18. huhtikuuta 2014

Raskausajan ruokasuositukset

Raskaudenaikaisen ravitsemuksen tavoitteena on syntyvän lapsen kasvun ja kehityksen ja äidin hyvinvoinnin turvaaminen. Raskausaika tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden koko perheen elintapojen ja ravitsemuksen tarkasteluun ja parantamiseen (Terveyden ja hyvinvoinninlaitos).

Raskausaikana on hyvä syödä sekä säännöllisesti että monipuolisesti - se nyt taitaa olla sanomattakin selvää. :) Sekä THL että neuvola kertovat kuitenkin tahoillaan muutamista ruoka-aineista, mitä tulisi raskauden aikana välttää. Tässä merkinnässä kommentoin osaa näistä suosituksista, minkä lisäksi kerron omasta ruokavaliostani kuluneen raskauden aikana.

YLEISIMMÄT RASKAUSAIKANA VÄLTETTÄVÄT ELINTARVIKKEET

Alkoholi
Tämä on monelle tulevalle äidille itsestäänselvyys, kuten myös minulle. Heti positiivisen raskaustestin tehtyäni pullon korkki meni lopullisesti kiinni - tosin sen suhteen ei ole koskaan mitään ongelmaa ollutkaan. Alkoholia ei ole tehnyt mieli kertaakaan, ellei lukuun oteta muutamaa tapausta, kun olemme paistaneet kunnon pihvit ruoaksi. Hyvä pihvi vaatisi seuralaisekseen hyvän punaviinin! ;)

Tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet sekä mäti
Yläpuolella mainitut tuotteet voivat sisältää listeria -bakteeria, mikä saattaa olla etenkin odottavalle äidille hyvin vaarallinen. Riskiryhmillä listeria voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa yleisinfektion tai aivokalvontulehduksen. Raskaana olevilla myös sikiö voi saada infektion. Mahdollinen listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa. Itse olen syönyt sekä kylmäsavustettua että graavisuolattua lohta ja mätiä, mm. joulupöydässä. Olen myös käynyt muutaman kerran sushilla, mutta nämä kaikki kerrat ovat laskettavissa yhden-kahden käden sormilla.

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] © GdeFon.com[/caption]
Keinotekoiset makeutusaineetJos näitä ei suositella raskaana oleville, miksi ne sopisivat ylipäänsä kenellekään. Omassa ruokavaliossani keinotekoisia makeutusaineita tulee satunnaisesti proteiinipatukoiden tai muiden herkkujen muodossa. Mieluummin valitsen aidolla sokerilla kuin esim. aspartaamilla (E951) makeutetun tuotteen, jos on vara valita.

Maksa, maksaruoat ja makkara
Maksaa tulisi välttää raskauden aikana sen korkean A -vitamiini- ja raskasmetallipitoisuuden vuoksi, koska nämä voivat aiheuttaa sikiön epämuodostumia sekä lisätä keskenmenoriskiä. Maksaruokia tulee muutenkin syötyä todella harvoin, minkä vuoksi näiden pois-sulkeminen ruokavaliosta on tapahtunut huomaamatta.

Pastöroimaton maito ja siitä valmistettavat juustotuotteet
Myös pastöroimaton maito voi lisätä listerioosiin sairastumisen riskiä, mikä on tietyille riskiryhmille vaarallisempaa kuin terveille henkilöille. Pehmeät juustot, kuten home-, kitti- ja tuorejuustot, kuten brie, gorgonzola ja chévre valmistetaan usein pastöroimattomasta maidosta. Viimeiset seitsemän vuotta olen juonut pastöroimatonta, eli ns. tila-/ raakamaitoa kuukausittain ja viimeiset kaksi kuukautta päivittäin. Appivanhemmillani on lypsytila, mistä saadaan maitoa niin ruokajuomaksi kuin ruoanvalmistukseenkin - eikä ns. kaupan maitoa ole koskaan heidän talouteensa ostettu (ei edes anopin raskausaikana x 3). Heidän tilallaan ei ole koskaan (yli 30 vuoteen) tavattu listeria -bakteeria. Appivanhempani ovat juoneet koko ikänsä ns. raakamaitoa eikä listeria -bakteeria ole tavattu heidän kotitiloillakaan ennen heidän yhteistä lypsytilaansa. Tämän vuoksi koen raakamaidon olevan täysin turvallista myös raskausaikana. Juustoissa en myöskään ole ehdoton suosituksien kanssa, mutta eipä noita tule tavallisestikaan syötyä edes kuukausittain. Jos nyt raskausaikana haluaisin syödä pehmeitä juustoja, tarkistaisin vain, että se on valmistettu Suomessa ja suomalaisesta maidosta.

