1. lokakuuta 2014

Kadonneiden vatsalihasten metsästys & "Gregon" seminaari

Viime viikolla orastava kurkkukipu laittoi liikuntaharrastukset hetkeksi tauolle, mutta loppuviikosta pääsin tekemään erinomaisen treenin kuntosalilla ja sunnuntaina juoksin ensimmäisen juoksulenkkini sitten raskauden ja synnytyksen. Olimme miehen vanhempien luona maalla ja aurinkoinen syyssää sai minut innostumaan lenkkeilystä. Vastoin epäilyjäni jaksoin juosta 5 kilometriä enkä ollut täysin hapoilla lenkin juostuani. Välillä piti juosta hitaammin välillä taas vauhdikkaammin - hiekkatie jalkojen alla ja viileä syystuuli kasvoilla!

Voimaharjoituksessa sain lisätä painoja jokaiseen liikkeeseen, mm. kyykyssä meni 3 x 6 50 kiloa ensimmäistä kertaa synnytyksestä toivuttuani. Jälkitarkastuksessa muutama viikko sitten sain lääkäriltä luvan aloittaa vatsalihaksien treenaamisen. Totta kai vatsalihakset aktivoituvat raskaita perusliikkeitä, kuten kyykkyä ja maastavetoa tehdessä, mutta varsinaista vatsalihastreeniä ei suositella ennen kuin vatsalihakset ovat palautuneet oikeille paikoilleen eikä niiden välissä tunnu enää rakoa.

Naisen vatsalihakset normaalissa tilassa ja raskauden aikana

NÄIN TARKISTAT VATSALIHAKSESI SYNNYTYKSEN JÄLKEEN:

- aseta yksi tai kaksi sormea suorien vatsalihasten väliin navan ylä- tai alapuolelle
- nosta pää ja olkapäät irti lattiasta → nyt vatsalihasten tulisi tuntua sormien molemmin puolin
- jos vatsalihaksia ei tunnu, aseta kolme tai neljä sormea vaakatasoon vatsalihasten väliin ja toista testi
- kun vatsalihasten reunat löytyvät, arvioi niiden etäisyys toisistaan
- hyväksyttävä etäisyys on 2,5 senttimetriä eli noin kahden sormen leveys → tällöin ei ole estettä suorien vatsalihasten dynaamiselle harjoittelulle
- mikäli vatsalihasten etäisyys on yli 2,5 senttiä, tulisi niiden palautumista odottaa ja seurata

Tein perinteisiä vatsarutistuksia 3 kymmenen toiston settiä, minkä lisäksi tein kiertoliikettä levypaino käsissäni. Tällä kevyelläkin treenillä sain vatsalihakseni kipeiksi! Vähitellen alan lisäämään vatsalihasliikkeitä varsinaisen treenin loppuun. Himottaisi myös ostaa kotiin TRX -narut, millä keskivartaloa pystyisi treenaamaan todella tehokkaasti - harmi vaan, että narut ovat todella kalliit!

Tiistai-iltana osallistuin Greger Forsellin BJJ -seminaariin, missä käsittelimme perustekniikoita. Oli hienoa päästä yhden Suomen menestyneimmän BJJ:n mustavyön oppiin. Kahden viikon tauon jälkeen kynnys treeneihin lähtemiseen oli yllättävän suuri, mutta treenien päätyttyä en voinut muuta kuin todeta, että kannatti raahata berberi salille. 1,5 tunnin BJJ -treenien jälkeen olisi ollut vielä mahdollisuus saada oppeja lukkopainissa, mutta tämän mahdollisuuden annoin miehelleni ja näin vaihdoimme läpsystä lapsenvahtivuoroa.

Greger Forsell VS. Severi Nenonen @ Battle of Porvoo Riverside Fight 08/ 2014

"Gregon" vetämät treenit olivat todella laadukkaat! Jo alkulämmittelyliikkeet valmistelivat meitä siihen, mitä on luvassa. Lämmmittelimme pareittain sellaisia liikkeitä, mitä tarvitsisimme varsinaisessa tekniikkaharjoituksessa - tästä moni seuramme vetäjä voisi ottaa neuvosta vaarin! Tekniikkana käsittelimme side control -positiota ja sitä kuinka ollaan ns. polvi pakilla, kuinka siinä pysytään/ liikutaan vastustajan yrittäessä rikkoa peliämme ja kuinka vaihdetaan puolta. Lopuksi harjoittelimme vielä lievekuristusta kahdella eri variaatiolla ja sparrasimme 4 x 3 miinutin eriä.

Piiros vatsalihaksista © Kalastajan vaimo -blogi
Ottelukuva © Timo Pasanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.