8. helmikuuta 2014

Kuulumisia ja ruokapäiväkirja

Tämä viikko on kulunut älytöntä vauhtia enkä ole meinannut pysyä menossa mukana. Kulunut viikko on ollut erityisen miellyttävä, koska olen viimeinkin päässyt tekemään ensimmäiset voimaharjoitukset flunssan jälkeen. Joni -valkku teki minulle uuden voimaharjoitteluohjelman, minkä mukaisesti treenataan seuraavat 8-12 viikkoa. Toivottavasti flunssa tai mikään muukaan tauti ei enää iske vaan pysyn terveenä - pitäkää peukut pystyssä!  ;-)

Tällä hetkellä treenaan voimieni mukaan 2-3 kertaa viikossa. Tavoitteeni on ehdottomasti tuo 3 kertaa viikossa, mutta väkisin en ala treeniä vääntämään. Ruokavalio, unen määrä sekä yleinen vireystila vaikuttavat treenin toteutumiseen, koska paranemisprosessi on vielä kesken, vaikka olo onkin parantunut menneiden kuukausien aikana. Parin  viikon päästä minulla on soittoaika lääkärilleni Vilho Aholalle, jolloin päätämme mahdollisista jatkotoimenpiteistä (uudet verikokeet, lisämunaisen toiminnan analyysi yms).

Uudessa ohjelmassa ei ole enää raskaita painonnostoliikkeita, kuten etu- ja takakyykkyä tai maastavetoa. Jalkatreeniin on tullut cyclist squat, mikä on luonnistunut oikein hyvin. Raskaudesta huolimatta kyykyn ala-asento on edelleen tyyliä ass to the grassRaskauden aikana on tärkeää, että tekee oman kuntonsa mukaisesti eikä minkään liikkeen ei tule tuntua epämiellyttävältä vatsan tai "alakerran" alueella! Yleinen oma mielipiteeni on, ettei kyykkyä kannata edes tehdä ellei oikeaoppiseen ala-asentoon pääse. Ennen kyykky -liikkeeseen siirtymistä jalkoja voi harjoitella muilla liikkeillä, liikkuvuusharjoittelua unohtamatta, jotta sinne kyykyn ala-asentoon pääsee tulevaisuudessa. Omalla kohdallani kyykky onnistuu näin raskausaikana, koska olen treenannut sitä aktiivisesti ennen raskautta - myös ennen ensimmäistä raskauttani!

Flunssasta parannuttuani vatsani on alkanut taas oireilemaan epämiellyttävästi. Alkuviikko meni hyvin, mutta keskiviikko-torstain välisenä yönä heräsin pistävään vatsakipuun. Koko vatsan seutua kivisti enkä saanut nukuttua koko yönä kuin muutaman hassun tunnin. Onnekseni minulla oli torstaina vapaapäivä, koska yötä seurannut päivä kului sohvan ja vessan väliä kävellessä.

Mikään ruoka ei maistunut eikä oikein pysynyt sisälläkään. Vatsan toiminnan kanssa on ollut pitkään erilaisia ongelmia eikä ratkaisua ole löytynyt. Vatsa saattaa olla kuukaudesta kahteen kuukauteen hyvässä kunnossa, mutta sitten se kipeytyy yht'äkkiä. Olemme yhdessä Sanna -valkun kanssa etsineet ruoka-aineita, mitkä saattaisivat vaikuttaa vatsaani, mutta mitään yhdistävää tekijää ei ole vielä(kään) löytynyt.  :-? Pyrin myös parhaani mukaan välttämään sekä gluteenia että sokeria, mutta siitä huolimatta masu tulee aika-ajoin erittäin kipeäksi. Kun kipu iskee, tuntuu, ettei mikään ruoka sovi vatsalleni. Näinä kipuaikoina vatsa on pitkään todella arka ja varsinainen kivistävä, näkökyvyn sumentava, kipu alkaa aina syömisen jälkeen. :cry: Kipu hellittää n. 30 minuutin kuluessa, mutta iskee uudestaan, kun syön seuraavan kerran. Tätä saattaa kestää viikosta kahteen viikkoon, kunnes vatsa voi taas hyvin seuraavan kuukauden tai kaksi.

