21. toukokuuta 2014

Käyttämäni lisäravinteet, osa 2

Tässä toisessa lisäravinnemerkinnässäni aion kertoa teille muutamista superfoodeista, mitä käytän viikoittain. Käytän silloin tällöin myös muita superfoodeja, mutta nämä ovat ehdottomasti eniten käytössä olevat tuotteet.  :-) Useimmat superfoodit alkavat olla monille tuttuja entuudestaan, mutta tässä vielä pikku infopaketti muutamista tuotteista.


KYLMÄPURISTETTU NEITSYTKOOKOSÖLJY



Kylmäpuristettu neitsytkookosöljy valmistetaan tuoreista kookospähkinöistä ja se sisältää yli 90% raakoja, saturoituja rasvahappoja, jotka ovat harvinaisia ja tärkeitä rakennusaineita kehomme jokaiselle solulle - ei siis mikään turha tuote!  ;-) Käytän kookosöljyä mm. paistamiseen, leivontaan, smoothien rasvanlähteenä sekä satunnaisesti myös ulkoisesti, esim. kosteusvoiteena. Kylmäpuristettu neitsytkookosöljy on myös yksi tärkeä ainesosa herkullisen raakasuklaan valmistuksessa.


MSM -JAUHE


MSM, eli metyylisulfonyylimetaani on rikkiyhdiste, mitä esiintyy kehossamme myös luontaisesti. Puhtaassa muodossaan se on tuoksuton valkoinen ja rakenteeltaan kidemäinen jauhe, jolla on hieman kitkerä maku. MSM -jauhe auttaa mm. palautumaan urheilusuorituksesta, minkä lisäksi se edesauttaa nivelten hyvinvointia.


MSM -jauheen suositeltava päiväannos on ½-2 tl (ylläpitovaiheen annostus) tai 1-3 rkl (terapeuttinen annostus). Käyttö kannattaa aloittaa pienellä annostuksella, koska alussa se voi aiheuttaa lievää pahoinvointia. Itse käytän MSM -jauhetta aina aamuisin. Juon tuopillisen (0,5 l) vettä, mihin olen sekoittanut 2 teelusikallista jauhetta.  :-)


MACA -JAUHE



Maca on Perun vuoristossa kasvava ristikukkainen, retiisimäinen kasvi. Se sisältää 18 aminohappoa, erilaisia kasvisteroleja, runsaasti vitamiineja (B1, B2, B6, C, E) sekä kivennäis- ja hivenaineita, joista erityisesti kalsiumia, kaliumia, magnesiumia, rikkiä, rautaa, fosforia, sinkkiä, kuparia, piitä ja mangaania. Itse käytän maca -jauhetta raakasuklaan valmistuksessa, mutta ennen kaikkea smoothien joukossa.


SPIRULINA


Spirulina (Arthospira platensis) on mikroskooppinen, yksisoluinen levä, mikä sisältää runsaasti etenkin B -ryhmän vitamiineja sekä beetakaroteenia, A-, E- ja K-vitamiinia. Suurin osa näistä mikrolevistä sisältää myös suuria määriä välttämättömiä rasvahappoja. Spirulinasta löytyy kehollemme tärkeitä mineraaleja mm. kalsiumia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, rikkiä, kromia ja seleeniä.


Käytän spirulinaa sekä tabletteina että jauheena. Spirulina -jauheen sekoitan appelsiinituoremehuun tai lisään smoothien joukkoon päivinä, jolloin vihannesten syönti on ollut huomattavan vähäistä. Tabletit otan yhdessä SUUREN vesilasillisen kanssa, koska niiden maku ei juurikaan hivele makunystyröitä.  :-D


RAAKAKAAKAO



Kun kaakaomassasta kylmäpuristetaan irti kaakaon rasva (kaakaovoi), jää jäljelle kuivaa raaka-ainetta, joka jauhetaan kaakaojauheeksi. Raaka kaakaojauhe on siis kylmäprosessoimalla valmistettua kaakaojauhetta, jonka ravinnepitoisuus on erittäin korkea (CocoVi 2014).


Raakakaakao sisältää yli 1200 ainesosaa, minkä lisäksi 10% kaakaon painosta on erilaisia antioksidantteja. Suomalainen mustikka on meidän oma kotimainen superfood, mutta sekin sisältää vain kymmeneksen raakakaakaon antioksidanttimäärästä. Raakakaakaon sanotaan sisältävän kaikista maailman ruoka-aineista suurimpia pitoisuuksia magnesiumia sekä korkeita pitoisuuksia mm. rautaa, kromia ja sinkkiä. Kuumentamattomassa muodossaan raakakaakao sisältää myös E- ja C -vitamiineja sekä suuren määrän aivojemme mielihyvää tuottaviin välittäjäaineisiin vaikuttavia ainesosia ja niiden rakennusaineita.


