15. maaliskuuta 2014

Viikot vieriä saa

Tiistaina kävin työterveyslääkärini vastaanotolla Lahden Mehiläisessä. Tilannekartoituksen perusteella en ole mitä todennäköisemmin palaamassa enää työelämään ennen äitiyslomani alkua. :( Aloitan äitiyslomani varhennettuna n. 4 viikon kuluttua 19. huhtikuuta. Vaikka varhennettuna aloitettu äitiysloma lyhentää äitiyslomaa sen loppupäästä, olen erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. :) Kerta minä en kykene antamaan terveydentilani vuoksi 110% panostusta työlleni on sekä reilumpaa että helpompaa työkavereita (+ itseäni) kohtaan siirtyä sairaslomalle. Pidän työstäni, minkä vuoksi sairasloma on itselleni ennen kaikkea henkinen taakka, mutta tiedostan kuitenkin, että tämä on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto vauvan hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Myös työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että kaikkea supistuksia aiheuttavia asioita on vältettävä, vaikka kohdunsuu ei ole edelleenkään lähtenyt supistuksien seurauksena avautumaan. Onnekseni saan harrastaa liikuntaa oman vointini mukaan. Ainoastaan pitkäkestoinen lenkkeily on kielletty, koska se aiheuttaa supistuksia.  :-( Kuntosalilla saan treenata oman kuntotason sekä vointini mukaisesti, mutta onneksi voimaharjoittelu ei ole ainakaan toistaiseksi aiheuttanut supistuksia tai muutakaan kipua.

[caption id="" align="aligncenter" width="533"] Äidin 45 -vuotissynttärikahveilla - Carpe Diem ;)[/caption]
Voimaharjoittelu onkin nykyään erityisen suositeltua odottaville äideille, koska se mm.
- vahvistaa ja ylläpitää lihaskuntoa, jolloin synnytys sujuu helpommin ja palautuminen raskaudesta on nopeampaa
- helppo säätää omaan kunto- ja voimatasoon sopivaksi mm. painojen, taukojen ja sarjojen pituuksien avulla
- sopii kaikentasoisille
- erinomaista liikuntaa aineenvaihdunnan kannalta: riittävän lihasmassan ylläpito auttaa pitämään lepoenergiankulutuksen korkeana
- auttaa verensokerin ja insuliinin hallinnassa, voi siten auttaa ehkäisemään raskausdiabetesta
- lisää testosteronin ja kasvuhomonin eritystä, jotka auttavat pitämään painon kurissa

Lähde: Kaisa Jaakkola/ Parsakaaliprinsessa -blogi

Ruokavalio on pysynyt tämän toisen raskauden aikana huomattavasti paremmalla tolalla kuin ensimmäisellä kierroksella. Esikoisen raskausaikana kärsin selkäkivuista, mitkä lamaannuttivat minut vuodepotilaan tasolle 2 kuukautta ennen äitiysloman alkua. Tämän seurauksena myös liikunta oli erittäin minimaalista, minkä vuoksi terveellistä ruokavaliota ei ollutkaan enää niin helppo noudattaa. :( Tämän seurauksena painoni nousi tähtitieteellisiin lukemiin - kaiken kaikkiaan painoni nousi ensimmäisen raskauteni aikana n. 16kg.

Tähän mennessä painoni on noussut n. 6kg, mikä on 5kg vähemmän mitä esikoisen odotusaikana samoihin (raskaus)viikkoihin verrattuna. Olen ollut syyskuusta 2012 lähtien Optimal Performancen valmennuksessa, mikä on osaltaan vaikuttanut siihen, että toinen raskauteni on mennyt huomattavasti paremmin kuin edellinen.

- liikunnasta on tullut elämäntapa, ennen se oli pelkkää dieettiä/ painonpudotusta
- viimeksi olin tässä vaiheessa odotusaikaa sairaslomalla selkäkivun vuoksi (=huono lihaskunto)
- painonnousu on pysynyt maltillisena
- yleinen vointi huomattavasti parempi kuin edellisellä kerralla
- tyypilliset selkäongelmat poissa

Tästä voimmekin varmasti todeta, että terveelliset elämäntavat, fiksu ravinto sekä liikunta kannattavat (,vaikka ne eivät olekaan onnistuneet pitämään supistuksia poissa). :)

