10. marraskuuta 2014

VALMENNUSKOKEMUKSIA - TERVEELLISET ELÄMÄNTAVAT RASKAUSAIKANA JA SEN JÄLKEEN

Olen ollut syksystä 2012 lähtien Optimal Performancen valmennuksessa. Joni on vastannut voimaharjoitteluohjelmistani ja Sannan kanssa olemme katsoneet, mitä minun tulisi suuhuni laittaa, jotta voisin mahdollisimman hyvin ja syömäni ravintoaineet tukisivat tavoitteitani. Joni pyysi minua kirjoittamaan OP:n Vierakynä -blogiin merkinnän toisesta raskaudesta, miten on mennyt kahden lapsen kanssa yms.

1. Miten söit raskauden aikana? Oliko eroa edelliseen raskauteen?

Raskauden aikana pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti, mutta ennen kaikkea riittävästi. Sanna -valkulta opitut asiat auttoivat minua syömään oikein raskausaikanakin. Reilusti proteiinia sekä kasviksia, mutta nyt myös hiilihydraatit pääsivät lautaselleni runsaammin kuin aikaisemmin. En pitänyt raskautta tekosyynä syödä epäterveellisemmin vaan se oli ennemminkin syy syödä vielä terveellisemmin sekä monipuolisemmin. Toki herkuttelin, mutta kohtuudella!




Ensimmäiseen raskauteeni verrattuna söin enemmän, säännöllisemmin enkä käyttänyt raskautta tekosyynä ylenpalttiselle herkuttelulle. Ensimmäisen raskauden aikana paino nousi lähestulkoon saman verran, mitä toisella kierroksella, mutta toisen raskauden aikana kerryttämäni kilot olivat vain raskauden sivutuotteita ja ne oli huomattavasti helpompi pudottaa kuin aikaisemmin.

2. Miten liikuit raskauden aikana? Oliko eroa edelliseen?

Raskauden ensimmäisinä kuukausina (1-3) olin vielä toipumassa ylirasitustilasta, minkä vuoksi liikuntaharrastuksieni määrä ei ollut kovin suuri. Sain tehdä kaksi kevyttä lihaskuntotreeniä viikossa, minkä lisäksi kevyet kävelylenkit olivat mahdollisia, mikäli olo tuntui hyvältä. Ylirasitustilan väistyessä tieltä treenasin lihaskuntoa n. 3 kertaa viikossa, minkä lisäksi lenkkeilin sen verran, minkä satunnaisilta liitoskivuiltani pystyin. BJJ -treenit oli täysin poissa kuvioista ylirasitustilan vuoksi, mutta en enää palannut tatamille, vaikka se olisi vielä ollut mahdollista ennen neljännen raskauskuukauden alkua. Pystyin liikkumaan raskauden loppumetreille saakka - vielä muutama päivä ennen kuopuksen syntymää olin kyykkäämässä kuntosalilla!

Ensimmäisessä raskaudessani monelle tyypilliset alaselkäkivut kiusasivat minua keskiraskaudesta lähtien, minkä vuoksi olin sairaslomalla kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua. Pahimmillaan mieheni oli autettava minulle housut päälle, kun en itse pystynyt niitä kivuiltani laittamaan. Kivut aiheuttivat myös sen, etten pystynyt harrastamaan minkäänlaista liikuntaa, kevyttä kävelyä lukuunottamatta, raskausviikolta 20+0 lähtien.

3. Miten ravinto ja liikkuminen näkyivät odotusajan hyvinvoinnissa?




Ensimmäisen raskauden aikana olin päättänyt, että synnytyksestä toivuttuani laitan itseni elämäni kuntoon. Jos saisin vielä tulevaisuudessa lisää lapsia, en haluaisi olla yhtä huonossa kunnossa, mitä loppuraskaudesta olin. Otin yhteyttä Optimal Performancen Joniin → loppu onkin luettavissa blogissani! Oikeanlainen ravinto, liikunta sekä ennen kaikkea riittävä uni auttoivat minua olemaan toisessa raskaudessa huomattavasti paremmassa kunnossa kuin esikoisen raskausaikana. Merkittävin ero oli siinä, että alaselkäkivut pysyivät poissa ja pystyin harrastamaan liikuntaa loppumetreille saakka. Myös painonnousu pysyi maltillisena enkä tuntenut oloani missään vaiheessa raskautta väsyneeksi tai nuutuneeksi.

4. Entä miten synnytyksen jälkeen, miten on elämä lähtenyt käyntiin?

Ensimmäinen viikko synnytyksestä oli elämäni kivuliaimpia - itse synnytyskin oli pala kakkua tuohon verrattuna! Ilman miehen avustusta en olisi ensimmäisinä päivinä päässyt vessaan tai suihkuun. Ylösnoustessa kärsin huimauksesta, minkä vuoksi minun oli otettava tukea miehestäni, mikäli mielin lähteä liikkeelle. Menetin synnytyksen aikana runsaasti verta, minkä vuoksi hemoglobiini pääsi tippumaan liian alas, mikä taas puolestaan aiheutti huimausta.

Pari viikkoa kuluivat tiiviisti sängyssä vauvan kanssa, koska istuminen, edes pehmeällä alustalla, ei tullut kuulonkaan minulle tehdyn episiotomian vuoksi - kipulääkkeitä kului kourallinen päivässä! Luulin, etten koskaan tule entiselleni, mutta pian olo alkoikin kohentua rytinällä. Voimistuin päivä päivältä niin, että kolme viikkoa synnytyksestä tein paluun tatamille BJJ -treeneihin.

Siitä lähtien olen harrastanut liikuntaa (BJJ, voimaharjoittelu) 1-5 kertaa viikossa oman vointini mukaan. Arki kahden alle 3 -vuotiaan lapsen äitinä on haastavaa, minkä vuoksi säännöllinen liikunta ei aina ole mahdollista. Valmennuksen myötä olen oppinut olemaan itselleni armollisempi, minkä vuoksi yhden treenin viikot eivät kaada maailmaani. Kuten olen blogissanikin useaan kertaan todennut: "Jos sinulla ei ole aikaa liikkua, aina voi syödä terveellisesti." 




Terveelliset elämäntavat kaiken kaikkiaan ovat tehneet elämästäni varsin helppoa, vaikka perheessämme on tällä hetkellä kaksi pientä lasta. Synnytyksestä toivuttuani en ole ollut minkäänlaisella dieetillä tai laihdutuskuurilla, mutta siitä huolimatta kaikki raskauskilot katosivat lanteiltani itsestään kolmen kuukauden aikana.

Elämä menee eteenpäin lasten ehdoilla, mutta itseään unohtamatta! Koen olevani sitä parempi äiti, mitä paremmassa kunnossa olen niin henkisesti kuin fyysisesti. Jos äiti voi hyvin, koko perhe voi hyvin.

Lopuksi haluan vielä kiittää koko Optimal Performancen tiimiä, mutta ennen kaikkea sekä Jonia että Sannaa. Olette mahtavia - kiitos! 

Merkintäni Optimal Performancen Vieraskynä -blogissa pääset lukemaan täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.