25. helmikuuta 2015

Muutoksen aika: BioSignature -mittaus


Kuluneella viikolla kävin Tampereella BioSignature -mittauksessa Sanna -valkun luona. Jännitti aivan suunnattomasti astua vaa'alle sekä antaa Sannan tehdä pihtimittaus. BioSignature -mittauksessa katsotaan 12 pisteestä eri puolilta kehoa, mihin kohtaan rasvaa on kertynyt minkäkin verran. Mittaus voidaan suorittaa vain ammattilaiskäyttöön soveltuvilla mittauspihdeillä. Ennen mittausta kartoitetaan tarkkaan myös taustatiedot.

Mittauksen jälkeen Sanna -valkku kertoi minulle tulokset yhdistämällä saamansa tiedot elintavoistani, hyvinvointini tilasta sekä BioSignature -ohjelman antamista mittaustuloksista.

Hormonien epätasapainotilat vaikuttavat rasvan kertymiseen tällä tavoin:


Alapuolella olevassa taulukossa näkyvät minun mittaustulokseni. Ylemmät tulokset, mitkä on otettu syyskuussa 2013 on otettu silloin, kun olin ylikunnossa. Alapuolella olevat lukemat ovat sitten taas tällä viikolla mitattuja.


BioSignature -mittaus ylikunnon aikana VS. nyt

Paino on aikalailla samoissa lukemissa, mitä se oli ennen toista raskautta/ ylikunnon aikana, mutta merkittäviä muutoksia on tapahtunut kehossani n. 1½ vuoden aikana. Lean mass, eli kehon rasvaton massa on lisääntynyt 3,8 kiloa, mikä on todella paljon - etenkin, kun lihasmassan kasvatus ei ole missään vaiheessa ollut ykkösprioriteettini. Kuten huomaatte myös rasvaprosenttini on tippunut 5,5 prosenttia alaspäin. Kaikki tämä ilman dieettiä, ilman kaloreiden laskemista tai järjetöntä määrää liikuntaa.

Punaisella pohjalla olevat luvut tarkoittavat takareiden pistettä (Hamst.), mitkä kertovat xenoestrogeenien määrästä kehossani. Kaksi muuta värillisellä pohjalla olevaa pistettä, navan sivu (Umbil) sekä lonkka (Supra) ovat takareiden pisteen jälkeen pahimmat ongelmakohtani, joihin voin omilla elintavoillani ja valinnoillani mahdollisesti vaikuttaa. Navan sivun pisteeseen vaikuttaa myös se, että vatsanahkani on venynyt äärimmäisiin mittasuhteisiin kaksi kertaa alle 3 vuoden aikana, mutta aikanaan iho alkaa napakoitua. Oikeasti tähän mittauspisteeseen vaikuttaa pitkäaikainen stressi, mikä minun tapauksessani voisi tarkoittaa esim. ylikuntoa (, mistä olen toki toipunut, mutta sen vaikutukset näkyvät vielä kehossani) sekä heikkoa unenlaatua/ liian vähäistä unta. Uniasioihin en näin vauvavuoden aikana ole juurikaan pystynyt itse vaikuttamaan, mutta vähitellen tämäkin asia on mennyt parempaan suuntaan - enää kuopuksemme ei syö yöaikaan ja viime yönäkin hänelle sai laittaa tutin vain kerran takaisin suuhun!

En voi uskoa, että olen saavuttanut tällaiset tulokset ilman kaloreiden laskemista tai dieettiä. Tästä myös huomaa sen, että pelkkä vaa'an lukema ei kerro yhtään mitään. Hienointa Optimal Performancen valmennuksessa on se, ettei mitään anneta sinulle valmiina vaan saat itse miettiä sekä opetella uusia asioita. Uskon, että näin toimimalla elämäntapamuutokset ovat oikeasti pysyviä!

2 kommenttia:

  1. Mahtia nähdä konkreettitodisteita miten suuri vaikutus sillä oli kun aikanaan teit päätöksen kehon kuuntelemisesta ja "relaamisesta", siinä olis monella opittavaa!

    -Kuspo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Ei ole musta 60 kiloiseksi tai alle. Harmi vaan, että sekin piti sisäistää vaikeimman kautta. Nyt viisaampana, tai ainakin oppineena, kohti tulevaa! :-)

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.