12. elokuuta 2014

Voimaharjoittelu BJJ:n tukena

Brasilialaisessa jujutsussa tarvitaan tekniikan lisäksi sekä voimaa että räjähtävyyttä. Jujutsussa ei kuitenkaan pitkälle pötkitä pelkällä voimalla vaan kyseessä on ennen kaikkea tekniikkalaji. Niin sanotulla voimapainilla saatat pärjätä sparrissa sinua kokemattomampien kanssa, mutta et enää ylempiä vyöarvoja vastaan.

Niinsanotulla voimapainilla saatta päästä tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei enää korkeammilla vyöarvoilla tai etenkään kokeneempien kanssa sparratessa.  ;-)

Olen ollut Optimal Performancen Jonin opissa syyskuusta 2012 lähtien. Jonin kanssa veimme voimaharjoitteluni täysin uudelle levelille, mutta raskaus pisti vähän kapuloita rattaisiin. Sain kuitenkin osaavaa valmennusta myös kuopuksen raskausaikana, mikä teki odotusajastani huomattavasti helpomman mitä se oli ensimmäisellä kierroksella.  :-)

Kuopuksen syntymästä tulee tällä viikolla kuluneeksi kahdeksan viikkoa. Toissaviikolla tein paluun voimaharjoittelun pariin. Jonin laatima treeniohjelma on treenattu pariin kertaan läpi enkä voi muuta kuin myhäillä tyytyväisenä - jälleen kerran!  ;-) Ohjelmassani on kaksi erilaista treeniä, joissa tehdään 2-4 sarjaa toistomäärien ollessa kuudesta kymmeneen.

Liikkeet suoritetaan pareittain tai kolmen liikkeen ryhmissä tähän tapaan:
Liike A1 - 20 sek tauko - Liike A2 - 20 sek tauko - Liike A3 - 120 sek tauko

Tykkään tehdä näitä koko kehoa kuormittavia treenejä, missä keskitytään isoihin perusliikkeisiin eikä hinkata esim. hauista kolmella erilaisella liikkeellä. BJJ:n kannalta sillä ei edes ole mitään merkitystä kuinka massiivinen hauis sinulla on vaan, esimerkiksi kuinka pääset mahdollisimman vaivatta sekä nopeasti pakoon "paskasta paikasta".

Joni oli puhunut minulle jo toissatalvena painonnostokenkien hankkimisesta, mutta en vielä tuolloin vakuuttunut niiden tarpeellisuudesta. Aloittaessani jälleen voimaharjoittelun painonnostokengät palasivat mieleeni. Hetken googleteltuani sekä pari konsultaatiopuhelua tehtyäni päädyin tilaamaan nettikaupasta Adidaksen Powerlift 2.0 painonnostokengät varsin mukavasti alennettuun hintaan.



Ensimmäisen treenin tein ilman Adidaksia, mutta seuraavaan treeniin mennessä painonnostokengät olivat menossa mukana eikä maastaveto tuntunut enää samalta kuin ennen. En tiedä kuvittelinko vain, mutta maastaveto todella tuntui helpommalta/ kevyemmältä tehdä mitä aikaisemmin. Liikerata tuntuu huomattavasti mukavammalta kuin tavanomaisilla kengillä tehdessä - olisi tehnyt mieli vain lisätä rautaa tankoon mielin määrin!  :-D

Saman viikon aikana, kun aloitin treenaamisen kuntosalilla painoni nousi n. 500 grammaa, mutta tuskinpa tuo varsinaista lihomista on, kun farkutkin kerta istuvat paremmin ja vyötäröltäkin on kadonnut sentti jos toinenkin! Tuntuu, että olen löytänyt jonkinlaisen tasapainon tässä loppuelämäni kunnon saavuttamisessa, koska mulla ei ole enää kiire mihinkään - mun ei tarvitse saada mitään NYT, HETI PAIKALLA! Uskon, että mitä hitaammin paino tippuu tai keho kiinteytyy niin sitä pysyvämpiä muutokset ovat ja, mikä tärkeintä, mä todella hyväksyn tämän faktan.  8-)
Kiitos Optimal Performance, kiitos Joni ja Sanna - ilman teitä en olisi nyt tässä! 

1 kommentti:

  1. Moikka, mistä nuo kengät löysit? Itse olen kanssa pitkään meinannut hankkia eli jos vielä alennettuun hintaan on niin tartunpa kiinni! :)

    http://punttimimmi.fitfashion.fi/

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.