10. helmikuuta 2014

Pyhä kolminaisuus: treeni, ruoka & lepo

Viime viikolla onnistuin kuin onnistuinkin tekemään kolme treeniä, minkä lisäksi panostin kehonhuoltoon sekä venyttelyn että putkirullauksen merkeissä. Kodistamme löytyy foamroller.fi -sivustolta ostettu ProRoller, mihin olen ollut erittäin tyytyväinen ensitapaamisestamme lähtien. Tämä ei ole maksettu mainos vaan olen hankkinut tuotteen omilla palkkatuloillani ja kerron tuotteesta, koska olen siihen niin tyytyväinen.  ;-) Foamrollerin idea perustuu kehon sidekudoksien hierontaan sekä dynaamiseen liikuttamiseen. Putkirullaus pehmentää elimistön pehmytkudoksia, parantaa verenkiertoa, aineenvaihduntaa sekä mekaanisen, sähköisen ja kemiallisen viestinnän liikettä kehossa. Tämän avulla voi avata kireitä lihaksia ja sidekudoksia, minkä myötä voit nauttia kevyemmästä olosta. Hyvin huolletuolla, irtonaisilla, lihaksilla pystyt tehokkaampiin (liikunta)suorituksiin, vähennät loukkaantumisriskiä, parannat liikkuvuuttasi sekä palaudut rasituksesta nopeammin - ei huono!

[caption id="" align="aligncenter" width="614"] Hyvä artikkeli uusimmassa Meidän Perhe -lehdessä[/caption]
Viikon viimeinen voimaharjoitukseni sunnuntaiaamuna näytti kaikessa komeudessaan tältä:

A) Pystypunnerrus tangolla, seisten
B) Vipunostot sivuille käsipainoilla, istuen
C) Hammer -hauiskääntö käsipainoilla, vinopenkissä istuen
D) Ojentajapunnerrus mutkatangolla pään takaa, istuen
E) Facepull narulla taljassa

Jokaista liikettä tehdään 3 sarjaa ja jokaisen sarjan välissä on 2 minuutin palautusaika. Palautusaika on suhteellisen pitkä, koska toivun edelleen ylirasituksesta plus olen kuudennella kuulla raskaana. Ei varmaan ole helppoa valmentaa minua, kun treeniohjelman suunnittelemisessakin pitää ottaa niin moni asia huomioon - terveiset vaan Joni -valkulle Tampereelle! :-D  Voimaharjoitukseni teen edelleen 80% tehoilla, eli ei väännetä naama punaisena otsasuoni räjähtämispisteessä. Harjoituksen kesto saa olla lämmittelyineen maksimissaan 1 tunti.

Kyllähän se ottaa tunteisiin, kun ei voi treenata 110% tehoilla vaan on ollut pakko hidastaa tahtia. Edelleenkin tiedän kuinka tärkeää minun on nyt kuunnella viisaimpieni ohjeita ja ennen kaikkea noudattaa niitä, mutta silti... Välillä tuntuu, että meikäläisen kohdalla kaikki asiat on tehtävä vaikeimman kautta ennen kuin tulee valmista. Pääasia, että voin kuitenkin treenata tämänkin verran enkä ole täydessä liikuntakiellossa. Positiivista on myös se, että minulla on voimia  treenata vielä tässä vaiheessa raskauttakin. Fannin odotusaikana selkäkivut alkoivat yltyä näillä raskausviikoilla enkä loppuvaiheessa muuta tehnytkään kuin maannut sohvan nurkassa elämään kyllästyneenä - mieheni auttoi minulle välillä housut jalkaan ja pois, kun en edes siihen kyennyt!  :-?

[caption id="" align="aligncenter" width="614"] Kunnon pihvi pelastaa päivän kuin päivän[/caption]
Sunnuntai-iltana saimme myös pitkästä aikaa viettää lapsivapaata iltaa paremman puoliskoni kanssa. Severi oli ollut koko päivän vetämässä lukkopainiseminaaria Helsingissä, eli alkuillasta kotiin saapui todella nälkäinen mies. Valmistin itse lohkoperunoita, mitkä maustoin oliiviöljyllä, valkosipulimurskalla (5 isoa valkosipulinkynttä), merisuolalla, mustapippurirouheella ja paprikajauheella. Perunoiden kaveriksi paistoin meille isot naudan ulkofileepihvit - miehelle mediumina ja mulle medium - . Kylkeen vielä raikas salaatti fetajuustolla. Jälkkäriksi mies oli ostanut molemmille omat Ben & Jerry'sit, mikä osottautui kohtalokkaaksi virheeksi.  :-D Minä en jaksanut syödä omastani kuin ½, mutta Severi söi sinnikkäästi 1½ purkillista - eihän sitä jäätelöä voi nyt uudestaan pakastaa ja säästää seuraavaan herkutteluhetkeen! Arvatkaa vaan oliko herran vatsa kipeä tämän setin jälkeen!

[caption id="" align="aligncenter" width="614"] Cookie Dough nammm[/caption]
Lapsivapaat illat/ viikonloput auttavat jaksamaan arjen vuoristoradassa enkä minä pode niistä huonoa omaatuntoa - päinvastoin! Lapsellamme on isovanhemmat, jotka haluavat olla mukana hänen elämässään ja mahdollistavat meille nämä arjesta irtautumiset. Iso kiitos heille! Kun äiti ja isä ovat elinvoimaisia ja energiaa riittää, se välittyy myös lapseen. Paremmin minä ainakin jaksan herätä lapsen itkuun useammankin kerran yössä tai en hermostu lapsen känkkäränkkäpäivänä, kun olen saanut välillä omaa aikaa.  ;-)

PS. Tänne Fitfashionille on avattu keskustelufoorumi, missä voi keskustella mm. treenistä sekä ruokavaliosta. Myyntitorilta löytyy osto- ja myynti-ilmoituksia - ehkä uudet painonnostokengät löytyvät sitä kautta!  ;-) Keskustelufoorumille pääset Fitfashionin etusivulta tai klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.