Kuluneeseen viikkoon on mahtunut muutama oikein onnistunut treeni kuntosalilla. Treenit ovat kulkeneet erinomaisesti viimeiset pari viikkoa. Vieläkään en oikein uskalla treenata kahtena peräkkäisenä päivänä enkä nostaa älyttömästi treenipainoja, koska en halua, että ylirasitustilasta toipumiseni ottaa takapakkia tai, että raskauden muuttama kehoni ei enää suostuisikaan yhteistyöhön treenin merkeissä. :)

Aurinkoinen sää on houkutellut ulkoilemaan, mutta pidemmälle (yli 2km) kävelylenkille ei minusta enää ole. Alkuviikosta kävin tosiaan tytttäreni kanssa n. 5 kilometrin pituisella vaunulenkillä, minkä seurauksena otinkin loppupäivän melko löysin rantein. Jo lenkkeilyn aikana supistukset tekivät comebackin, minkä lisäksi tuntui epämiellyttävää, viiltävää, kipua "alakerrassa" - ei passaa enää lenkkeillä, ei.  :-(

Tulevana sunnuntaina pääsen seuraamaan No-Gi SM -kilpailuita Hämeenlinnaan, missä myös mieheni kilpailee -67,5 kiloisten painoluokassa. Kilpailuista on tulossa mielenkiintoiset, koska SBJJL tukee sinivöisten, purppuravöisten ja ruskea-/ mustavöisten (naisissa sinivöisten ja purppura-/ruskea-/mustavöisten) painoluokkien voittajien kilpailumatkojen kustannuksia 280 eurolla IBJJF No-Gi European Openiin Roomaan huhtikuussa 2014.  ;-)

[caption id="" align="aligncenter" width="533"] © Suomen brasilialaisen jujutsun liitto [/caption]
Tämän lisäksi värivöisten avointen painoluokkien voittajien matkoja tuetaan miehissä 100€ ja naisissa 50€ korvauksella IBJJF No-Gi European Openiin Roomaan huhtikuussa 2014. Valkovöisten avointen painoluokkien voittajat saavat vastaavan tuen valitsemaansa ulkomaan kilpailumatkaan seuraavan vuoden aikana. On hienoa, että SBJJL on asettanut näin mielettömät palkinnot myös näihin kilpailuihin, mutta tasa-arvon nimissä olisin toivonut, että miesten sekä naisten avointen painoluokkien palkintosummat olisivat olleet saman verran. :)

4 kommenttia:

  1. Heippa,

    Ihmetellen utelen että miksi ihmeessä aloitat varhennetun äitiysloman etkä vain ota sairaslomaa sinne asti kun normi äitiysloma alkaa? Itse olen ollut samassa tilanteessa ja minulle lääkäri kirjoitti s.loman äitiysloman alkuun asti eikä tarvinnut aloittaa lomaa kuukautta aiemmin. Kelalta varmistin silloin että työnantaja ei voi velvoittaa jäämään varhennetulle.

    blogisi vaikuttaa tosi mukavalle. Toivon hyviä vointeja raskauden loppuun saakka :)

    VastaaPoista
  2. Moikka, ja kiitos kommentistasi! :)

    Päätin aloittaa äitiyslomani varhennettuna, koska ensimmäisen raskauden aikana olin ennen äitiyslomaa pitkällä sairaslomalla, minkä seurauksena tipuin lopulta Kelan sairauspäivärahalle, kun sairaslomapäiväni tulivat täyteen ennen äitiyslomani alkamista. Työnantajani ei ole missään vaiheessa kehoittanut minua aloittamaan äitiyslomaa varhennettuna (max 50vrk ennen laskettua-aikaa) vaan tämä on täysin oma päätökseni. :) Minua tuo äitiysloman aloittaminen 20 vuorokautta aikaisemmin kuin tavallisesti ei haittaa yhtään - päinvastoin!

    On todella kiva kuulla, että blogini miellyttää. Toivottavasti viihdyt blogini parissa jatkossakin. :)

    VastaaPoista
  3. Aivan, fiksulta ratkaisulta kuulostaa :) Varmasti tulen piipahtamaan täällä jatkossakin. Kirjoitustyylisi on jotenkin todella mukaansatempaava ja innostava. Ja raskausajan seuraaminen on aina niin jännää :D Ja upeasti olet kyllä saanut pidettyä terveellisistä elämäntavoista kiinni, supistuksista huolimatta.

    VastaaPoista
  4. Jep! :) Terveellisiä elämäntapoja ylläpitämällä sitä vaan jaksaa paremmin.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.