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] © Hannamari Rahkonen/ Halo -blogi[/caption]
SuolaRaskauden aikana suositellaan vähäsuolaista ruokavaliota, mikä tarkoittaa suolattomien tai ainakin vähäsuolaisten elintarvikkeiden käyttöä. Liiallisen suolan käytön kerrotaan lisäävän turvotusta sekä nostavan verenpainetta. Omassa ruokavaliossani olen käyttänyt saman verran suolaa kuin aikaisemminkin. Taloudessamme käytetään ruususuolaa tai vaihtoehtoisesti Herbamare -yrttisuolaseosta. Satunnaisesti käyttämämme voi on normaalisuolaista. Käytän ruoanvalmistuksessa maustamattomia raaka-aineita, esim. broileri, mitkä maustan pääsääntöisesti ruususuolalla ja mustapippurirouheella. Verenpaineeni on pysynyt erinomaisella tasolla koko raskauden ajan!

Muuta huomioitavaaRaakana syötävät vihannekset on sekä pestävä että kuorittava huolellisesti, mutta näinhän on hyvä tehdä raskauden ulkopuolellakin, koska esim. kampylobakteeria esiintyy tällaisissa tuotteista. Itse sairastin kampylobakteerin aiheuttaman vatsa-/ oksennustaudin viime kesänä, mikä vei minut lopulta tiputukseen Päijät-Hämeen keskussairaalaan enkä toivo sitä tautia kenellekään. Tällöin olin epähuomiossa syönyt huonosti pestyä salaattia, minkä seuraukset olivat kaameat.

Myös liha tulisi suosituksien mukaan kypsentää huolellisesti täysin kypsäksi raskausaikana EHEC-, salmonella- ja kampylobakteerivaaran vuoksi. Itse olen ollut vastarannankiiski tämänkin asian suhteen - olen aina tilannut (naudan)pihvini medium -/ raakana ja näin olen toiminut myös molempien raskauksien aikana! Suomessa elintarvikelainsäädäntö on sen verran tarkka, että etenkin ravintoloissa voi mielestäni täysin huoletta tilata pihvinsä juuri sellaisena kuin haluua. Ulkomailla suosittelisin olemaan hieman varovaisempi, mutta esim. Portugalissa käydessämme söin lähestulkoon raa'atkin lihat hyvällä ruokahalulla ns. lihabaarissa illallistaessamme.

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] © Viinimaa.fi[/caption]
Pointtina tässä merkinnässä on, että sitä kuuluisaa maalaisjärkeä käyttämällä selviää raskausajan ruoka-ainevalinnoiden keskelläkin. ;) Stressi ei ole hyväksi kenellekään, etenkään raskaana olevalle, enkä koe, että jokaista ruoka-ainevalintaa pitäisi miettiä pää punaisena. Kultaisen keskitien sääntö sopii tähänkin asiaan, eli monipuolisesti puhdasta, aitoa, ruokaa.

4 kommenttia:

  1. Näin juuri, järki käteen. Olen joskus kuullut, että jotkut jättävät raskausaikana kaiken kalan ja tuoreet kasvikset syömättä, kun niissä on "riskinsä". On unohtunut ajatella mikä riski siinä on, että jättää syömättä...

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä tää oli jotenkin surullista luettavaa. Se on ihan fakta, että pastöroimattomassa maidossa voi olla listerioosia, juurihan oli pienimuitoinen "epidemia" Suomessakin. Ei ole ikinä ollut ei tarkoita, että ei tule ikinä olemaan. Tietenkin toivon koko sydämestäni, ettei tulekaan olemaan, mutta mitä jos niin sitten käy? Raskaus on lyhyt aika ja sallittuja ruokia mieletön määrä, miksi näin selkeitä ja perusteltuja ohjeita pitää venyttää? Ja jos näin itse haluaa valita, miksi pitää kirjoittaa nettiin, että minäkin teen, voit sinäkin? Joku voi tämän perusteella ajatella, että kun tuo niin minäkin ja menee hakemaan sitä maitoa eri maitotilalta ja.. Blogit on hieno asia, mutta välillä tulee oikeasti surullinen olo, kun lukee tälläistä ja miettii, että ihmiset etsivät näistä tietoa ja ottavat ihan oikeasti mallia.

    VastaaPoista
  3. Niinpä! Suurempi riski on tosiaankin jättää syömättä herkulliset vihannekset ja kaikenlaiset kalat/ kalavalmisteet. Välillä tuntuu, että ihmisiltä on kadonnut kyky ajatella maalaisjärjellä näistä asioista - siitä sainkin idean tähän merkintään! :)

    Kiitos kommentistasi ja ihanaa kevättä sulle!

    VastaaPoista
  4. Kuten alussa kerron, merkinnän tarkoituksenani oli kommentoida omin mielipitein osaa suosituksista, minkä lisäksi kerroin minun ruokavaliostani kuluneen raskauden aikana. En olettanut enkä oleta edelleenkään, että kenenkään pitäisi ottaa minusta mallia. Päätin vain kertoa omista mietteistäni täällä bloginkin puolella. Jos ihminen ottaa mallia yhden blogin perusteella, se on hänen asiansa. :) Jos sairastun listerioosiin pastöroimattoman maidon vuoksi, se on minun oma syyni, koska olen tehnyt sen asian suhteen tietoisen päätöksen. Luotan kuitenkin omaan harkintakykyyni tässä asiassa.

    Ja tosiaan nuo THL:n ja neuvolan antamat ohjeet ovat vain suosituksia eivätkä kiveen hakattuja totuuksia.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.