana, mitä olin muistellutkin. En uskaltanut revitellä täysillä, ettei syke nouse liian korkeaksi tai kroppa mene maitohapoille, mitä on vältettävä toipumisen aikana.

Ensi tiistaina matkustan Tampereelle Optimal Performance toimistolle, missä saan päivitetyn treeniohjelmani. Menemme myös Jonin kanssa treenaamaan yhdessä, koska haluan, että tarkistamme sekä kyykky- että maastavetotekniikkani. Etenkin kyykkytekniikastani olen kiinnostunut, koska kasvava vatsa aiheuttaa pienimuotoisia haasteita treenatessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.