4. helmikuuta 2015

Tämän hetken kunto: muutoksen aika

Onnistuin pudottamaan raskauden kaupanpäällisinä tulleet painokilot, 16 kiloa kaiken kaikkiaan, n. 4½ kuukaudessa, mistä olen erittäin iloinen, mutta muuten kehon palautuminen on ollut huomattavasti hitaampaa mitä ensimmäisellä kierroksella. Edelleen on vaatteita, mitkä eivät vielä(kään) mahdu päälle tai, missä housunkaulus puristaa vatsamakkaraa.

Edelleenkään en ole aloittamassa dieettiä, mutta pieni ruokavalion viilaus on varmasti paikallaan. Maitotuoteet minun on eliminoitava ruokavaliostani lopullisesti, mukaanlukien heraproteiini, mikä on myös aiheuttanut minulle vatsanväänteitä. Tilasin saksalaisesta verkkokaupasta laadukasta riisiproteiinia, mikä on niin gluteeniton, maidoton kuin vegaaninenkin - toivottavasti tämä sopisi minun tarpeisiini! Monet ovat ainakin kehuneet ko. tuotetta erittäin vatsaystävälliseksi.

Treenimääriä on tuskin syytä lisätä, koska viime viikollakin monipuolista liikuntaa tuli harrastettua n. 10½ tuntia, eli kyse on nimenomaan syömistottumuksieni hienosäätämisessä: säännölliset ateriavälit (lapsiperheessä välillä mahdottomuus, mutta yritetään), lisää kasviksia lautaselle, enemmän vettä, cheat day kerran viikossa, mutta silloinkin pysyttävä kohtuudessa (huono olo ei saa tulla).

Otin itsestäni ns. aloituskuvat, mitkä näyttävän omaan silmään aivan kamalilta. Vaatteilla saa luotua illuusion hyväkuntoisesta kahden lapsen äidistä, mutta totuus onkin täysin päinvastainen.

It's time to DO things

Tiedetään, tiedetään! Olen ollut entisessä elämässäni reilusti ylipainoinen, minkä lisäksi kehoni on kasvattanut sisällään kaksi ihanaa lasta sekä synnyttänyt, mutta kaikki tuo on myös nähtävissä kehoni ulkoisesta olemuksesta. Hyväksyn kehoni, mutta en kuitenkaan rakasta sitä.

Vaikka hyväksyn vartaloni tällä hetkellä sellaisena kuin se on, en aio luovuttaa liikunnan suhteen tai antaa itselleni lupaa syödä hyvällä omatunnolla epäterveellistä ruokaa. Hyväksyminen tarkoittaa minulle, että tiedostan tilanteen olevan nyt tämä, mutta voin muuttaa asioita TEKEMÄLLÄ asioita - voivottelu tai itsensä soimaaminen ei auta yhtään!

Keho palautuu huomattavasti hitaammin tästä toisesta raskaudesta, vaikka raskauskilot tippuivat nopeasti ilman varsinaista dieettiä. Lantio on yhtä leveä kuin seitsemän leivän uuni eikä alavatsan pömppö ole kadonnut mihinkään.

Tämän hetkinen kuntoni vaatii toimenpiteita, eli ei muuta kuin tuumasta toimeen!

4 kommenttia:

  1. Ihana tatska :)

    Riisiproteiini on hyvä "vähän kaikille".

    Puuh, itse kamppailen verensokerin ja kahvin kanssa. Päälle tolokuton stressi. Uni on tärkeä. Ja tuo vesi... Miten sen voi unohtaa? Päiväntasaajalla asuessani kuulin tämän: "Ainut asia, mitä sun tarvii tehdä terveytes vuoks, on vedenjuonti." mä meuhkasin viikottaisesta herkkuhetkestä samalla, kun jätin juomatta...

    tsemppiä muutokseen :)

    Sanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Vähän, kun saa sulatettua fläsää niin näyttää vielä kivemmalle. :-)

      Mä latasin puhelimeen Plant Nanny -sovelluksen, mikä muistuttaa veden juomisesta ja laskee käyttäjälleen esitietojen perusteella kuinka paljon tulisi juoda päivittäin. Kannattaa kokeilla!

      Kiitos tsempeistä! Uskon, että pystyn haluamaani muutokseen, kun tein tästä myös "julkista". :-)

      Poista
  2. Minkä merkkistä riisiproteiinia käytät? Itsekin aion ainakin testata maidotonta linjaa ja ehkä herakin olisi hyvä jättää pois. Ärsyttää niin paljon liman kertyminen... Toivottavasti auttaisi, vaikka maitokielto hieman hirvittääkin. Rakastan nimittäin juustoa! ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itselläni on tällä hetkellä käytössä Sunwarrior -merkkinen riisiprode, mikä vaikuttaa hyvältä. Riisiproteiini on hieman jauhoisempaa, mitä hera, mutta hyvänmakuista. :-) Aluksi maidoton ruokavalio voi tuntua vaikealta, mutta loppujen lopuksi huomaa, ettei niitä maitotuotteita tarvitse yhtään mihinkään ja olo on parempi monin eri tavoin.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.