21. toukokuuta 2015

Toinen BioSignature -mittaus (raskauden jälkeen)



Huhtikuun alussa kävin toisen kerran BioSignature -mittauksessa Optimal Performancella. Aluksi keskustelimme Sanna -valkun kanssa, minkälainen tilanne minulla on elämässäni tällä hetkellä. Aikaisempaan helmikuussa tehtyyn mittaukseen verrattuna tulokset oli huonontuneet, mutta eivät merkittävästi. Keho oli kerännyt selkeästi nestettä lasten sairastelun = huonosti nukuttujen öiden seurauksena.

Helmikuun loppuun mennessä uni (laatu, määrä) oli ollut viimeiset 1½ kuukautta parempaa, mutta yöheräämiset tekivät keskeytymättömästä unesta mahdottoman. Huhtikuun alussa sain edelleenkin nukkua pari-kolme tuntia putkeen, minkä jälkeen heräsin antamaan kuopukselle tuttia 1-4 kertaa per yö. Kevään aikana tilanne on parantunut tästäkin eikä tutin antaminen ole enää kuin satunnaista - katkeamattomat yöunet here I go!

Vatsan kanssahan minulla on ollut vuosikausia erilaisia ongelmia, mitkä ovat helpottaneet mm. noudattamalla luontaisesti gluteenitonta sekä pääsääntöisesti myös maidotonta ruokavaliota. Toisen raskauden aikana vatsa oli melkeinpä kivuton, mutta synnytyksen jälkeen alkoivat taas tutut ongelmat: vatsantoiminnan ongelmat, kipu, turvotus - näin muutamia mainitakseni. Vuodenvaihteessa luovuin maitotuotteista, mikä omalta osaltaan auttoi tilanteeseen, mutta täydellinen helpotus on löytynyt, kun olen alkanut nukkua paremmin.

Tarkastelimme myös treenimääriä, minkä lisäksi mietimme tulisiko minun muuttaa treenin jälkeen nautittavan palautusjuoman sisältöä.



Treeneissä olisi hyvä ottaa käyttöön syklitykset, eli esimerkiksi viiden viikon välein olisi kevyt viikko. Kevyempää viikkoa kohti mentäessä treenimäärät kasvaisivat. Toistaiseksi treenaamiseni on ollut sen verran säännöllisen epäsäännöllistä, ettei ennaltamäärätylle kevyelle viikolle ole ollut tarvetta - ehkä sitten, kun palaan takaisin työelämään ja pystyn treenaamaan myös aamulla.

Aikaisemmin käytin ainoastaan proteiinipitoista palautusjuomaa, mutta nyt päätimme Sannan kanssa ottaa käyttöön myös treenilaturin/ treenijuoman sekä luopua proteiinipitoisesta palkkarista. BJJ vaatii hiilihydraatteja sekä erilaisia aminohappoja, minkä vuoksi treenin ympärillä nauttimani juomat näyttävät nykyään tältä:

ENNEN TREENIÄ/ TREENIN AIKANA
- hiilihydraattijauhe OsmoPure (Manninen nutraceuticals)
- BCAA
- EAA
- ripaus laadukasta suolaa

TREENIN JÄLKEEN
- banaani
- BCAA
- EAA
- glutamiini

Juomat ovat toimineet todella hyvin! Huomaan pysyväni skarppina treenin alusta loppuun - etenkin BJJ -treeneissä muutos on ollut todella suuri. Myös palautuminen on ollut merkittävästi nopeampaa kuin aikaisemmin.

20. toukokuuta 2015

Random kuulumiset

Reilu viikko sitten vietimme esikoisen 3-vuotissynttäreitä, ensin perheen kesken, sitten sekä kummien että ystävien seurassa. Esikoinen oli sairastanut vesirokon kolme viikkoa aikaisemmin, minkä vuoksi kuvittelin, ettei poika sairastuisi siihen ollenkaan. Olihan itämisaikakin mennyt ohi! Toisin kuitenkin kävi, kun synttäripippaloiden iltana löysin hänen niskastaan epäilyttävän näppylän. "Hetkineeen, tuus kattomaan mikä täällä on", huusin miehelleni.