Nyt, päivää myöhemmin vatsa tuntuu paremmalta, mutta hieman aralta. Olen syönyt varovaisesti, ettei vatsa kipeytyisi uudestaan, koska edessä on iltavuoro enkä haluaisi (taas) hakea sairaslomaa vatsani vuoksi. Seuraavaksi saattekin nähdä, mitä laitoin suuhuni perjantaipäivän aikana. Okei, viimeinen ateria ajoittui jo lauantain puolelle, koska pääsin vasta puoliltaöin töistä. :-)

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] Tavanomaista herkullisempi brekkie[/caption]
ATERIA 1
- kupillinen kahvia maidolla
- gluteenitonta kaura-porkkanaleipä, minkä päällä salaattia, paistettu kananmuna, naudan paahtopaistia, kurkkua, tomaattia
- maustamatonta jogurttia, Solgar Whey to go -heraproteiinia, marjoja (mustikoita, vadelmia, boysenmarjoja), pinjansiemeniä ja yksi pussillinen Poliquin Flora Max Fortea
-
 omena
- ruoansulatusentsyymi, Ultra HCl -suolahappo, omega 3 -rasvahappo, monivitamiini, vahva D3 -vitamiini

ATERIA 1:n söin useammassa osassa, koska A) lapsi B) vatsassa tuntui epämiellyttävältä.

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] Yksi suosikkiruoistani[/caption]
ATERIA 2
- avokaado-kookoskeitto kanalla
- ruoansulatusentsyymi, Ultra HCl -suolahappo, omega 3 -rasvahappo, B12 -vitamiini, pantoneenihappo

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] Ainakin yhden smoothien valmistan päivittäin[/caption]
ATERIA 3
- smoothie, missä Solgar Whey to go -heraproteiinijauhetta, puolukoita, banaani, maca- ja aswagandhajauhetta, yksi pussillinen aikaisemmin mainitsemaani Flora Max Fortea
- hasselpähkinöitä
- kupillinen kahvia maidolla

Työvuoro 17-24:00

Omassa työssäni ravintola-alalla säännölliset tauot ovat suoraan sanottuna mahdottomuus. Vai kuinka sinä suhtautuisit ravintolassa asioidessasi siihen, että kokki ilmoittaisi olevansa seuraavat 15 minuuttia tauolla eikä ruokaa valmistu sinä aikana tai, jos baarimikko ilmoittaisi: "Anteeksi, mutta lähden nyt syömään enkä tarjoile sinulle." Varsinkin, kun omassa yksikössämme olemme pääsääntöisesti yksin vuorossa - lukuunottamatta alkuiltoja arkisin ja viikonloppuja! Ravintola-alan töissä syödään silloin, kun asiakkaita ei ole tai on rauhallisempaa, jolloin työkaveri(t) selviää hetken itsekseen. Välillä on vuoroja, ettei tauolle yksinkertaisesti pääse, esim. pikkujouluaika on vuosittain tällainen ajankohta, jolloin tauottaminen on täysi mahdottomuus. Näitä tilanteita varten minulla on aina essun taskussa tai piilossa baaritiskin takana pähkinöitä, proteiinipatukka tai rasiaan valmiiksi paloiteltuja hedelmiä pahimman nälän selättämiseksi.

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] Eväät työvuoroon kulkevat näppärissä pakastusrasioissa[/caption]
ATERIA 4 (työpaikalla)
- karjalanpaistia, missä naudan- ja porsaanlihan lisäksi myös lanttua, porkkanaa, punajuurta
- täysjyväriisiä
- pikkuporkkanoita (pakaste), kurkkua, tomaattia
- ruoansulatusentsyymi, Ultra HCl -suolahappo, omega 3 -rasvahappo, seleeni, C-vitamiini

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] Päivän viimeinen ateria[/caption]
ATERIA 5 (kotona jälleen)
- luonnonjogurttia, Solgar Whey to go -heraproteiinijauhetta, pari kiiwiä, mulperimarjoja
- ruansulatusentsyymi, omega 3 -rasvahappo, magnesium, sinkki