Minä käytän raakakaakaota luonnollisestikin raakasuklaan valmistuksessa, mutta myös smoothien tai proteiinilettujen/ -pannukakun ainesosana. Yhdistämällä kypsän avokaadon ja pari lusikallista raakakaakaojauhetta saat suussasulavan suklaavanukkaan, kun sekoitat nämä kaksi ainesosaa tasaiseksi massaksi tehosekoittimessasi.  ;-)


Kuvat © CocoVi

4 kommenttia:

  1. Hei

    Löysin blogisi muutama viikko sitten, on ollut mukava lueskella raskausajan treeneistäsi. Itse plussasin pari päivää sitten (3 lapsi), mutta aiemmin en ole treenannut salilla ja pelottaa erityisesti voimanostopuolen vuoksi, en usko että uskallan pitkään riuhtoa. Ruokavaliossani on mukana mm. msm, pakuri, spirulina jne, mutta miten lienee niiden käyttö raskausaikana? Käytätkö huoletta? Minkälaista proteiinijauhetta suosittelet raskausajalle kun halutaan välttyä kaikilta mahdollisilta lisäaineilta?

    VastaaPoista
  2. Moikka! Toivottavasti olet viihtynyt blogini parissa. :) Suosittelisin, että teetätät ammattilaisella sinun tilanteeseesi (raskaus, ei aikaisempaa salikokemusta) sopivan kuntosaliohjelman.

    Kuntosaliharjoittelu on erinomaista liikuntaa raskauden aikana, koska se
    - vahvistaa ja ylläpitää lihaskuntoa, jolloin synnytys sujuu helpommin ja palautuminen raskaudesta on nopeampaa
    - helppo säätää omaan kunto- ja voimatasoon sopivaksi mm. painojen, taukojen ja sarjojen pituuksien avulla
    - sopii kaikentasoisille
    - erinomaista liikuntaa aineenvaihdunnan kannalta: riittävän lihasmassan ylläpito auttaa pitämään lepoenergiankulutuksen korkeana
    - auttaa verensokerin ja insuliinin hallinnassa, voi siten auttaa ehkäisemään raskausdiabetesta
    - lisää testosteronin ja kasvuhomonin eritystä, jotka auttavat pitämään painon kurissa
    (Lähde: Kaisa Jaakkola/ Parsakaaliprinsessa blogi)

    Tuolta Kaisa Jaakkolan blogista löytyy parikin hänen suunnittelemaansa treeniä raskausajalle. Tässä linkki yhteen: http://www.vauva.fi/artikkeli/blogit/parsakaaliprinsessa/raskausajan_kuntosaliohjelma_treenaa_kroppa_vahvaksi

    Olen käyttänyt huoletta kaikkia tässä merkinnässä mainitsemiani superfoodeja (myös mainitsemaasi pakuria), minkä lisäksi vitamiineista käytössäni on ollut mm. omega 3, raskausajan monivitamiini, C-, D3-, ja B12 -vitamiini, sinkki ja magnesium(sitraatti). Heraproteiineista käytössäni on Solgarin Whey to go -proteiinit, mitkä eivät sisällä mm. keinotekoisia makeutus-/ makuaineita. :)

    VastaaPoista
  3. Hienosti olin väärin tuonne kirjaillut tuosta aiemmasta salikokemuksesta. Olen siis toisen lapsen (elokuussa2v) jälkeen aloittanut salilla käymisen ja voimanoston sitten viime kesänä. Kokemusta löytyy kyllä ja juuri eilen salin pt:n kanssa jonkin verran puhuttiin liikkeistä. Tänään vielä kyykky ja penkki kulkivat hyvin, mitä nyt mahaa nippailee muutenkin.

    Mulla menee kans tuo solgarin omega3, sinkki, nyt raskausajan monivita jne. mut tosiaan nuo pussista ja pipetistä nautittavat on arveluttaneet. En olekkaan uskaltanut juoda esim. mun normipalkkaria johon olen sotkenut mm. viherjauhetta sun muuta :)

    Mutta kiitos kattavasta vastauksestasi. Ruokahalu on hillitön eikä valitettavasti tee mieli niitä parhaita vaihtoehtoja, ääh. Ja peilikuvan muuttuminen muumiksi ahdistaa jo valmiiksi ja edessä 3 sektio ja senkin jälkeen sitä nostelukieltoa. Ei taideta uusia enkkoja takoa vielä ensi kesänä :D

    VastaaPoista
  4. Itse olen käyttänyt viherjauheista mm. Emerald Balancea enkä usko, että siitä on haittaa raskausaikana, kun noudattaa vain annosteluohjetta. Toki kannattaa kysyä lääkäriltä tmv. jos asia mietityttää! :)

    Valmentajan suunnitteleman treeniohjelman avulla olen pystynyt treenaamaan läpi raskauden nousujohteisesti, eli kyllä niitä ennätyksiäkin on saanut paukutella. ;) Totta kai osa liikkeistä (kyykky, penkkipunnerrus, maastaveto, rinnalleveto) on jäänyt pois, mutta niiden tilalle on sitten otettu korvaavia liikkeitä.

    Itseänikin on ahdistanut oman kehonkuvan muuttuminen, mutta panostamalla ravintoon sekä liikuntaan tiedän, etten voisi tehdä enää mitään paremmin - ne kilot, mitkä tulevat niin tulevat! :)

    Ihanaa odotusaikaa sinulle, nauti olostasi! <3

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.