21. toukokuuta 2015

Toinen BioSignature -mittaus (raskauden jälkeen)



Huhtikuun alussa kävin toisen kerran BioSignature -mittauksessa Optimal Performancella. Aluksi keskustelimme Sanna -valkun kanssa, minkälainen tilanne minulla on elämässäni tällä hetkellä. Aikaisempaan helmikuussa tehtyyn mittaukseen verrattuna tulokset oli huonontuneet, mutta eivät merkittävästi. Keho oli kerännyt selkeästi nestettä lasten sairastelun = huonosti nukuttujen öiden seurauksena.

Helmikuun loppuun mennessä uni (laatu, määrä) oli ollut viimeiset 1½ kuukautta parempaa, mutta yöheräämiset tekivät keskeytymättömästä unesta mahdottoman. Huhtikuun alussa sain edelleenkin nukkua pari-kolme tuntia putkeen, minkä jälkeen heräsin antamaan kuopukselle tuttia 1-4 kertaa per yö. Kevään aikana tilanne on parantunut tästäkin eikä tutin antaminen ole enää kuin satunnaista - katkeamattomat yöunet here I go!

Vatsan kanssahan minulla on ollut vuosikausia erilaisia ongelmia, mitkä ovat helpottaneet mm. noudattamalla luontaisesti gluteenitonta sekä pääsääntöisesti myös maidotonta ruokavaliota. Toisen raskauden aikana vatsa oli melkeinpä kivuton, mutta synnytyksen jälkeen alkoivat taas tutut ongelmat: vatsantoiminnan ongelmat, kipu, turvotus - näin muutamia mainitakseni. Vuodenvaihteessa luovuin maitotuotteista, mikä omalta osaltaan auttoi tilanteeseen, mutta täydellinen helpotus on löytynyt, kun olen alkanut nukkua paremmin.

Tarkastelimme myös treenimääriä, minkä lisäksi mietimme tulisiko minun muuttaa treenin jälkeen nautittavan palautusjuoman sisältöä.



Treeneissä olisi hyvä ottaa käyttöön syklitykset, eli esimerkiksi viiden viikon välein olisi kevyt viikko. Kevyempää viikkoa kohti mentäessä treenimäärät kasvaisivat. Toistaiseksi treenaamiseni on ollut sen verran säännöllisen epäsäännöllistä, ettei ennaltamäärätylle kevyelle viikolle ole ollut tarvetta - ehkä sitten, kun palaan takaisin työelämään ja pystyn treenaamaan myös aamulla.

Aikaisemmin käytin ainoastaan proteiinipitoista palautusjuomaa, mutta nyt päätimme Sannan kanssa ottaa käyttöön myös treenilaturin/ treenijuoman sekä luopua proteiinipitoisesta palkkarista. BJJ vaatii hiilihydraatteja sekä erilaisia aminohappoja, minkä vuoksi treenin ympärillä nauttimani juomat näyttävät nykyään tältä:

ENNEN TREENIÄ/ TREENIN AIKANA
- hiilihydraattijauhe OsmoPure (Manninen nutraceuticals)
- BCAA
- EAA
- ripaus laadukasta suolaa

TREENIN JÄLKEEN
- banaani
- BCAA
- EAA
- glutamiini

Juomat ovat toimineet todella hyvin! Huomaan pysyväni skarppina treenin alusta loppuun - etenkin BJJ -treeneissä muutos on ollut todella suuri. Myös palautuminen on ollut merkittävästi nopeampaa kuin aikaisemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.