Työvuoron jälkeen kotiin päästyäni käyn suihkussa, minkä jälkeen haukkaan jotain syötävää. Usein ilta-/ yövuoron jälkeen ei tee mieli mitään raskasta syötävää, kuten ei eilenkään. :-) Päivän aikana tuli syötyä hyvin vihanneksia, marjoja sekä hedelmiä. Joskus pitäisi katsoa oikein ruokavaa'an kanssa kuinka paljon niitä tuleekaan syötyä. Varmasti enemmän kuin, mitä lapsuudesta tutussa tv-mainoksessa lauletaan: "Puoli kiloa päivässä ti-di..."  :-D Tavallisesti otan päivittäin kaksi annosta heraproteiinijauhetta - toinen annos smoothiessa, toinen palautusjuomassa tai puuron/ proteiiniletun/ luonnonjogurtin seassa. Olen tyytyväinen päivän ruokiini, mutta aina voi toki parantaa!

 * Merkinnässä mainitut lisäravinteet/ vitamiinit (lukuunottamatta Poliquin Flora Max Fortea ja Ultra HCl -suolahappoa) saatu yhteistyökumppaniltani Solgar Nordicilta

9 kommenttia:

  1. Onko Solgarin D3-vitamiini tippa ja pilleri?
    Minkä vahvuinen se on?
    Paljonko syöt C-vitamiinia päivässä?

    VastaaPoista
  2. Solgarin valikoimista löytyy D3 -vitamiinia sekä pillerinä että nestemäisenä. Käyttämäni D3 -vitamiini (pilleri) sisältää 55ug (mikrogrammaa) D3 -vitamiinia. Nestemäinen D3 -vitamiinitippa sisältää itse vitamiinia 62,5ug.

    C -vitamiinia otan 1-2 kapselia päivässä. Yksi kapseli sisältää C -vitamiinia 1000mg.

    Solgarin tuotteita voit ostaa mm. luontaistuoteliikkeistä, kuten Lifesta! :-)

    VastaaPoista
  3. Kiitos vastauksesta!
    Kiva, että löytyy tippana myös.
    Voinko vielä kysyä, paljonko tuota D3-vitamiinia tulisi ottaa päivässä?

    VastaaPoista
  4. En osaa sanoa "oikeaa" vastausta tuohon, koska en ole näiden asioiden ammattilainen. Itse otan tosiaan 1-2 kapselia päivässä, minkä lisäksi laitan silloin tällöin nestemäistä D3 -vitamiinia esim. smoothien sekaan. Usean eri lähteen mukaan suomalaiset yleiset suositukset ovat aivan liian alhaiset eivät apteekki-/ marketvitamiinien pitoisuudet riitä edes kissalle. Näistä asioista kannattaa lukea mm. Sami Sundvikin, Olli Sovijärven ja Kaisa Jaakkolan blogeista tai kääntyä asioihin oikeasti perehtyneen ihmisen puoleen. :-)

    VastaaPoista
  5. Mihin tarvitset ruoansulatusentsyymiä ja suolahappoa? Ja miksi syöt c-vitamiinia, kun ruokavaliosi on niin monipuolinen?

    VastaaPoista
  6. Käytän sekä ruoansulatusentsyymiä että suolahappolisää, koska kärsin mm. seuraavanlaisista oireista
    - vatsan turvotus syömisen jälkeen
    - turvotus
    - erilaiset ruoansulatusongelmat, kuten sulamattomat ruokapartikkelit ulosteessa, ripuli, ummetus
    - vatsakivut

    Olen testannut vatsahappojeni tason Poliquin Digest Force -tableteilla, mikä kertoi, että tarvitsen näitä tuotteita tukemaan ruoansulatustani sekä korjaamaan epätasapainossa olevaa vatsahappotasoa. Myös lääkärini on näitä tuotteita minulle suositellut!

    C -vitamiinia käytän, koska ravinnosta imeytyy kehon käyttöön vain pieni määrä C -vitamiinia. Se myös piristää, vaikuttaa vastustuskykyyn sekä taistelee kehon tulehdustiloja vastaan. :-)

    VastaaPoista
  7. Okei, mielenkiintoista!:) Mikäs siinä silti jos c-vitamiinilisää käyttää, kun ylimäärä poistuu elimistöstä :)

    VastaaPoista
  8. Hei, voiko suolahappolisää käyttää myös raskauden aikana?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän en osaa kertoa 100% oikeaa vastausta. Suosittelen kysymään neuvoa alan ammattilaiselta! :-)

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.