Muutama päivä ensimmäisen vesikellon ilmesyttyä alkoi kutina, mikä sai meidät kaikki valvomaan kuopuksen itkiessä kenkkua oloaan - mikään muu ei kelvannut kuin syli eikä sekään erityisen hyvin. Olen kuullut sanottavan, että vesirokko on pienillä lapsilla kaikista lievin, mutta täytyy sanoa, että meidän kohdalla kuopus on ollut huomattavasti kipeämpi kuin isosiskonsa.

Kaksi viikkoa sitten kävin korkaamassa ensimmäiset No-Gi -kilpailuni Tampereella. Sain ensimmäisellä kierroksella vastaani kokeneen Siljan. Ottelu päättyi, kun hän sai haettua americana -käsilukon. Totta kai olen pettynyt, mutta nyt ei auta muu kuin katsoa kohti seuraavia kilpailuita, mitkä ovat heinäkuun alussa Hangossa.

Omat lajitreenit ovat olleet entistä vähäisempiä, koska olen antanut mieheni panostaa enemmän 30. toukokuuta oleviin ADCC EM -kilpailuihin. Kun miehen kilpailut ovat ohitse, on taas molemmilla tasapuolisesti treeniaikaa.

Viimeistään ensi viikolla kaupungilta tulisi tulla ilmoitus, mihin päiväkotiin kuopuksemme on päässyt. Pidetään peukut pystyssä, että kuopus saisi paikan samasta päiväkodista, missä esikoisellamme on takuupaikka. Enää kuukausi kuopuksen 1 -vuotissynttäreihin ja kaksi kuukautta hoitovapaani loppuun - hurjaa!



Tänään uskaltauduimme lasten kanssa torikahville äiti-ystäväni kanssa, minkä jälkeen vietimme vielä reilun tunnin leikkipuistossa kuopuksen nukkuessa päiväunia. Pikkuveikan vesirokosta aiheutuneet ruvet eivät ole vielä täysin parantuneet, mutta neljän seinän sisällä kökkiminen pakotti meidät lähtemään ulos.

14. toukokuuta 2015

Crossfit on Ramp

Crossfitin on Ramp -kurssin on toistaiseksi vastannut täysin tavoitteitani. Uskon, että tulevaisuudessa tulen kehittymään monella eri tapaa niin painonnosto- kuin kehonpainoliikkeissäkin. Tähän mennessä olemme mm. opetelleet erilaiset kyykyt (taka-, etu- & valakyykky). Kaikkea muuta olen tehnyt paitsi valakyykkyä, mutta siitä huolimatta olen oppinut lisää. Näiden oppimieni yksityiskohtien ansiosta olen oivaltanut minkä vuoksi esim. etukyykkytulokseni ovat pysyneet todella pitkään samoissa lukemissa.

Lahden boxi

Maanantaina lämmittelimme erilaisilla eläinliikkeillä (mittarimato, rapukävely, gorilla, lisko/ krokotiili), mitkä olivat minulle entuudestaan tuttuja BJJ -treeneistä. Hyviä kehonpainoliikkeitä, millä saa lämmiteltyä varsin tehokkaasti koko kropan. Esimerkiksi mittarimato on erinomainen liike lämmittelyyn ennen maastavetoa, koska liike kohdistuu eniten nimenomaan takareisiin, keskivartaloon sekä takapuoleen.

Keskiviikkona keskityimme vuorostaan erilaisiin työntäviin liikkeisiin (pystypunnerrus, push jerkpush press).

