4. huhtikuuta 2014

2 kuukautta H-hetkeen

Apua, mihin nämä viikot oikein rientävät? Jos tiedätte, kertokaa minullekin!  :-D

Rentouttavasta viikonlopusta siirtyminen arkeen meni maanantaina lievästi sanottuna laiskoissa tunnelmissa - en nimittäin saanut mitään aikaan! Päivän ateriatkin olivat hieman sinnepäin, koska lounaskin maistui vasta iltapäivällä eikä loppupäivästä maistunut juuri mikään muu kuin riisikakut tai kuivatut (pehmeät) luumut. Ilmeisesti viikonlopun aikana herkutellut kalorit vaikuttivat maanantain ruokahaluun vielä sen verran, ettei nälkä ehtinyt tulla missään vaiheessa päivää. :)

[caption id="" align="aligncenter" width="533"] Mamma :D[/caption]
Loppuviikko on onneksi kulunut aktiivisemmissa tunnelmissa, mutta kyllä minunkin vaan on nukuttava parin tunnin päiväunet samaan aikaan kuin tyttäreni. Raskauden viimeinen kolmanneskin on alkanut huomaamattani, mikä selittää unentarpeen lisääntymisen plus muut muutokset yleisessä vireystilassani:
- yöllä on nukuttava vähintään 8h
- päiväunet ovat melkein välttämättömät
- liitos- sekä ns. sukkapuikkokivut ovat ilmaantuneet kuin salama kirkkaalta taivaalta
- raskausvatsa alkaa olla raskas kantaa eikä sisälläni kasvava vauva pääse unohtumaan vahingossakaan, koska potkut tuntuvat päivä päivältä entistä voimakkaammilta

Liikuntaa olen harrastanut edelleen päivittäin vaihtelevan vireystasoni mukaan. Jos minulla ei yksinkertaisesti ole voimia lähteä kuntosalille, en lähde, vaan keskityn muilla tavoilla nauttimaan olostani.  :-)

Tiistaina tein tämän viikon ensimmäisen treenin, mikä kulki erinomaisesti. Viimeiset pari kuukautta olen treenannut Joni -valkun laatimalla 3-jakoisella voimaharjoitteluohjelmalla, mutta pian saan uuden treeniohjelman. Suuria muutoksia treeniohjelmaan ei ole luultavasti tulossa - lähinnä päivitämme eri liikkeitä toisiin, jotta mielenkiinto pysyy yllä eikä treenaaminen pääse tympäisemään. ;)

1½ viikon päästä matkustan Tampereelle treenaamaan yhdessä Jonin kanssa. Tässä vaiheessa raskautta on tärkeintä saada liikuntaa eikä vahingossakaan rikkoa itseään liian kovalla treenillä - tavoitteenani on pysyä kunnossa raskauden loppumetreille saakka! :) Liian kova treeni ei kuitenkaan tarkoita sitä, että menisin salille vain "himmailemaan" tai alkaisin tietoisesti tekemään pienemmillä painoilla. Treeni tehdään aina kunnolla, mutta kehoa kuunnellen raskauden astettamien rajojen puitteissa. Treeniohjelman liikkeet Joni on valikoinut niin, ettei niistä ole haittaa vauvalle ja, että minä pystyn tekemään ne puhtailla tekniikoilla kasvavan vatsan kanssa. :)

Jalkatreeni ei tuntunut tänään alkuunkaan miellyttävältä ajatukselta, koska syystä tai toisesta alakroppa tuntui todella kireältä - pitää taas panostaa venyttelyyn/ putkirullaukseen enemmän! On nimittäin venyttely ollut todella vähäistä viime aikoina.  :oops: Huolellisen lämmittelyn avulla sain kuitenkin paikat auki eikä koko alakroppa tuntunutkaan enää yhtään kireältä.

Varsinainen treeni näyttikin sitten kokonaisuudessaan tältä:
A) Smith -kyykky 2 x 6 40kg
B) Jalkaprässi, jalat levyn ylänurkissa 1 x 8 90kg + kelkka, 2 x 8 100kg + kelkka
C) Polvenojennus istuen 2 x 9 45kg, 1 x 6 50kg
D) Polvenkoukistus istuen 1 x 9 45kg, 2 x 9 50kg
E) Pohkeet istuen 3 x 8 50kg

Kyykyn siirryin tekemään Smith -laitteeseen, koska viime päivien tuntemukset kehossani ovat olleet varsin mielenkiintoiset. Otin pienemmät painot käyttöön kuin perinteisessä kyykyssä, mutta täytyi myöntyä, ettei kyykkääminen tule enää kysymykseen tässä vaiheessa odotusaikaa - eihän tässä olekaan enää kuin n. 2 kuukautta laskettuunaikaan! Olen aistinut, että 3-4 päivän sisällä vauva on kääntynyt pää alaspäin, eli hän alkaa asettua lähtökuoppiinsa tilan käydessä päivä päivältä ahtaammaksi. :) Jalkaprässi luonnistui vielä entiseen malliin eikä aiheuttanut tuntemuksia, että vauva on tulossa läpi ennenaikaisesti.

Pohkeita treenatessa pohkeet olivat alkaa krampata/ pohkeesta alkoi vetää suonta tuon tuosta. Palautellessa tein lyhyitä venytyksiä, mitkä auttoivat hieman. Saman ongelman olen huomannut silloin tällöin myös levossa, etenkin yöaikaan. Tämä taitaa kuitenkin olla melko yleistä raskausaikana, mutta pitänee siitä huolimatta kokeilla auttaisiko magnesiumin annosmäärän lisääminen ko. vaivaan. :)

[caption id="" align="aligncenter" width="339"] © Solgar Nordic[/caption]
Tähän asti olen ottanut iltaisin, ennen nukkumaanmenoa, 2 kappaletta Solgarin magnesiumsitraattia. Sinun kehollesi tarvittavan magnesiumin määrän voit testata helposti kotona tehtävällä testillä. Ensin sinun tulee vain hankkia laadukas magnesiumvalmiste. Itse suosittelen Solgarin tuotteita, mitä saat hankittua luontaistuotekaupoista (esim. Life). Testiä ei ole suositeltavaa tehdä markettien halvemmilla magnesiumvalmisteilla, koska ne aiheuttavat sinulle ripulin ennen kuin olet päässyt sen kanssa määrään, mikä oikeasti vastaa kroppasi magnesiumin tarvetta.

Testin tekeminen:
- nosta magnesiumin määrää yhdellä kapselilla joka ilta, kunnes seuraavana päivänä vatsasi on löysällä
- vatsan ollessa löysällä seuraavana päivänä, tiedät ottaa yhden kapselin vähemmän → kehosi tarvitsema magnesiumin määrä
- tavallisesti sopiva annos on n. 400-800mg per vuorokausi

Hetkellisestä magnesiumin "yliannostuksesta" ei ole haittaa, kun vähennät määrää heti vatsan toimintaan tullessa muutoksia. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.