7. heinäkuuta 2015

Kun treeni & blogi ovat toisarvoisia

Taitaa olla aika päivittää blogia, kun Facekin muistutteli, etten ole aikoihin käynyt siellä (blogini sivulla siis).

Treenikuviakin varmaan saisi helpommin, jos treenaisi enemmän

Viimeiset kaksi viikkoa olen kärsinyt todella pahasta jujutsumasennuksesta. En osaa sanoa, mistä tämä johtuu, mutta osasyynä saattaa olla selkäni tämän hetkinen kunto. Selkä on ollut pidemmän aikaa todella tukossa, mihin olen yrittänyt löytää apua niin omatoimisesta kehonhuollosta kuin hieronnasta, kiropraktiikasta sekä nyt uusimpana juttuna fysioterapiasta.

Luottokiropraktikkoni sai selkäni hetkellisesti parempaan kuntoon, mutta luulen, että selkäni tarvitsi säännöllisen hoitojakson tullakseen oikeasti kuntoon. Hieronnassa olen käynyt kerran viikossa, minkä lisäksi sain pari viikkoa sitten apua fysioterapiasta, kun kävin Tampereella Sanna -valkulla BioSignature -mittauksessa.

Optimal Performancen Sanna on myös ammattitaitoinen fysioterapeutti. Kesken mittauksen Sanna huomasi kuinka lähestulkoon koko yläkroppani on kiristynyt äärimmilleen, mikä vetää mm. olkapäitäni eteenpäin eikä ryhdissäkään todellakaan ollut kehumista. Kokeilimme erilaisia fysioterapiaan perustuvia kuntoutusliikkeitä, ja sain myös nipun kotiläksyjä iltojeni iloksi.

Selän ongelmat tulevat enimmäkseen esiin jujutsutreeneissä ja/ tai lastenrattaita työntäessäni. Jujutsussa kehon asennot eivät aina ole välttämättä kovin optimaaliset selkärangalle, minkä vuoksi se vetääkin siitä herneet nenään samantien. Hengittäminen vaikeutuu enkä pysty keskittymään treenaamiseen. Hengitys muuttuu haukkovaksi, ja tuntuu, etten saa keuhkoja täyteen ilmaa. Samanaikaisesti keskiselän sekä lapaluiden alueella tuntuu kiristävää painetta, tulee fiilis: "Ajaisipa joku rekalla yli!"

BioSignaturessa ei ollut tapahtunut merkittäviä muutoksia. Takareiden piste oli syystä tai toisesta noussut melkein 10mm, mutta tuosta ei ole syytä olla huolissaan. Kuulemani mukaan takareiden piste reagoi todella helposti mm. unen puutteeseen, kuukautiskierron eri vaiheisiin tai sitten se saattaa nousta syyttä suotta useammaksi kuukaudeksi ja palaa taas entiselleen jossain kohtaa.

Paino on pysynyt useamman kuukauden 67-68 kilon tuntumassa, mikä sopii minulle oikein hyvin - etenkin, kun lean mass oli noussut ja rasvaprosentti laskenut.

Välillä vähän rennompaa syömistä

Hengähdystauko landella

Tämä on viimeinen kuukausi ennen kuin palaan takaisin työelämään äitiys-/ hoitovapaaltani, minkä vuoksi olen keskittynyt entistäkin enemmän perheeseeni - treenit tai tämä blogi ovat olleet täysin toisarvoisia! Samanaikaisesti odotan töiden alkamista, mutta haikeana mietin, mitä hankintoja on tehtävä lapsille päiväkotia varten, ja onko kuopuksenikin jo niin iso poika, että hänkin aloittaa hoidon.

2 kommenttia:

  1. Toivottavasti selkä aukeaa ja ei tarvitse sitä rekkaa odotella ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo toivotaan! :-D Eiköhän tämä tästä, kun keskittyy nyt huoltamaan sitä parhaalla mahdollisella tavalla eikä hosu treenien kanssa.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.