11. toukokuuta 2015

Äitienpäivä & esikoinen 3v






Kolme vuotta sitten vietin ensimmäistä äitienpäivääni PHKS:n synnyttäneiden osastolla kaksi vuorokautta vanha esikoistytär kainalossani. Kolme vuotta myöhemmin perheen pääluku on kasvanut yhdellä, niinpä saan olla kahden ihanan lapsen äiti.Viime vuodet ovat olleet minulle monella tavalla opettavaisia, mutta valehtelematta eniten olen oppinut äitiyden myötä.

Äitienpäiväaamuna sain nukkua tavanomaista pidempään miehen hoitaessa lasten aamutoimet. En saanut aamiaista vuoteeseen, mutta keittiössä minua odotti tuore kahvi sekä kalkkunamunakas lisukkeineen - luksusta, kun saa vain istua valmiiseen pöytään! Sain myös lentoliput Malagaan rakkaiden ystäviemme luokse, minne matkustan loppukesästä ihan itsekseni.

Eilen saimme myös viettää esikoisen syntymäpäiviä hänen isovanhempiensa luona. Kolme vuotta ovat kuluneet uskomattoman nopeasti enkä edes uskalla ajatella kuinka nopeasti seuraavat kolme tulevat kulumaan!

// Tänään alkaa crossfitin on ramp -kurssin toinen viikko. Luvassa siis erinomainen synttärikakunsulatustreeni!

6. toukokuuta 2015

Crossfit on Ramp & ekat No-Gi -kisat




Lauantaina ottelen ensimmäisissä No-Gi -kisoissani Tampereella, mikä kieltämättä laittaa perhoset lentelemään vatsan syövereissä. Voittoon vaaditaan kaksi voittoa, mutta epäilen omaa suoriutumistani suuresti, sillä kilpasiskoni ovat minua huomattavasti kokeneempia kisakoneita. Koskaan ei voi kuitenkaan tietää, mitä kilpailutilanteessa tapahtuu enkä aio heittää hanskoja tiskiin ennen kuin matsit on oteltu.

Maanantaina aloitin crossfitin on Ramp -kurssin, mikä vaikutti todella hyvältä - ainakin näin ensimmäisen kerran perusteella!. Monipuolinen crossfit on juuri sellaista toiminnallista voimaharjoittelua, mitä olen kaivannut omaan tekemiseeni. Toivon, että saan kurssilta hyvät eväät lajiharjoitteluni tueksi.

2. toukokuuta 2015

BJJ Finnish Open 2015




Kaksi viikkoa sitten sekä minä että mieheni kilpailimme BJJ Finnish Openeissa Espoossa. Minä ottelin lyhyen kilpailu-urani parhaimman ottelun, mutta mieheni alisuoriutui huomattavasti omaan tavanomaiseen tasoonsa verrattuna - ilmeisesti Rooman kilpailut painoivat vielä eikä kilpailuiden välillä ollut aikaa palautua tarpeeksi hyvin.

Omat rahkeeni riittivät pronssimitaliin, mihin en kieltämättä ole täysin tyytyväinen. Uusi painoluokka tuntui kuitenkin todella hyvältä enkä tulevaisuudessakaan aio pudottaa painoani alempaan -luokkaan. Vaikka minun kohdallani puhutaan vain muutamista kiloista tai sadoista grammoista, painonpudotuksen aiheuttama stressi ei sovi minulle. Minimoimalla stressin tulen suoriutumaan paremmin itse ottelusta - onhan tämä nähty niin moneen kertaan!

Finnish Openeista selviydyttyämme lomailimme viikon Pyhätunturin kauniissa maisemissa yhdessä tuttavaperheemme kanssa, minkä vuoksi blogi on pysynyt vaiti. Olen myös keskittänyt focukseni erääseen asiaan, mikä on vienyt minulta runsaasti aikaa kuluneen kuukauden aikana, mutta tästä lisää myöhemmin.

Viikon kuluttua korkkaan No-Gi -kilpailu-urani Tampereella, missä kamppaillaan ensimmäistä kertaa Tampella No-Gi Openit - pysytään kuulolla!